Dvoukorbový návěs BSS NS 2.29
Netrvalo to snad ani měsíc a už tu máme od Štěpničkových další novinku, kterou je další návěs pro české tahače T 813, T138/148, T815 a Liaz 100/110. Po cisternovém návěsu je to zase pro změnu něco na převoz různých převážně sypkých materiálů – dvoukolový návěs BSS NS 2.29 (Brandýské strojírny a slévárny).
Stavebnice hned na první pohled zaujme – třeba velikostí leptu (ta je asi zatím největší ), taky odlitek rámu opět pochází z 3D tištěného masteru. No a kromě kol a podpěry už žádné odlité díly stavebnice neobsahuje.
Sestavení návěsu začínám pochopitelně začištěním litých dílů, pak už se pustím do stavby podvozku.
To je otázkou chvilky, k rámu se přilepí uložení náprav z leptíku, z přiložené kulatinky naříznout délku hřídelek, přilepit podpěru a pak už nasadit kola.
A teď to nejnáročnější na celé stavbě – do rámu se musí navrtat celkem 18 děr pro nalepení patek pod korby. Na rámu jsou vyznačeny prolisy přesně v místech, kde budou patky. Těsně na jejich hranách jsem navrtal tyto otvory o prům. 0,3 mm, potom stačí jednotlivé patky vytvarovat a postupně vlepit.
Zbývá dosadit držák rezervního kola a zadní rám se světly a držákem SPZ.
Posledním úkonem bylo dolepení blatníků. Jak je patrno, celou sestavu jsem dosud slepoval. Takto budu pokračovat i při kompletaci obou koreb. Ještě jsem vyzkoušel zapřažení návěsu do tahače.
Korby tedy stačí vytvarovat, slepit ve všech hranách a potom se musí ještě dosadit otevírací mechanismus na čela a zespodu patky, za které přijdou korby usadit na návěs.
I hotový nenastříkaný návěs už vypadá za tahačem velice hezky, bude to zase pěkná soupravička.
No tak postavím rovnou ještě jeden. Ale nechce se mi ho dělat stejně, určitě budu podvozek a korby letovat a ještě s nimi něco vymyslet.
Takže k litému rámu osazenému již podpěrou jsem sestavil rám podvozku, sletoval. V prvním případě jsem totiž úplně zapomněl na příčníky, které zároveň slouží jako držáky blatníků.
Teď tedy ty blatníky, vytvarovat a taky přiletovat. Hned jsem přilepil i zadní čelo a přední „hrazdu“. A taky navrtal těch 18 děr pro upevnění patek.
Doplníme držák rezervy, patky a kliku mechanismu vysouvání podpěry, ještě i kola a mohl by být zase návěs připravený. Už by takto mohl provozovat i bez koreb. Tak ho zkusím zase zapřáhnout za nějaký tahač.
Tak ty korby…vytvarovat, ale předtím jsem je ještě trochu upravil, odřízl jsem horní část bočnice a vytvarované budou v poloze vyklápění a vysypání.
Teďka musím přiletovat patky, ty zůstávají stále stejné.
Ale bude potřeba do sklopené polohy vytvarovat otevírací mechanismus na bočnice. Ten už jenom přilepím, na obě korby.
A jsem dost nedočkavý…jak to jen bude vypadat na návěsu. Ale fajn, líbí se mi to, bude to hezké, někde odstavený návěs, zrovna vysypaný štěrk nebo třeba řepa v areálu cukrovaru, příp. z vyvýšené rampy do vagónu…Ještě do lakovny a bude hotovo.
Ono se řekne do lakovny a bude hotovo…musí se zvýraznit světla, odrazka, doplnit obtisky SPZ, přelakovat a nakonec sestavit. Přeci jen to ještě nějaký čásek taky zabere.
Taky trochu provozní špíny, později zhotovím i nějaké náklady, ale asi až podle umístění vozidel do provozu.
Nesmím zapomenout u vyklopených koreb i na hydraulické pístnice. Ty by neměly chybět.
Závěrečné společné foto…
A máme tu i něco navíc. Pan Štěpnička mě vyslyšel a připravil další sady obtisků na cisternový návěs CN-22, resp. na celou soupravu, a to ČSA (Československé aerolinie) používané pro tankování letadel na ranvejích a ještě verzi pro svoz mléka z JZD Mléko Laktos n.p. Takže můžeme rozšířit vozový park návěsů i tahačů o další modifikace.
A hotové soupravy vypadají takto: nejprve ČSA
Mléko Laktos n.p.
A společné pózování souprav tahačů s návěsy CN-22
Tři návěsy v krátké době po sobě, je to fajn, už by to chtělo taky klasiku – valníkový. Snad se ho taky do vánoc dočkáme, třeba nás Štěpničkovi příjemně překvapí.
Ahoj, moc hezká práce, ostatně jako vždy, ale CN22 na přepravu mléka? je to fikce nebo jsou i dobové fotky.
Jen technická poznámka,pokud to není nutné,do boku se sklápí na stranu šoféra,je dobrý vidět,kam se to sype a co to dělá.A nevím,jestli každá korba neměla dva maailery.Stavebnice ovšem luxusní,zpracování taky.
Díky, že se vám líbí.
Zabiják bob: CN-22 na přepravu mléka není fikce, opravdu existovaly, právě u této firmy, jak je vyobrazeno, dobové fotky jsou, jen je nutné pořádně hledat.
zdenál: osobně jsem několikrát viděl, jak sype nejen doleva, ale i vpravo, šofér si to kontroluje ve zpětném zrcátku, je to i takto zadokumentováno. Každá korba má po jedné pístnici uprostřed.
Jirko,neříkám,že se to nedělá,když není zbytí,ale v zrcátku se objeví právě ta vyklopená korba a zase vidím kulový,navíc ta vyklopená bočnice omezuje manévrování.Je lepší na to koukat,než v zrcátku študovat,co se tam děje.Stejně tak se líp couvá na svoji stranu,než přes ruku.Prostě je lepší to vidět S těma mailerama je to pravda,dva míval vlek.
Jirko, díky za objasnění, ja jezdil s tou jedno nápravou z hliníku a blbě se s ní couvalo
Pěkná práce,ale Jirko už mě s…r…s si myslíš že když už jsme kvuli tvým modelům postavil čsad že začnu stavět i mlékarny? už nemám místo!!!Jinak Tater není nikdy dost a tyhle jsou parádní
Smekám a nemám slov,. Jeden model hezčí než druhý .Ale přesně jak píše Miloš, už není místo, přesto ty cisterny ještě postavím, ale pak vznikne Nerudovský problém: kam s nimi .
Ahoj, opravdu perfektní práce, smekám. Jinak Brandejsáky vleky měli opravdu dva majlery a vždy se sklápěli na stranu řidiče. Ne že by to na druhou stranu nešlo, ostatně to dokládá spousta fotografií na propagačních materiálech výrobce, ale v reálu je opravdu potřeba na to vidět a nikdo nebude sklápět přes nádrž (Tatra 815 i 148 ji měla na straně spolujezdce), to mě už před léty učili starý chlapy. Na tatře i na vleku jsem měl bočnice na pravý straně zavařený. Zpevnilo to korbu a zkrátka napravo jsem nikdy nikoho sklápět neviděl i když to občas někdo vyžadoval. Jsou to ale nicotný detaily, který zastíní to, jak to máš vymakaný:-)
oprava, samozřejmě že to NEzastíní jak to máš vymakaný, fakt pecka! 🙂
Ad Vašek: Díky za pochvalu, to potěší, věřím to, že je lepší pro řidiče vyklápět na svoji stranu, ostatně, to vždy lepší i v jiných situacích, ale osobně jsem byl přítomen několikrát, když z takového návěsu právě vyklápěli i vpravo. Možná to bylo i tím, že prostě nešlo jinak najet a proto pak museli klopit na druhou stranu, převážně to bylo na rampách do vagónů.
ad Jirka: Jasný, věřím že v provozu nastávali právě takový situace, že to zkrátka jinak nešlo. Pak asi nebyla jiná možnost. Ale znova si prohlížím ty tvoje fotky a nechápu. Fakt dost dobrý… 🙂 Ještě jsem se chtěl zeptat, kde jsi sehnal ty potisky na tu soupravu na mléko? Sháním taky něco takového, ale tak v 1:43