20151213_193652V roce 1958 se událo několik zajímavých událostí. Například se narodil Michael Jackson a Madonna. Naopak Karel Gott už v tomto roce vyhrál soutěž mladých talentů. Ani jednoho z nich tu modelovat nebudeme, někteří už mají nějaké to „tmelení“ ostatně za sebou.

Rok po vypuštění Sputniku začal boj o dobývání vesmíru – vznikla NASA. V plzeňské Škodovce byla vyrobena turbínová Lokomotiva TL 659.001. A také se v Bruselu v Belgii uskutečnila první poválečná světová výstava EXPO, kde se svou účastí velmi výrazně zapsalo i Československo. Kromě architektury a designu, inspirovaných opojením z dobývání vesmíru (tehdy ještě kosmu) dodalo Československo jeden nenápadný, ale zajímavý modelářský artikl. Ano, dnes to bude o legendárním autobusu Škoda 706 RTO LUX upraveném speciálně pro účast na výstavě v Bruselu, přezdívaném „Bruselák“.

Reálných pamětníků této doby samozřejmě ubývá. A jak jich ubývá, zdá se mi, že se dnes snaží společnost vytvořit domnění, že období od roku 1948 do roku 1968 bylo pouze temné. Přitom v té době vzniklo v Československu tolik krásných a i v celosvětovém měřítku špičkových výrobků i architektonických počinů – ze železniční historie například dnes „bohužel“ známá nádražní budova Havířov, která byla postavena vyloženě v bruselském stylu. Autobus 706 RTO třeba nebyl technologicky špičkový, ale byl určitě krásný. A tak si zaslouží zmodelování v TTčku.

Stavebnice samozřejmě vychází ze základní stavebnice 706 RTO. Jen je upravená v detailech, které měl skutečný Bruselák jinak:

– nejvýraznější je prosklení čelní partie střechy

– nad tímto zasklením se tyčí televizní anténa pro příjem signálu

– přední blinkry jsou designově zapuštěny do skříně ve znaku „kosmických“ linií

– stejně tak zadní světla vynikají kapkovitým provedením než běžné oválné svítilny

– přední maska chladiče má pouze horizontální mřížku (málo časté provedení, i když později relativně běžné i u jiných autobusů)

– kompletně jiné provedení interiéru (méně sedaček, v zadní části kuchyňka a šatna, vybavení televizorem a palubním rozhlasem/radiostanicí po vzoru letecké dopravy)

– samozřejmě unikátní barevné provedení s dvojjazyčným nápisem „světová výstava Brusel 58 – československá sekce“ v nizozemštině a francouzštině (na každém boku jeden jazyk)

Stavebnice obsahuje v ceně vše, co budete ke kopletnímu modelu potřebovat. Lept, obtisk na celý autobus včetně obtisku střešních poklopů, nízkou střešní galerii, plechové poklice na kola…

20151213_190216

…interiér a kompletní zasklení včetně zasklení předního střešního oblouku.

20151213_193723

Interiér obsahuje opět vše – 12 dvojsedaček, vzadu pult a na něj dokonce pracovní deska s dřezem (když už to má být kuchyňka) a konstrukce šatny. Je zde o 2 plná kola navíc opět pro zjednodušení stavby – kdo bude osazovat poklice, ten může úplně vynechat použití leptaných dílů kol a zadní dvojmontáž seskládat jen z kombinace 3x karton – mezikus – 3x karton – plechová poklice.

20151213_194442

Obtisky obsahují opravdu vše potřebné. Je to takový specifický odstín. Něco takového dělá Revell, mohl by to být zhruba odstín syntetiky Revell 48 „Matná zelená“. Při výběru odstínu jsem mimo jiné vycházel z dostupných a používaných odstínů té doby – stejný odstín nosily například autobusy Tatra 500 HB nebo později ŠD11.2032 (Evropabus).

20151213_194348

K tomu jsou na malém aršíku dotisknuté obtisky na střešní dekly, aby nebylo potřeba vůbec shánět barvu v plechovce.

20151213_194301

A samotný lept. Za povšimnutí stojí střešní anténa umístěná ve výplni rámu. Pro ní je připravený otvor ve střeše před první střešní větračkou. Otvor není přenesen přes přídavný střešní panel, je tedy potřeba si díru v panelu provrtat nebo prostříhnout.

20151105_221825

Nad předním oknem je opět příčka, ale je ztenčená – je to jen takové „U“. Použijte ho jen jako šablonku a poté odlomte. Zasklení je v tomto případě v jednom kuse pro čelní okna o přední střešní zasklení, a příčka by vám tam překážela. Provedení zasklení nebylo v době výroby stavebnice známé, proto je nutná tato drobná úprava. Nebo naopak můžete zasklení rozstříhnout na dvě části a osazovat samostatně.

20151105_221837

Zde už jsem začal s pájením skříně. Jde to naprosto stejně jako obyčejná stavebnice, pozor je potřeba dát jen na přední čelo a správné propojení střešní příčky s nadokenní čelní příčkou.

20151018_191850

Poslední variantou je, že střešní příčku použijete, a po propájení a zpevnění jí zbrousíte, aby zasklení nepřekážela.

20151018_191859

Před velkým pájením předního čela je vhodné již osadit přední blinkry, které tvoří horizontální plošky vpájené do připravených drážek v čele. Podle fotek skutečných autobusů upravte tak, aby správně vystupovaly a směrem ke středu se ztratily do čela do ztracena.

20151018_191907

Po nástřiku světle šedou (já používám sprej odstínu Šedobílá) nebo bílou přijdou na řadu obtisky. Opět aplikujte nejlépe za pomocí Tensolu, nebo lépe silnějšího Hypersolu.

20151123_002039

Drobné korekce se dají zaretušovat obyčejnou modrou – rozdílnost odstínů není pro malé retuše velká.

20151123_002115

Pro kola jsou připravené kovové poklice. Ty je možné používat i pro verze LUX, CAR nebo i pro novější Š11. Já je osazji až po nabarvení – nalepím je na samolepicí pásku, tam je nastříkám základovkou, natřu stříbrně, a až po zaschnutí je nalepím na model. Tak mám zajištěné, že je poklice kompletně stříbrná a nikde nic neprosvítá.

20151128_182336

Zadní část je u Bruseláku specifická tím, že nemá žádné tažné zařízení a nárazník je v kuse včetně mlhovek – což je především kvůli tomu, že se vyráběl jeden typ nárazníku a tak se použil ten stejný jako vpředu.

20151213_193936

Zadní světla jsou vyšší – stavebnice neobsahuje žádné změněné tvary světelného výstupku, ale neosazením malého oválného světla z leptu se zvětší plocha pro vyšší obtisk a výsledný efekt je dobrý.

20151213_193801_01

Zespodu není nic nového, prostě kartonová kola. Je možné samozřejmě přiobjednat opět kola odlitá.

20151213_193819_01

Na střechu patří střešní galerie na zavazadla. Kolega připravuje odlitky zavazadel, ty budou připravené na leden, ale bude tím možné oživit především základní verze autobusů.

20151128_182256

Přední střešní větračka je zasklená. Ze spodní strany na ní přesahuje zasklení střešních oken z obou stran, ale pro lepší vzhled je lepší zasklení v tomto místě vyříznout a naopak vytvořit nový kus zasklení na míru a přilepit svrchu. Na druhou stranu, anténa nad větračkou poměrně dobře „maskuje“ nedostatky tohoto otvoru.

20151213_193735

Přední střešní skla byla tónovaná, snad prý do modrého odstínu. Model ve větším měřítku je má zelené, a z fotek to moc poznat nejde. Já jsem zkusil použít pro tónování černou barvu na sklo Amos. Černá sice byla moc černá, nebyla průhledná, ale nijak to nevadí a vypadá to i tak podle mě dobře.

20151213_193915

V interiéru byla sedadla s krémovými boky a bílými opěrkami hlavy.

20151213_193742

Zadní šatna pak byla po levé straně ve směru jízdy.

20151213_193751

Zdrojů je všeobecně už dnes docela málo, a tak je rekonstrukce občas dílem náhody. Na jedné fotce se zdá, že je zadní oddíl odělený od sedadlové části přepážkou i po pravé straně ve směru jízdy – můžete naznačit zbytkem kartonu nebo jiného materiálu.

20151213_193924

Jako vždy je v našem měřítku už celkem jedno co je v interiéru, hlavně že tam něco svítí.

20151213_193947

Po pravé straně je nápis ve francouzštině.

20151213_193957

A po levé nápis v holandštině – přesněji v nizozemštině. Protože Holandsko je jen část Nizozemska.

20151213_194005

Opět platí, že většinu motivů by člověk pistolí stříkal jen velmi obtížně, tedy obtisk je ideální řešení.

20151213_193836_01

Foťák si vždy trochu pohrává s odstíny, ale snad alespoň trochu je poznat, že je odstín víc do „brčálova“ než běžná modrá RTO.

20151213_194057

Samozřejmě běžně RTO je krémové, toto je k tomu ještě světle šedé.

20151213_194126

A co někdy příště? Můžu k tomu říct jen to, že ŠD11 Evropabus je evidentní nástupce Bruseláku jak svojí výjimečností, tak i velmi přibuzným barevným provedením a bylo by to docela pěkné duo.

20151128_181756

20151128_181813

Tak to je vše, Bruselák je na světě a já z něj mám hodně (ale opravdu hodně) velkou radost. Nádherně doplňuje sbírku ostatních modelů RTO (a bude jich určitě víc).

20151128_181232

Aktuálně jsou skladem 2 stavebnice, další budou, jakmile dorazí další várka interiérů. Stejný problém je aktuálně i s dalšími verzemi stavebnic 706 RTO. První várka zmizela překvapivě rychle. Pokud je chcete i tak pod stromeček, můžeme se domluvit na doposlání interiéru následně. Dostatek je teď například stavebnic 706 RTO LUX.

20151213_193703

Pokud chcete mít na kolejiště nebo ve vitríně něco opravdu exkluzivního, co jen tak někdo nemá, a přitom mít kus naší národní historie, na kterou můžeme být hrdí, tak tohle je určitě dobrý stroj pro to jaký byl, i pro to co reprezentoval.

20151213_193652

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

14 komentářů k článku “Škoda 706 RTO LUX pro EXPO 58 – „Bruselák“”

  1. Zemi :

    Překrásná autobus!
    Nedá mi, abych neupozornil na jedno další propojení z železnicí. Na designu tohoto autobusu se podílel i Otakar Diblík – navrhoval interiér. A tento tehdy budoucí profesor mimo tuto úpravu navrhl i skříně laminátek!
    Třeba námět na příště 🙂

  2. Zlámalík :

    Vovo, ty jsi ďábel.

  3. FrantaHO :

    VoVo seká busy jak Baťa cvičky. Už to nestačím ani číst! 🙂

    F.K.

  4. zdenál :

    Luxusní!Díky VoVo,že pro nás děláte tyto skvosty!Taková stavebnice,včetně návodu se nenarodí přes noc,většina z nás nemá ani ponětí,co všechno předcházelo tomu,že si lze objednat pytlíček s kompletní stavebnicí věrné kopie echt busu.Snad to řeknu za všechny „modelky“ 😉 ,DÍKY VoVo!

  5. Ladis :

    No je to nádhera. Sice tenhle si zrovna kupovat nebudu, ale napsal jsem Ježíškovi o klasický linkový. Už se na něho těším. Vovo, když už vzpomínáš, že další verze RTOček budou následovat, nezapomeň, prosím, na stěhovák z filmu Kulový blesk. Myslím, že se jich v reálu vyrobilo víc než „Bruseláků“.

  6. VoVo :

    Ježíšek dneska odletěl k tobě – tak snad zítra 🙂 Stěhovák samozřejmě bude, to je nutnost 🙂 Zatím rozvažuji varianty „jak na něj“ – v mezičase bude možné se těšit na něco o trochu novějšího. Ale fakt je prostě ten, že kromě RO už teď budeme jen „zobat“ specialitky pro fajnšmekry. Myslím, že Bruselák je v autobusovém pojetí z těch výjimečných autobusů ten nejvýjimečnější, takže větší „bombu“ už asi nedokážu 🙂 Dobré je, že já mám taky konečně čas si udělat nějakou ucelenou sbírku pro sebe 🙂

  7. starsivlk :

    VoVo je kouzelník, tohle je opravdu paráda . Vždy se těším, kdy na těchto stránkách najdu novinku a vždy se rád něčemu novému přiučím .Už si hledám místo, kam bych dal vitrínu, s modely aut ,protože na kolejišti už není místo kam je dát.

  8. pavel :

    Dobrý.den moc se mi strašně libí tuhle autobusy škoda karosa ŠM11 v měř 1/87 HO ten veliký už hotový autobusu chci vás poprosit tuhle karosý ŠM11 s vlnitým .plechem a půlené nárazníky.moc se mi strašně libí jsou pěkný už autobusy a bude mi trhu měř 1/43 nebo karosaB732 Roku 1994 zdraví pavel přejí vám krásne vánoc štastný nový Rok 2016 hekný den děkuji.

  9. Radim, Výtopna Zdice :

    Asi zas budu pranýřován za kritiku, ale otevřel jsem druhý odkaz na recenzi modelu. A hned vidím bohužel velmi viditelnou chybu na modelu – pokud tedy nebylo více shodných „živých“ busu. Pokud je mě známo, zájezdová verze a pak i tato měla posuvná malá okna (ventilačky) všude v prostoru velkých bočních oken. Zde jsou znázorněna jen jako u příměstské verze.
    Je tedy škoda, že tvůrce tak precizního leptu nevěnoval pozornost takové velké věci – která je na venek oproti třeba vnitřnímu vybavení tak patrná.
    Jinak krásný model a jinou verzi si určitě rádi v budoucnosti koupíme do sbírky.
    Jinak, ať se daří tyto krásné stroje oživovat ve vzpomínkách nejen v modelech…

  10. pedrottop :

    Radime,nikdo tady není pranýřovan za kritiku.Naopak,každá kritika má něco do sebe a znamená pro ostatní posun dál.

  11. Jiřik :

    Ahoj Vovo, moc pěkná práce. Chci se tě zeptat jestli neuvažuješ i nad dalším známým exotem z Florenc 13.30. Tyhle dva vedle sebe by byla ve vitrínce paráda.

  12. VoVo :

    Radim: Uznávám, toto mi uteklo. Pranýřován nikdo za kritiku nebude, stačí jen komentáře podávat slušně a věcně, nad nikoho se nepovyšovat a nedělat z komárů velbloudy 🙂
    Jiřík: Neplánuji, ale zdá se mi, že se od bruseláku liší jen interiérem? Pak mohu dodat stavebnici s vyměněným interiérem. Barevné provedení mi známé není.

  13. Jiřik :

    Ahoj liší se trochu i vnějšek – blinkry, anténa, maska chladiče…
    Zde je všechno dobře vidět:
    https://www.youtube.com/watch?v=TyeZk4Jh19w
    Film by natočen v roce 1957 takže nějaký prototyp, ale v oblasti autobusů nejsem odborník.

  14. VoVo :

    On je to právě naopak jen obyčejný LUX s čelním prosklením. Takže nejlepší řešení je použit stavebnici Bruseláku a vrátit jí do původního stavu. Masku vyřešit běžným obtiskem s vertikálními přičkami, blinkry osadit běžné oválné a díru pro „bruselácké“ zatmelit, anténu neosadit. Jediný viditelný rozdíl je ta stešní galerie, a tu si dokáže každý modelář vymodelovat z drátku – to bude ten „vlastní radostný prvek“ na modelu 🙂

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..