03
01/15
rubrika: Osobní vozy, autor: Miroslav

DSC_6133-560Pamätám si ako sme niekedy v 1991 spolu s otcom listom objednali stavebnice Be/Bi priamo u výrobcu roku a potom ich spolu doma zlepili a natreli Unikolkami. Jazdné vlastnosti nič moc keďže mali plastové dvojkolia a osky so stavebnice a schodíky sa nám o všetko na koľajisku zachytávali.

Doplnky pre stavebnicu vagónu Be alebo Ce od bývalej LPH sú už dlhšiu dobu na trhu napríklad Hekttor HE12012. Ale žiadny z nich nerieši výstupný rebrík a plošinu na strechu a ani tie nešťastné schodíky. Chcel by som Vám preto predstaviť predprodukčné leptané doplnky na vylepšenie tejto stavebnicovej klasiky.

Ako predlohu som vybral vozeň Ce 3-2673 zo železničného múzea v Jaroměři.

Vagón som si bol osobne prezrieť a premerať toto leto. Niektoré rozmery dielov sú trošku upravené aby ich bolo možné bezproblémovo osadiť na stavebnicu. Pôvodné plastové prechodové časti stavebnice som odstránil a čelo prebrúsil a vytmelil, rydlom naznačil dvere a osadil doplnky. Kvôli pevnosti je lepšie schodíky a plošinku spájkovať. Nič čo by priemerne zručný modelár nezvládol. V produkčnej verzii bude možné rebrík osadiť vpravo alebo vľavo a bude obsahovať aj dve verzie madiel na strechu od plošinky aby bolo možné postaviť rôzne verzie a nemať tak všetky vagóny v súprave rovnaké. Kombináciou s doplnkami Hekttor môže byť súprava veľmi pestrá. Stavebnicu som osadil kovovými ložiskami PEHO a kinematikami PEHO na pružinku so šachtou na spriahadlo tretej generácie.

Ďaľšia verzia plošíny a rebríku ktorú je možné z leptu postaviť.

DSC_6572-560

DSC_6573-560

Leptíky by mali byť dostupné v priebehu februára/února v e-shope www.leptanemodely.sk alebo www.mojett.cz.

Leptané doplňky Bi/Ci můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>
Leptané doplňky Be/Ce můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

19 komentářů k článku “Vagón Be/Ce s doplnkami”

  1. Fuška :

    No super, v blízkém plánu mám udělat jich pár pro historický vlak. Leptíky určitě krásně oživí vzhled.

  2. Ladis :

    To vypadá dost dobře, taky jich mám v plánu několik postavit. Ale, ptám se, nebylo ještě „madlo/zábradlí“, či jak to nazvat, kolem žebříku až na střechu? Nedávno jsem stavěl dva rychlíkové vozy Ca (konverze ze dvou těchto stavebnic, popsaná na jiných stránkách). Při této příležitosti jsem prohrabal starou literaturu a okopíroval nějaké plánky, kde bylo „madlo/zábradlí“ až na střechu. Ale to možná bylo jen u těch rychlíkačů, aby to, v té rychlosti, nesfouklo průvodčího, či kdo tam vlastně lozil.

  3. riči :

    Ladis:můžu se zeptat,co by jako ten průvodčí,či kdo na té střeše za jízdy vůbec pohledával?
    Já sem měl celou dobu zato,že ty žebříky a lávky tam jsou kvůli věšení koncových návěstí na toulce a hlavně kvůli přístupu k tuším petrolejovému osvětlení z doby když bylo ještě v provozu,než se rekonstruovalo na elektrické.
    Jinak díky autorovi za pěkný leptík.

  4. joe1970 :

    Je moc fajn, že se někdo pustil do do těchto doplňků. Určitě bych několik sad také využil pro své vozy. Nejsem sice znalec, ale valná většina vozů měla skutečně jedno madlo protažené až na střechu (zpravidla to blíže k žebříku) – v leptu by to stálo za doplnění (zkrátit madlo se dá potom kdykoli). A samotný žebřík končil (nebo začínal) ve skutečnosti u čelníku cca v úrovni osy nárazníku (v leptu je třeba přidat ještě jedna „šprušle“). Pan Lepieš nabízí na Aukru už nějakou dobu velmi pěkný lept těchto doplňků, bohužel však pouze pro měřítko H0.
    Jinak díky autorovy za lept a těším se na jeho konečnou podobu.

  5. Miroslav :

    Ako som písal v článku lept bude obsahovať dve verzie prevedenia. Tieto ktoré je na Jaroměřskom vozni a druhé ktoré sa častejšie kreslí v rôznych výkresoch a plánoch.
    @joe1970 na tom múzejnom vozni rebrík končí/začína na rozhraní skrine a čelníku, je pripevnení ku skrini nie k čelníku.

  6. joe1970 :

    To jsem moc rád, že madla budou v obou provedeních. Nějak mi to při čtení uniklo ;-).
    Jinak co se týče žebříku, vím že na muzejním je to tak jak uvádíte, ale třeba zde (na fotografii)
    http://ttmodelar.eu/index.php?route=product/product&manufacturer_id=103&product_id=5327 je zřejmé že je konec v úrovni čelníku… myslím, že to platí i pro většinu vozů Ce/Ci z první republiky.
    Každopádně počítám cca s deseti sadami 🙂
    Ještě kdyby se tak našel někdo, kdo by na tyto vozy dělal prvorepublikové obtisky 🙁

  7. Střelec :

    Schůdky sice vypadají luxusně, ale pájení mi nikdy nešlo (a plechů už vůbec ne), takže by mě zajímalo, jestli to bude držet lepené.

  8. Miroslav :

    @joe1970 Logicky pri vagónoch Ci/Bi musí byť rebrík pripevnený k čelníku keďže skriňa je až za nástupnou plošinou.
    @Střelec teoreticky by to mohlo držať aj lepené ale spájkované bude istota.

  9. Robert Grießbach :

    Endlich……das lange warten hat sich gelohnt. Da werd ich bestimmt bald welche davon bestellen……..
    Nun fehlt nur noch die geätzten Fensterrahmen um diesen Bausatz noch besser zu machen….

  10. MIKO :

    Parádní lept! Konečně někdo udělal lept, který počítá i s prvorepublikovým provedením vozů. Obtisk se dá celkem snadno upravit z Jiranovy sady pro prvorepublikové prušáky. Jinak co se týče lepení leptů, žádný strach, držet to bude určitě, lepím je taky 😉

  11. joe1970 :

    Taky jsem rád, že se někdo pustil i do první republiky a na lepty se fakt těším.
    Co se týká obtisků, tak ani z Jiranovy sady se nedají zrovna jednoduše poskládat potřebná čísla vozů. Chtělo by to sadu přímo na dřeváky Ce/Ci a třeba i některé jejich varianty (viz. úpravy podle p. Zusky).

  12. Střelec :

    Nejn obtisky, ale chtělo by to i kratší dřeváky samotné – čtyřoknem počínaje a šestioknem konče, ideálně v provedení s „plochou“ střechou s obdélníkovým půdorysem a střešní lávkou. Pižlat na kratší verze a znovu lepit „LPHáčka“ už mě přestává bavit…

  13. jjira :

    Nemelo by to zabradli na strese se vratit obloukem zpet ke strese? Obracene U. Jen na jaromerskem voze jsou tahle tykadla. Viz. napr. fotky na webu Drevaky.. J

  14. Pavel Čáp :

    Určitě tam ten oblouk patří. Ale jinak za takovouhle sadu leptů dík a palec nahoru. Taky se zařadím mezi odběratele. Mám několik vozů ze stavebnic LPH upravených podle návodů p. Zusky (BCe, Be se 7m rozvorem a podobně), jen ty žebříčky a madla jim chybějí. Tak dlouho jsem se odhodlával je nakreslit a nechat vyleptat, až mě někdo předběhl a udělal to za mně, takže se s tím už nemusím… Těším se až budou na trhu.

  15. petr :

    ano výsledek je nádherný!jen maličkou vadu to má,ještě vyměnit trubkové nárazníky za košové!v této epoše jsem je také osadil…ale jinak palec nahoru

  16. starsivlk :

    moc se mi to líbí, doplňky z leptu tomu dají „šmrnc“ jen bych se opravdu přimluvil za košové nárazníky, jinak to nemá chybu , hezký model starého vozu

  17. vix :

    Když to tak trochu shrnu:
    1) Něco podobného dělá za pár kaček HekTTor (čelníky + přechody + madla), což stavebnici více než oživí.
    2) Pokud chci tu vopičářnu na střechu, koupím si od DK-Modelu nebo Lepieše za pár kaček žebřík, z balzy/papíru/zbytku leptu udělám lávku, z drátu si naohýbám toulce pro svítilny a ohnu si madla na střechu jak potřebuji.
    3) Stupačky, ty už dělá Lepieš.
    4) Nárazníky. Proč ne. Ale jaké? Dvoupatkové, čtyřpatkové, kulaté, hranaté … dle epochy a materiálu – opět buď leptané od Lepieše, kdo nehoví v těchto „velikostech“ leptům či se mu to nechce skládat, plastové jednokusové ES Pečky.

    Držím palce. Určitě aršík někomu udělá radost.

  18. VoVo :

    Obě verze leptů už jsem zařadil do nabídky na eshopu, pokud by měl někdo zájem.

  19. petr :

    jojo…tak tohle na těch vozech chybělo!!to ty vozy dělá teprv těmi správnými vozy!!také bych měl zájem!!

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..



Omlouváme se, že z důvodu velkého pracovního vytížení reagujeme na zprávy se zpožděním. Skrýt