28
10/15
rubrika: Osobní vozy, autor: jirka

DSC_1885Tento služební čtyřnápravový vůz byl vyráběn naší vagónkou Tatra Smíchov v letech 1955-1962, kdy byla výroba předána do tehdejšího NDR (VEB Wagonbaun Bautzen) i přesto, že vůz byl původně naším prototypem (zdroj Parostroj).

I v případě tohoto vozu se na modelářský trh dostala stavebnice z leptaného plechu při příležitosti konání TT víkendu 2014 v Pečkách od výrobce Modely mašinek, kde měla stavebnice oficiální premiéru. Tehdy jsem si nějaké zakoupil, později i sestavil, ale z důvodu pracovního vytížení již nebyl schopen připravit článek…až nyní.

DSC_0710

Stavebnice je nalepena na karton a přebalena proti nežádoucímu poškození strečovou folií, k obsahu stavebnice lze uvést, že vlastně obsahuje planžetu dílů skříně vozu, plech rámu podvozku, planžetu s díly pensylvánských podvozků a sáček s plastovým spojovacím materiálem. Odlitek střechy je ke stavebnici přidáván extra.

DSC_0712

Z hlavní planžety jsem vystříhal základní díly skříně, tedy bočnice a strop, potom ještě díly přepážek a vzpěry.

DSC_0714

Začal jsem s postupným sestavováním, bočnice do stropu pěkně zapadají, mají výstupky-zámečky, které zapadnou do drážek ve stropu. Nahoře potom stačí zafixovat cínem.

DSC_0715

DSC_0716

DSC_0717

DSC_0720

Z přepážek mi ještě chyběla přepážka WC, takže jsem ji doplnil a vletoval do skříně. Taky jsem poprvé vyzkoušel přiložení odlitku střechy.

DSC_0723

Na skříni v této chvíli chybí pouze čela, ta jsou tvarovaná, tak uvidíme jak budou vypadat, až se sestaví z těch drobných dílků. Nejdřív jsem naletoval na základní čelo vnitřní pásky (na nich potom budou připevněny návalky), pak jsem přiletoval naohýbané rohy.

DSC_0724

DSC_0725

Celé sestavy čel jsem pak vletoval do skříně.

DSC_0726

Hned potom jsem do bočnic vsadil všechny posuvné dveře a připravil si nadedveřní okapničky. Ty jsem postupně taky nacvakal nad jednotlivé dveře a pod stropem zevnitř zaletoval.

DSC_0728

Dále bylo nutné vytvarovat vystouplá okna „kanceláře“ vlakvedoucího, no a potom je usadit a zaletovat na bočnici z obou stran. A ještě zbývají dva malé okapy nad vstupní dveře.

DSC_0729

Ještě taky madla po stranách obou čelních dveří.

DSC_0732

Celou skříň jsem zlehka začistil od přebytečného cínu, zvlášť jsem se věnoval rohům bočnic, neboť na skutečných vozech jsou pěkně oblé. (Např. u stavebnic vozů Bai od Hekttora se musí rovněž vytvarovat a po sletování také přibrousit).

DSC_0735

No a z posledních drobností již zbývají pouze madla podél dveří a na dveře, rovněž tak kliky. (fotka bohužel nic moc…)

DSC_0736

A pomalu jsem se pustil do přípravy podvozkové výbavy. Nejdřív nějaké ty podvozkové skříně…

DSC_0737

DSC_0738

…potom taky schody…

DSC_0739

…a ještě vzduchovou výbavu…

DSC_0740

…no a všechno na „jedné“ hromádce.

DSC_0742

A teď se může připravit rám podvozku, tedy ten pás plechu, na něj v místech proleptaných otvorů přiletovat podpěrné plíšky, pak jsem na něm vyznačil místa, kam přijdou jednotlivé díly přiletovat. (Autor to řeší jako univerzální díl a tudíš umístění podvozkové výbavy není možno vyznačit předem…)

DSC_0744

A zbývá připravit pensylvánské podvozky. Nejprve vystříhat a vytvarovat, sletovat a doplnit drobnostmi. (Moc jimi nejsem nadšen, asi by bylo lepší je nahradit novými lisovanými stavebnicemi od ES z Peček).

DSC_0747

DSC_0748

DSC_0749

DSC_0751

Takže jsem vyzkoušel kompletnost celého vozu, asi už vypadá jako vůz dle skutečné předlohy, ikdyž zatím bez laku.

DSC_0752

Když už jsem jeden vůz postavil, zkusil jsem rovnou postavit i další, ale budu volit trochu jiný postup.

DSC_0756

Zase ty bočnice, ale nejdřív jsem je osadil posuvnými dveřmi a vystouplými okny kanceláře, tedy před sletováním skříně budou kompletně osazeny.

DSC_0762

DSC_0764

Potom ještě ty okapnice.

DSC_0765

Připravil jsem si díly na čela a všechny přepážky. Vytvarovat a sletovat. Ještě připravit strop.

DSC_0766

DSC_0767

Na bočnice jsem ještě pod vstupní dveře přiletoval schůdky.

DSC_0768

DSC_0769

Teď už bylo možné zkompletovat celou skříň.

DSC_0770

DSC_0771

A zase ty schůdky pod boční posuvné dveře.

DSC_0772

DSC_0773

Podvozkovou výbavu, rám a nakonec zase jednotlivé podvozky.

DSC_0774

DSC_0775

DSC_0776

Na závěr jsem si opět nechal všechna madla a kličky dveří.

DSC_0777

Pak mohly vozy, resp. jejich polotovary do lakovny. Po postupném nastříkání všech vrstev barev a laků přišly na řadu popisky z nabídky od p. Jirana. A pak zase zalakovat, ještě trochu zapatinovat hlavně střechu, aby tak nesvítila novotou…

DSC_0813

DSC_0905

DSC_1821

Zasklíme jednotlivá okna, potom budou doplněny mříže, které jsem předtím nastříkal šedým odstínem, tak nějak dříve vypadaly. Některá okna byla i vybavena taky černými rámečky, které znázorňují těsnící gumy kolem skel.

DSC_1872

DSC_1873

Z trubiček a kulatinek jsem vyrobil nárazníky, doplněny byly vyleptanými deskami ze stavebnice. Tyto pak byly spolu s dalšími doplňky – propojovacími vzduchovými hadicemi, návalky a přechodovými plechy natřeny černou barvou.

DSC_1874

DSC_1875

DSC_1876

Vozy jsem dokompletoval, vybavil pružinovými kinematikami Peho a spřáhly Kuehn, nakonec došlo na nárazníky, hadice a taky propojovací kabel el. topení na obě čela (i ten je součástí stavebnice).

DSC_1879

DSC_1885

DSC_1886

DSC_1888

DSC_1889

DSC_1891

Závěrem mohu jen říci – stavebnice nejsou vůbec špatné, staví se dobře, jen ta vzduchová výbava na spodku by byla lepší vyrobit z trubiček a podobného materiálu. A díky MM za jejich snahu o rozšiřování modelového vozového parku našich kolejišť i vitrínových sbírek, dodatečně vozy doplním i o digitálně ovládané osvětlení a už se těším na další typ, tedy ř. DFa…a další vozy.

DSC_1892

11 komentářů k článku “Služební vůz Da od MM”

  1. Petr1988 :

    Moc hezká stavba, o něco podobného se pokouším z odlitku a v markingu ČD 🙂 90. léta. Jen bych potřeboval více foto. Kdyby měl někdo k dispozici tak se prosím ozvěte.

    To Jirka: Obdivuhodná ruční práce 🙂

  2. Milan :

    Pěkná práce koupím ještě tento model jako stavebnici někde.

  3. pavel TT :

    Moc pěkný model a tradičně perfektní práce – dokonce 2 odlišné postupy.

  4. Dlouhán :

    Krásná práce a bude článek i o tom „Pancéřáku“ co je na jedné fotce v pozadí?

  5. starsivlk :

    Zatraceně dobrá práce, nelze nic vytknout, oba pracovní postupy jsou zajímavé, vice se mi líbí ten druhý. Podvozky, asi bych volil podvozky ES Pečky, ale to je věc názoru. Je decentně použita i patina, moc se mi to líbí. Mám prosbu, zda by byl možný článek na stavbu „Pancéřáku“. To by byl dobrý návod na stavbu , jako tento.

  6. zdenál :

    Ty rohy teda jednoduchý nebyly,okapničky umí taky provětrat slovník jadrné češtiny,ale výsledek je fajn.Jinak kompletní pojezd vozu pasuje i z Bai ES Pečky.

  7. Anonym :

    Moc pěkná práce , Jirka tohle umí ,chce to na něj něco těžšího…

  8. jirka :

    Tyto vozy se fakt stavěly dobře, ostatně i další stavebnice od MM jdou pěkně stavět…a „Panceřák“? Článek nevím, nevím, možná…někdy. Stejně je na něm ještě spooouusta práce…ale jinak díky že se líbí.

  9. ttluk :

    Jo, mooc dobrá práce, líbí se mi celkové zpracování, také ten druhý postup je zajímavější. Decentní patina a pootevřené dveře u jednoho vozu jen umocňují ten nádech dob už dávno minulých, nelze než s nostalgií vzpomínat. Ale modely jsou fakticky perfektní, a co bude dál…zajímají mě jak sesterské DFa, tak i ten panceřák.

  10. opočenský :

    Tohle je rovněž bezvadné, neprodal bys mi jeden z těchto postavených Da? Hodil by se mi jak Baikám z Peček, tak i k těm osmidveřovým, které jsem před několika lety koupil v Praze v jednom obchůdku.

  11. Mark :

    kvalitně provedená práce, vypadá to suprově

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.