25
09/16

dsc_7272Poslední dobou mě stále více baví stavět různé drobnosti pro kolejiště a modely aut k tomu zcela nemyslitelně patří rovněž. A vzhledem k tomu, že preferuji období III.-IV. epochy, tak využívám stavebnic, které nám chystají domácí výrobci, mezi nimiž sortimentem nabízených stavebnic vedou p. Stěpničkové.

V době, kdy nám připravili kontejnerový návěs, také ohlásili další chystaný model, jímž měl být právě cisternový návěs, ale později byly ohlášeny i další chystané modely návěsů, takže se zdálo, že ty cisterny nebudou. Nakonec s končícím létem přichází tedy prvně ohlašovaná stavebnice – cisternový návěs CN-22. Dalo by se říci, že takový model bude jen odlitek a hotovo, ale opak je pravdou, i cisterna může mít dostatek leptaných dílků. Balení je klasika a tak pojďme stavět.

dsc_7191

Stavebnice obsahuje kromě již zmiňovaných odlitků a leptu i evegreenové tyče na znázornění potrubí a mosaznou tyč na hřídelky náprav.

dsc_7187

Další dosti důležitou součástí stavebnice je i aršík – tentokrát spíše arch obtisků, který p. Štěpnička připravil jak v klasické verzi československé Benziny, s výsostnými znaky ČSLA, a to včetně několika variant „espézetek“. A vzhledem k tomu, že se tato cisterna velmi často využívala i ve východní části našich západních sousedů, tedy v tehdejším NDR, připravil autor i verzi německé společnosti Minol, opět včetně výsostných znaků německé armády a německých „espézetek“. Navíc oba aršíky obsahují i obtisky na tahače.

dsc_7188

dsc_7189

Odlité díly jsem si začistil od nálitků, opravil jsem sem tam nějakou skulinku – bublinku na odlitcích, mohu říci, že odlitky jsou fakt velmi pěkné.

dsc_7192

dsc_7193

Hned jsem vyjmul první díl z planžety leptu, a tím je horní pochozí plošinka. Stačí zahnout hrany, potom z přiložených evergreenových kulatinek udělat potrubí a přilepit. Dalším krokem je osazení malých koleček, zde je třeba věnovat zvýšenou pozornost jejich vyjímání z planžety, mě se jich několik někde na stole zatoulalo a už jsem je nenašel, no jo, jsou to tak drobné díly…, tak bylo potřeba je nahradit, skalpelem jsem si tedy nařezal drobné plátky z kulatiny evergreenu a takto chybějící doplnil.

dsc_7196

dsc_7197

dsc_7207

Doplnil jsem skříň armatury na spodek střední části cisterny, už taky vím, co s návěsem udělám, až budu stavět další várku, možná bych se mohl s postupem zase i podělit…

dsc_7210

Teď už můžeme přistoupit ke stavbě podvozkové části návěsu, je to prakticky sedm dílků, z nichž se pojezd sestaví. Základna se vytvaruje na bocích a v zadních partiích, kde jsou i světla a tabulka SPZ-tky, slepil jsem si rám náprav a ten následně dolepil k základně, nakonec přijdou i zástěrky a žebřík. Ten ale usadím až nakonec společně s dalším na kotel cisterny.

dsc_7211

dsc_7212

V mezičase, než proschlo lepidlo na podvozku, jsem ještě zkopletoval jistící páky servisních poklopů a pak je raději hned přilepil na poklopy na cisterně.

dsc_7213

dsc_7214

Z mosazné tyčky jsem nařízl dvě osky pro nápravy a osku do otoče na spodek nádrže. A taky dvě patky do podpěr, na leptu jsou destičky patek, na ně jsem přiletoval tyčky a do kostry podpěry na skříni armatury jsem navrtal otvory, do nichž jsem ty patky vlepil. Pokud by se nechaly delší, je možno postavit návěs jako trvale odstavený.

dsc_7216

dsc_7218

Osadil jsem kola s pneumatikami a mohl konečně zkušebně návěs postavit „na kola“, a taky jsem odzkoušel zapřažený návěs do tahačů.

dsc_7219

dsc_7220

dsc_7222

dsc_7223

Nakonec jsem tedy osadil již zmiňované žebříky na zadní části návěsu. Před usazováním je dobré si na cisterně vyznačit umístění spodních patek žebříku a navrtat dva otvory, do nichž se zalepí spodek žebříku. Tento návěs jsem kromě patek celý lepil vteřinovým lepidlem. Teď sestavím stejným způsobem i druhou stavebnici, kdy ale mosazné části budu z větší části letovat.

dsc_7224

dsc_7225

Na druhý pokus se mi podařilo nic nepoztrácet, takže nebylo potřeba vyrábět některé detaily, ihned jsem osadil i jistící páky poklopů, vrchní část návěsu je komplet.

dsc_7227

dsc_7229

dsc_7230

dsc_7231

dsc_7232

Podvozkové díly jsem vytvaroval, zkosení na zadní části základny jsem proletoval, hned i přiletoval na základnu zástěrky, pak i rám náprav a zase ty patky…

dsc_7233

dsc_7234

dsc_7235

dsc_7236

Posledním krokem je opět osazení kol, žebříků a to nač jsem pozapoměl poprvé – klika ručního posuvu mechanismu podpěr.

dsc_7237

Zase jsem vyzkoušel spřažení s tahači, určitě bude slušet jak tatrovkám, tak i liazkám. No a když už stavím nové návěsy, navíc zcela specifické, je nutné doplnit i vozový park o další tahače…T 138, 148 a taky Liazy.

dsc_7238

dsc_7240

dsc_7244

Po sestavení putovalo vše do lakovny nejprve do základovky, potom i do specifického zbarvení n.p. Benzina a čs. armády. Potom po zaschnutí barev lesklý lak pod obtisky, aplikovat obtisky, přestřik lesklým lakem a na závěr matným.

dsc_7245

dsc_7246

Ale zdaleka není hotovo, ještě zkopletovat, copak návěsy, ty budou raz dva, ale tahače – duté kabinky dají hold víc práce. No ikdyž to nebude moc vidět, vím, že tam jsou – figurky řidičů, u liazek i záclonky, madla před předním sklem, hadice, přídavná světla, majáky…

dsc_7248

dsc_7247

…a takže nejprve základ, tím je cisterna n.p. Benzina,

dsc_7249

dsc_7250

dsc_7251

potom i československé vojsko, tedy ČSLA.

dsc_7252

dsc_7253

dsc_7254

No a teď ještě ty tahače, nejdřív tedy dvě Tatry, T 138 pro vojsko a T 148 pro n.p. Benzina, řiditelné nápravy jsou samozřejmostí.

dsc_7257

dsc_7259

dsc_7258

A zapřažené do cisternového návěsu

dsc_7263

dsc_7266

Teď ještě ty Liazy, ty tahače přeci jen dají trochu víc práce při dokončování.

dsc_7256

dsc_7261

Nějaké zbytky se našly, abych vyrobil přídavná světla, majáčky a hadice.

dsc_7262

dsc_7267

dsc_7268

A společné pózování na závěr.

dsc_7272

A to je pro tentokrát vše, co bude dál, se uvidí, ale něco se zase pokusím pro Vás připravit.

dsc_7269

Stavebnici návěsu ČSSR můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici návěsu DDR můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici tahače Liaz můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici návěsu můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>

4 komentáře k článku “Cisternový návěs CN-22”

  1. milostt :

    Pěkný , pěkný ,pěkný zase kus historie , takováto tatra zajížděla s návěsem i k nám do Čáslavi.
    Tak teď by to chtělo nějakou pěknou stavebnici benzínové stanice a může se zase pěkně modelovat , ještě aby to na to bylo místo kam ty nový pěkný věci dávat..

  2. Matěj TT :

    Jako vždy kus moc povedené práce… takový cisternový návěs se už moc nevidí

  3. Samba :

    Páni Štěpničkovci, za modelárov na Slovensku jedno veľké ĎAKUJEME a už sa na návesy tešíme.
    Jirko: naozaj precízna práca a hlavne nápadité možnosti využitia tejto stavebnice, ako je u teba už zvykom. Odo mňa pomyselný palec hore, potom klobúk dole a hlboký predklon. Krásne cisternové súpravy.

  4. Milan :

    Dobrý deň,pod vianočným stromčekom som si našiel túto stavebnicu a tak som sa pustil do stavby podľa tohto článku.Narazil som však na jeden / vlastne dva/ problém a prosím týmto o radu. Neviem nájsť na leptíku piatu istiacu páku poklopu /ani pod hodinárskou lupou/. A druhý, hodne menší problém, je diel č.14.Neviem kam sa umiestňuje,ani v návode ani v tomto článku sa nespomína.Som oproti Vám len taký amatér a možno Vám moje problémy budú smiešne,ale bol by som Vám vďačný za radu.Ďakujem a prajem do Nového roku všetko najlepšie a veľa času na ďalšie krásne modely a zaujímavé články o ich stavbe.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.