20160228_183701Autobusy už by tak nějak byly, ale stále více modelářů se ozývá se zájmem o trolejbusy. A když už na něčem vyzkoušet zájem, tak určitě na tom nejjednodušším a zároveň i nejčastějším – tedy model 14Tr.

Trolejbusy byly vyráběny v závodě Škoda v Ostrově nad Ohří mezi roky 1972 (první prototyp) až 1998. Sériová výroba probíhala od roku 1980. Celkem bylo vyrobeno přes 3200 kusů, velká část z nich byla exportována. Po konzultaci s rozenými i nerozenými brňáky, plzeňáky a dalšími -áky padla volba na provedení 14Tr08/6 až 14Tr11/6, které jsou nejčastějšími zástupci v provozu dodnes. Vyráběné byly cca od roku 1988. Provedení trolejbusu odpovídá spíše stavu po vyrobení – klasické tabulové ukazatele atd. Další úpravou detailů, například odebráním příčky předního okna, je možno vytvořit také starší série.

V poslední době se snažím zapracovat nejen na obsahu, ale také na obalu a na návodech, jde to pomalu, ale první výsledky budou k vidění teď v Pečkách.

20160524_222605

Stavebnice obsahuje v základu jako vždy lept, karton a návod. Základní sada obtisků zde ještě není, ale součástí bude malý aršík jako je zvykem.

20160524_222418

Samotný lept má sice dílů víc, ale nemám rád překombinované stavebnice, takže stále je snaha udržet složitost na rozumné úrovni pro širokou veřejnost.

20160524_222434

Zevnitř střechy jsou předleptané drážky pro ohýbání, díky tomu to jde opravdu snadno.

20160524_222442 20160524_222508

Konstrukcí se podobná hranatým Karosám řady 700, tedy stavba je pojata i velmi podobně. Základní kostra je opět ze stejného počtu dílů.

20160216_201826

Čela jsou včetně středových příček a horního plechu nad okny. Přední maska se musí naohýbat a vsunout do připravených otvorů v čele.

20160216_201751

Spájení skříně je tedy jednoduché a již známé – nejprve připájím bočnice ke střeše opět pod mírným úhlem, poté obě bočnice spojím čely a čela připájím ke střeše. Střechu je vhodné naohýbat – zespodu jsou drážky, není to nic složitého a střecha je v celé délce tvarově stejná, je to jen takový jemný oblouk bez čelních zkosení jako u sedmistovek.

20160216_204716

Všechny střešní díly počítají s tím, že bude střecha naohýbaná, takže určitě doporučuji tomu chvilku věnovat narozdíl od sedmistovek, kde se dala střecha nechat vyloženě placatá. Kdo už stavěl alespoň jednu sedmistovku, nebude mu trolejbus v tomto ohledu dělat vůbec žádné potíže.

20160216_204703

Střešní pájení přebrousím, abych měl střechu připravenou na osazení dalších dílů. Poté můžu na střechu začít osazovat ochoz – zde rámeček ochozu.

20160216_204655

Trošku ho zapájím zevnitř.

20160216_204648

Čela pripájená do zámečku ve střeše – vše do sebe zase pasuje jak jen to bylo možné, aby stavebnice vedla přesně a postupně.

20160216_204728

Součástí je kompletní střešní výbava včetně tyčových sběračů, které se pájí ze 2 vrstev plechu a poté je možné je zabrousit do kulata a naohýbat dle potřeby.

20160216_210852

Nejprve si je spájím k sobě, poté jsem je připájel k zadním „tykadlům“ pro zaháknutí, a až pak je vpájím do otvorů nad prostředními dveřmi.

20160216_210904

Je to vyloženě „klik-klak“ systém, vše do sebe jasně zapadá.

20160216_210925

Na sběrače se připájí naohýbané pružiny (možno vytvořit ze dvou vrstev plechu).

20160216_223818

Kolem chladiče na střeše patří tyto dvě lišty – přijdou zboku a nižší částí pokračují až pod tyčově sběrače.

20160216_223827

Po dolepení větráků na střechu (shodné s Karosami) je střecha hotová. Snažil jsem se to udělat nepřekomplikované a přesto slušně vypadající.

20160216_234332

Na ochozu je jemná mřížka, při barvení pozor, ať si jí úplně nezalepíte barovou.

Sběrače jsou zakončené i „botkou“ pro styk s trolejí – při pájení k sobě je nezaměňte, abyste neměli 1 sběrač se dvěma botkami a druhý bez botek.

20160216_234332_01

Důležitý u trolejbusu byl ksicht, ten se celkem povedl, snad se v tom 14Tr pozná.

20160216_234343

Sběrače by měly být správně napružené – tedy prohnuté trošku dozadu k zemi. To samozřejmě v plechu jde celkem snadno, jen ruce byly tentokrát (opět) rychlejší než hlava.

20160216_234354

Zrcátka opět napájím ještě před barevnou úpravou, ať dobře drží.

20160216_234348

Dozadu jsou připravené i z více vrstev plechu navijáky. Kdo by chtěl, může do nich vsadit špendlík, navléknout díly na něj a do navijáku vlepit nějaký drátek nebo nit a tu natáhnout ke sběračům, nějaké místo tam na to připravené je.

20160216_234400

Nárazníky přední i zadní pájím také, díky tomu se mi při pájení na bocích zpevní celá konstrukce skříně.

20160216_234406

Pohled na kompletní střechu. Pod pružinami ještě může přijít jeden díl ve tvaru T, ale protože tak skrytý, tak nebude skoro vidět.

20160216_234508

Několik trolejbusů mělo nápravy podobné „našim“ malým Rábám. Ty byly s malými víčky. Naprostá většina ale měla klasickou velkou Rábu.

20160216_234441

20160216_234516

Pohled na finální verzi interiéru. Sedačky mají i madla – pozor na záměnu sedaček bez madel a s madly – v přední části jsou dvě sedačky bez madel.

DSC_0002_03

Interiér je ještě nezaschnutý od Herkulesu.

DSC_0001_02

Představuje provedení sérií cca 14Tr08 až 14Tr10, tedy kabina řidiče je oddělená od oddílu pro cestující a provedení sedaček je také dle těchto sérií – liší se jednosedačkami a dvojsedačkami v přední části.

DSC_0003_02

Moje kvalita lepení interiéru není perfektní, sedačky se různě viklají, tak se na mě nezlobte 🙂

DSC_0004_02

Nyní se daří mít interiéry trošku čistěji řezané, řez je jemnější a polotovar celkově čistší.

DSC_0005_01

Tady je ještě starší (první) verze interiéru před změnami, ale fotku jsem tu nechal pro to, jak jednoduše natírám sedačky pro dostatečný efekt uvnitř vozu. Kola natřít černou, ráfky stříbrně nebo v dřívějších sériích jakousi střední šedou. Ráfky se vyvíjely zhruba analogicky s autobusy Karosa – trolejbusy začínaly na starších verzích ráfků s šesti oválnými dírami, prošly přes osmnáctiotvorové ráfky ze sedmistovek a poslední série jezdí na desetiotvorových ráfcích z novějších Karos 900 a Citybusů. Ve stavebnici jsou v základu osmnáctiotvorové ráfky zhruba pro roky výroby cca 1985-1995.

20160228_181836

Obtiskové pruhy jsou zatím ve verzi celočervených pruhů. Verzi s vínovým spodním pruhem budu připravovat na podzim.

20160228_181723

Se zasklením je to zde relativně snadné. Zasklení na míru na to dělat nechávat nebudu, ale dá se použít ze sedmistovek – přední zasklení pasuje bez úprav, pouze je čelní sklo ploché (možno dotvarovat po odstřižení boků. Zadní zasklení pasuje bez úprav (případně jen lehce přistříhnotu na šířku). Boční zasklení je kratší vždy cca o 5 mm, proto je potřeba toto zasklení dostříhnout na vhodnou délku a zbývající 1 okno zasklít z vlastních zásob (vyjde to tak, že se musí zasklít zvlášť jen první nebo poslední okno).

20160228_181751

Dotřít zadní světla, dotřít zasklení ukazatelů směru a další detaily.

20160228_181803

Střecha je natíraná jen rukou štětcem, zblízka je to poznat, zdálky tolik ne. Určitě je lepší jí stříknout, to je bez debat.

20160228_181807

Odstín jsem vzal od oka, nějaká střední šedá jako by měla být na starších ráfcích.

20160228_181820

Přední maska se světly je zase celá z obtisku, světlo je obtisk ze skutečné fotky, tedy se skutečným stínováním. Tato světla jsou už teď i u ostatních autobusů.

20160228_181818

Takto si přes noc schne zasklení rozepřené k bokům kousky molitanů.

20160228_181825

A po secvakání hotovo.

20160228_183553

Už zbývalo jen dosadit stěrače na přední okna.

20160228_183604

20160228_183623

Tento kousek je právě s velkou rábou. Alternativně je možno nabídnou zase odlitá kola, tentokrát už od TTaut z jejich Liazek.

20160228_183632

Bystřejší poznají, že jsem vzadu zapomněl osadit červený pruh pod okno, ale v obtiskové sadě je přítomen.

20160228_183637

Teď se uvidí, jestli budou i další trolejbusy, zatím není moc čas je připravit, ale když bude zájem o tyto stavebnice, tak cesta dál je určitě otevřená.

20160228_183655

Také díky tomu, že další trolejbusy částečně vychází z autobusů, které už ve stavebnících existují.

20160228_183701

20160228_183704

Trolejbusové vedení na kolejišti asi nikdo nemá, takže trolejbus poslouží hlavně jako skvělý náklad na vůz.

20160229_004634

Zde na voze Kbkks od SDV, který je pro takové převozy naprosto ideální.

20160229_004623

Trolejbus se vejde i na Pa/Smmp od SDV. Tím se logicky vejde i na delší Pao/Smmps.

20160229_004832

Častěji jsou trolejbusy vidět v kombinaci s nízkostěnnými vozy, ale tato kombinace je určitě také možná.

20160229_004847

Pro převoz na voze je určitě nejvhodnější původní barevné provedení trolejbusu.

20160229_004900

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

8 komentářů k článku “Trolejbus Škoda 14Tr jako skvělý náklad”

  1. Franta TT :

    Je to moc pěkné, ale na mně moc moderní. Můj typ je Tatra T 400. To je „tykadlo“ mého mládí. 🙂

  2. Anonym :

    O hosana, mé přání bylo vyslyšeno , VoVo vyrobil trolejbus , moc se mi líbí, opravdu se mu povedl.. Těším se, až jej budu mít ve své sbírce . Jen nebude na vagonu, chci vyrobit imitaci trolejového vedeni, bude to dobré oživení kolejiště. Vojtěchu chválím a držím palce. í

  3. starsivlk :

    Omlouvám se, ten anonym je můj))).Jinak pamatuji, když jsem chodil a jezdil kolem výrobní haly v Ostrově- Horním Žďáru, kde bylo na dvoře vidět nově vyrobené trolejbusy. Bylo tam i pěkné trolejové zkušební vedení ,které vedlo od haly do Jáchymova a zpět. občas jsem měl štěstí, když vyjel nový trolejbus na zkušební jízdu. Škoda jen, že jsem tehdy neměl u sebe fotoaparát, a to mě moc vždy mrzelo. Snad mohu dodat, že trolejbus přejížděl při výjezdu z továrny přes trasu sneseného kolejového svršku železniční tratě Ostrov-Jáchymov.

  4. Pajja :

    Jako vždy moc pěkná práce,moc se mi líbí a jelikoz jsem z Varů a kolem škodovky jsem jezdíval a sledoval jejich zkušební jízdy až do Jáchymova,urcite chci udělat alespoň šest do soupravylíbili se mi když je takto odváželi že škodovky v Ostrově.Jeste jednou pochvala za dobře odvedenou práci a další pěkný model do našich sbírek.

  5. SimTrr :

    Úchvatné (jako vždy :D) začínám uvažovat o kolejišti na námět Zlína (spíše Gottwaldova) a 14tky se vždy hodí, a jestli náhodou někdy bude i Sanos 200Tr…..

  6. Anonym :

    hned bych si jeden koupil nebo dva aby mu nebylo smutno

  7. Václav :

    Na výkresu byla poznámka „Pro přepravu se použije nízkostěnný vůz PaO nebo N“

  8. Štefan Bagota :

    Viem ze to bude asi hlúpa otázka. Ale v H0 by sa ta stavebnica spraviť nedala?

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..