Tentokrát jsem se rozhodl se všemi čtenáři podělit o zkušenosti se stavbou doplňku k různým autům nebo volně usazené do krajiny, tedy o přívěs nebo taky jinak řečeno vlečku či maringotku.
Předlohou pro model byl typ A3S, přesné označení spíše A3 JS, z Brandýských strojíren a sléváren, n.p. vyráběných závodem Senica na Hané – tj. přívěs skříňový převážně využívaný k vojenským účelům, ale rovněž i různými podniky k jejich pracovním činnostem. Tuto stavebnici opět připravil p. Štěpnička a to jako upgrade dříve vydané stavebnice, která byla v poslední době již nedostupná. Co více úvodem, pustíme se do stavby. Balení je klasické, sáček s resinovými díly, leptem a návodem.
V inovované stavebnici již převládají leptané díly nad těmi odlévanými, to už jsou jen kola a podlaha. Ostatně v porovnání s tou původní je to krásně patrné. A ty leptané díly jsou opravdu parádní.
Resinové odlitky začistíme a můžeme stavět, začínám skříní, která je celá z leptaného plechu, stačí vytvarovat a….slepit vteřinovým lepidlem? Ano, jde to celkem dobře, p. Štěpnička s tímto počítal a připravil na bočnicích malé plošky, k nimž se po ohnutí přilepí obě čela skříně.
Hrany jsem potom pro „jistotu“ ještě vteřiňákem zatmelil, po vyschnutí bude přebroušeno. Mezitím můžeme doplnit drobnosti, tedy třeba okenice, nebo i překrytí střechy. Okenice jsem některé usadil pod okny a některými jsem naopak okna zakryl. A máme skříň prakticky hotovou.
A nyní podvozkové části. Hlavními částmi zde jsou: zadní náprava, pření otočná náprava a oj. Přední otočnou nápravu – je to jeden díl, stačí vytvarovat podle proleptaných drážek a před doohýbáním vložit i oj do proleptaných otvorů. Takže půjde hezky naklápět.
Zadní nápravu jsem po ohnutí obou dílů k sobě slepil. Pak už nebrání nic k osazení podvozku na odlitek podlahy. Zadní nápravu jsem přilepil vteřiňákem, hned také zástěrky a vpředu plechovou „točnu“, jedná se o díl opatřený drážkou pro zajišťovací čep, do něhož přijde vsadit i přední náprava.
Na podvozek zbývalo ještě dolepit konstrukci pro uložení rezervního kola a je prakticky hotovo. Vlastně ještě zbývají nápravy s koly, to stačí kousek kulatiny Evergreen a resinová kolečka. Ta jsem si trochu navrtal a vlepil jako hřídelky tyčky evergreenu.
Můžeme zkompletovat se skříní, zatím nelepím, až po nastříkání. Taky mi volně zbývají poslední dva díly, tj. rezerva s leptané schůdky. Ty lze buď přilepit na zadní dveře nebo usadit do předleptaných otvorů pod dveře. Ale každopádně to umístím až při konečné montáži.
Vzhledem k tomu, že tu mám ještě jednu stavebnici, tak při její kompletaci budu větší plechové celky k sobě letovat. Opět jsem nejprve připravil skříň, ale nedalo mi to, abych se skříní zase něco neprovedl – klasika – otevřít dveře, alespoň jedny. Sice to trochu práce dalo, žiletková pilka měla zase jednou posvícení, ale dveře se podařilo proříznout a otevřít.
Pak už stačilo jenom sletovat, jak skříň, tak i přeplášťování střední části střechy. Okenice už budu pouze lepit, to jde vcelku rychle, zapadají do předleptaných prohlubní pod okny.
Podvozkové díly podobně jako u první stavebnice, jenom jsem zadní místo lepení zase sletoval. A zaletoval jsem i otočný trn na přední nápravu.
Podvozkové části opět usadím na podlahu skříně zespodu a můžeme následně kompletovat na zkoušku.
Oba přívěsy jsou takto připraveny do lakovny na povrchovou úpravu. A zase základová barva a po zaschnutí nějaký odstín, zatím jsem se ale nerozhodl.
No a když už jsem se začal zabývat těmito stavebnicemi, tak jsem prohrabal své krabice se stavebnicovými zásobami a podařilo se mi najít právě tyto původní ještě celoresinové stavebnice přívěsů. Balení bylo shodné, jenom tehdy nebyly žádné leptané doplňky.
Takže jsem ty resinové díly začistil a pustil se do sestavení. Tehdy byla tato stavebnice řešená jako nefunkční model, vše mělo být slepené k sobě. Udělal jsem alespoň natáčecí přední nápravu. Oje jsem svěsil k zemi. Buď budou tyto maringotky někde odstavené nebo jako náklad na železničním voze dostačující.
Jakmile díly doputovaly do lakovny, zauvažoval jsem nad barevnou modifikací a zvítězila vojenská klasika, potom něco na staveniště a někde možná do podnikového dvorku. Vojenské budou ty původní, na staveniště přijde žlutá jako firemní zbarvení veškeré techniky SSŽ (Stavby silnic a železnic) ve IV. epoše. No a poslední se v šedé barvě vyskytovala u národního podniku Spoje rovněž.
Nyní už stačí zasklít okna a zkompletovat. Ty resinové už zasklívám jednotlivě vyřezanými okny, aby ty skla nebyla zapadlá, odvykl jsem si používat veškeré zasklívací tekutiny, protože se mi prostě nelíbí, ikdyž je to s nimi rychlejší.
Na závěr ještě udělat drobnou patinu, do otevřených dveří staveništní maringotky umístit nějakou figurku a pak už jen vyhledat vhodné místečko v terénu…
Když jsem takto mohl porovnat původní a upgradovanou stavebnici, mohu jen konstatovat, že se snažení p. Štěpničky o vylepšení další stavebnice určitě vyplatilo a modely přívěsů budou jednak lákavější a pochopitelně i věrnější.
17.2.2016 v 13:27
pači sa mi koncept kolajiska v bode 0, zato doplnkov a detailov je tam cez tisic :D. Nemyslim to nijak zle, len mi to pride vtipne. Podstata tohto komentaru ale je, že modely vyzeraju paradne. Rozdiel medzi leptom a odliatkom je priepastny.
17.2.2016 v 15:32
Tohle se Jirkovi opravdu povedlo, obě stavebnice jsou pěkné , je fakt, že ta z leptu je lepší, obě ale potěší .
17.2.2016 v 16:54
Mužu se zeptat kde si sehnal to DH 111 Dolfi.
17.2.2016 v 20:26
To je spíš DH 113
http://www.mojett.cz/Produkt/pracovni-stroje/stavebnice-koloveho-rypadla-zts-dh-113
18.2.2016 v 0:38
Přesně tak, je to DH-113. Znáte přece jirku… ten když něco takto v pozadí ukáže, tak o tom bude v brzké době určitě článek 🙂 Je to novinka od Aleše Marboa, a myslím že povedená!
18.2.2016 v 9:01
Tyhle ex-vojenský maringotky se vyskytujou jako jezedácký či lesácký šatny různě po polích a okrajích lesních porostů, případně jako rekreační objekty podél vody (často doplněné přístavbama). Mívají většinou několik vrstev různé zeleně ve formě stékanců, z pod kterých leze základovka, nebo rez. Celkem slušně se to dá napodobit špatně rozmíchanou akrylátovou “ruskou polní zelenou“ od Agamy v kombinaci s pigmentama od téhož výrobce., případně patinovacíma fixama od Gunze.
19.2.2016 v 8:50
Já ti Jirko nevím jestli by jsi sis už neměl rozjet živnost, co další novej modle to skvost…
19.2.2016 v 13:59
Dík za upozrnění na typ už sem to taky zjistil a nasel sem i kde se to dá sehnat. Dolfi
28.3.2016 v 18:48
Musím dát za pravdu třeba tady komentáři od milost, taky by mě zajímaly ty DH-čka, nebude reportáž ze stavby ?