DSC_0006Možná si vybavujete z časů velkých povodní (ani ne, že by ty časy byly pryč, spíš už je to delší dobu), že se vyskytovala různá vojenská vozidla v oranžovém zbarvení, určená právě speciálně pro boj s povodněmi. Vozidla jsou označena vždy modrým trojúhelníkem – ať už na kabině nebo na nástavbě.

Jeden kolega, který sbírá všechna takováto záchranářská vozidla, především hasiče ale i vojenská a zdravotnická vozidla, mě kontaktoval s prosbou o vytvoření modelu právě „povodňové“ Tatry 815. Protože provedení vozidla bylo zajímavé, ale zároveň se dala využít ve velké míře stavebnice od TTauta.cz, rád jsem tuto nabídku přijal s tím, že si rovnou postavím i jeden kousek pro sebe. Koho by zajímalo více informací o tomto konkrétním vozidle, podívejte se na fórum válka.cz.

Výchozí stavebnice je tedy obyčejný vojenský valník (kat. č. 9), přičemž odlišnosti jsou pouze v dosazení majáků a jiném provedení povrchové úpravy.

100_1274-001

Vybalení dílů – je jich opět jen pár. Moje nadšení z mála dílů opět přešlo v drobné zklamání – ve stavebnici opět chybí díly. Při porovnání s návodem, vlastní zkušeností a fotkami stavebnic na stránkách autora stavebnice jsem začal postrádat přední blatníky, výfuk a listové pružiny. Samozřejmě to jsou všechno díly, které lze doma dodělat nebo v případě pružin i vynechat, ale bude v tom asi nějaká smůla, že ze tří stavebnic, které jsem v poslední době rozbalil, není ani jedna kompletní.

100_1276-001

Kabina pro tuto verzi je pouze odlitá. Pro úpravu na leptanou by se daly teoreticky rozřezat jedna dutá a jedna leptaná a spojit je zhruba v půli tak, aby alespoň přední řada sedadel byla z leptaného materiálu a interiér tak působil vzdušným dojmem. Možná tip pro kolegu Jirku na někdy příště 🙂

Součástí je leptaný aršík se zrcátky, blatníky zadní nápravy a zadním čelem rámu. Je vidět, jak se stavebnice neustále vyvíjí, protože aršík neodpovídá tomu z fotek na stránkách výrobce – je větší, tzn. že byl doplněn a vylepšen.

100_1288-001

Pustil jsem se do sestavování, které opět netrvá dlouho. Nástavba je zřejmě už slepená ze dvou dílů – na plný materiál je příliš lehká a je ve spodní části znát drobné dělení dílů. Na nástavbě není skoro co začišťovat, jen tak pro pocit jsem jí ve spodní části objel nožíkem.

100_1386

Páteř je opět opatřená jen blankou v prostoru dělící roviny formy, opět odstranitelné jedním přejetím nožem. Dole už projeto, nahoře ještě ne.

100_1280-001

Rám je na tom ještě lépe, stačí jen začistit občasné blanky.

100_1286-001

Při broušení jsem si ulomil kus dílu pod kabinou, síla materiálu už je tam malá a díl je tak křehký.

100_1285-001

Rám byl odlitý z nějakých zbytků, takže je černě prožíhaný. Při sledování dvoubarevného rámu mě napadlo, že by vůbec nebylo od věci odlévat rovnou rámy, páteře a kola černým polyuretanem.

100_1287-001

Jediné, co je třeba upravit, je přední část rámu pod kabinou. Tam se může nacházet nestejně silná vrstva materiálu, kterou je třeba jednak zarovnat a jednak případně ztenčit tak, aby kabina seděla pěkně rovně a zároveň dostatečně nízko. Sice se to nezdá, ale bordelu v podobě drobných pilinek je z toho celkem dost. Na tyto práce určitě není od věci zauvažovat nad respirátorem, alespoň takovým tom za 15 Kč proti pevným částicím. Je to taky jedna z mála věcí, co mi na stavebnici opravdu vadí – plocha pro posazení kabiny prostě není rovná a dostat jí do dokonalé roviny je hodně náročné bez toho, aby se člověk v domácích podmínkách s malým nářadím dřív neprobrousil skrz. Chtělo by to nějakou pásovou brusku se zaaretováním dílu kolmo k ní. Jinak se z toho pro mě stává alchymie zkoušení, kdy sice není rovně zbroušený rám, ale není rovně zbroušená ani kabina a tak hledám moment, kdy to do sebe správně zapadne. Ale i když se mi zdá, že je to v pořádku, dvě auta postavená vedle sebe mě rychle vyvedou z omylu, protože je každé jinak nahnuté. Prostě toto by chtělo nějak doladit.

100_1278-001

To samé broušení je třeba provést na kabině – ač na ní nejsou žádné velké nálitky, jak tomu bývalo před pár lety, stále je třeba jí trochu začistit. Finální výsledek by měl být, že kabina sedí rovně vůči rámu ze všech směrů. Zdá se že sedí, ale na hotovém modelu posléze zjistím, že nesedí :/

100_1279-001

Na tuto konkrétní stavebnici se asi nejde zlobit, je to jedna z nejstarších stavebnic v nabídce (což značí už katalogové číslo 9, když dneska jsme někde u 72), takže to byla ještě taková ta „pravá chlapská stavebnice“, ale u mě prostě toto pasování kabiny pak působí trochu frustraci, že nejsem schopen to spasovat dobře na sebe 🙂

100_1386

Začištěné všechny díly a může se hned pokračovat.

100_1284-001

V návodu jsou popsány nějaké dodělávky z vlastní dílny, které je třeba si vyrobit. Musí se zde být stále na pozoru, u některých stavebnic blatníky jsou a u zdánlivě stejných stavebnic nejsou. Také zde je uvedeno, že se má odříznout zadní čelo a nahradit leptem.

100_1293-001

Já jsem zadní čelo neřezal, moc se mi do toho nechtělo, tak jsem prostě leptaný díl plácnul na rám.

100_1290-001

Snad to ničemu neuškodí.

100_1291-001

Co je dobré, že je v návodu zmíněna orientace kol, na což může člověk někdy v rychlosti zapomenout a směr kol prohodit.

100_1292-001

Z leptu zde potěší blatníky na zadní nápravy. Je třeba je naohýbat dle drážek. Nevýhoda je, že drží na malé plošce a tak jsou poměrně křehké a hodně špatně se lepí, snad neupadnou.

100_1298-001

Pustil jsem se do přípravy koleček – na pevnou podložku jsem si položil hrubý šmirgl a zatlačením na kolečka jsem brousil. Hromada bordelu.

100_1299

Osička na torzní tyče je přibalena ve stavebnici.

100_1301

Detailnější pohled na kabinu.

100_1302

Na první pohled je poměrně vysoké sklo kabiny.

100_1303

Vzadu na střeše jsou majáky. Kabina je v dlouhém provedení.

100_1304

A samozřejmě jsou pro tyto vojenské kabiny typické rámy čelních oken.

100_1305

Zespodu je kabina úplně čistá, žádný materiál k broušení.

100_1306

Zkušebně sestaveno na sebe.

100_1307

Nyní přišel čas na instalaci koleček, takže jsem do nich navrtal díry.

100_1308

Nástavba přichází už takto sestavená dohromady, takže stačí jí opravdu jen umístit na rám.

100_1387

Zespodu je pak připraveno uložení přesně na rám. Co trochu zavaří, že ne všechny výstupky jsou stejně vysoké, takže se pak nástavba na rámu může trošku kácet dopředu/dozadu. Je to tedy další bod, na který je potřeba se soustředit včas.

100_1390

Vpodstatě jsem měl jen jedinou skutečnou fotku, podle které jsem stavěl, takže jsem začal majáky na přední masku. Vzal jsem nějaké leptané zbytky – tyto nikoliv od slova „zbyly“, ale „zbytečně velké“. Což jsem ohodnotil až ve chvíli, kdy už jsem je měl pod barvou a nechtělo se mi je loupat.

100_1639

Na těchto (nekvalitních) fotkách dobře vynikne to hrozně vysoké sklo.

100_1640

Kabinu jsem začal natírat černě ve spodní části podle návodu výrobce, po všech možných experimentech je to asi opravdu nejlepší řešení. Barva sice moc nedrží, ale jako podklad to vůbec nevadí. Měl jsme nutkání přilepit sání, pak mi ale došlo, že by to byla pěkná volovina, že by se nedalo maskovat okno pod ním.

100_1644

Celkově jsem nějak při stavbě „nebyl ve své kůži“ a tak jsem nějak dělal hlouposti. Ale určitě znáte sami, že ne každý den je posvícení… Člověk má chuť stavět, ale prostě „nemá den“.

100_1645

Pak už jsem mohl Maskolem napatlat skla. Tady si všimněte, že jsem záměrně nemaskoval hned odspodu. Pokusím se opticky zmenšit sklo tím, že spodní proužek přestříkám normálně barvou.

100_1646

V další fázi jsem toho moc nepofotil. Tady je ještě zachycena kabina po maskování (když Maskol vyschne, jakoby se ztratí, ale je pořád tam) a pod kabinou je celé šasi osazené lepty. Vpředu a vzadu tažné zařízení a blatníky na zadní kola.

100_1649

Co jsem zapomněl vyfotit, byla doplňková sada, kterou v mezidobí, co jsem měl stavebnici rozestavěnou, vyrobil Michal Štěpnička. Sada obsahuje maják na střechu a obtisky speciálně na tento vůz, což jsem velmi uvítal a přišlo to zrovna v ideální dobu.

100_1662

Zespodu jsem maják trošku zbrousil, jinak by trčel na střeše spíš jak lodní radar.

100_1664

Majáky jsem pak pro nástřik základovkou nalepil na pásku a šel je stříknout.

100_1665

Teď tu pár fotek chybí, zabral jsem se do práce natolik, že jsem focení pořád odkládal. Po nanesení základovky na všechny celky jsem korbu s plachtou a kabinu stříknul oranžovou – je to prostě mix červené a žluté od oka.

100_1675

Na zadní část korby jsem pak plácnul jen „osmdesátku“.

100_1676

Spodek je celý černý, tam to bylo jednoduché.

100_1667

A kabina je focena už po nanesení obtisků, přestříknutí polomatným lakem a sloupnutí Maskolu.

100_1668

Čelní příčky jsou v reálu černé, já je nechal omylem oranžové, tak jsem je jen na konci přejel lihovou fixkou. Zvýrazněny jsou všechny detaily, jen se mi kvůli velikosti majáků na masce nevešla SPZ nad, tak jsem jí musel dát pod. Prostě jsem to „nějak neodhadl“. Přední světla na rámu jsou součástí obtisku, což je super. Nemusí se řešit natírání, které by dopadlo každé jinak.

100_1670

Při sloupávání maskolu jsem si vzpomněl (ve špatném) na prastarou debatu nad mým „kombajnem“ Fortschritt E281, kde se rozběhla diskuze na nejlepší technologické provedení maskování oken. Tehdy mi provedení vymaskování kabiny pohanili, a tady to mám teď ještě mnohem horší. Musím říct, že tentokrát to byl extrém, protože tolik barev na maskolu jsem nikdy navrstvených neměl. Ve výsledku se to spíš podobalo lámání tvrdé krusty než sloupávání. Takže ve velkém detailu fotky vypadají okna hodně okousaná, navíc i trochu poškrábaná, protože ta potvora nešla vůbec dolů, možná se základovka trochu prožrala Maskolem až na okno. Situaci jsem pak trochu zachránil přetřením oken Sidoluxem.

100_1672

Zadní obtisky, kde bylo lepší nejprve nanést obtisk a pak až nalepit tažné. Protože já nalepil tažné zařízení už před stříkáním, tak jsem nahoře jen vystříhl otvor pro nasunutí na tažné zařízení.

100_1673

Maják jsem lepil až po sloupnutí skel, jinak bych si ho spolehlivě ulomil. Oranžové majáky jsem trochu líznul červenou, aby nebyly úlně stejně barevné jako kabina.

100_1674

Ještě jeden pohled na nástavbu s plachtou. Provedení je jednoduché, ale postačí.

100_1677

Nad nápisem „vozidlo“ je vidět, že jsem si dokonce při odstraňování laku z oken drbnul do laku jinde – to se stane hned a budu to muset zaretušovat. Zde je také dobře vidět, jak dopadlo ono maskování jen části okna. Okno je nižší a spodní část okna zabrala barva.

100_1678

Když už jsem začal lepit kabiny na místo, mohl jsem se pustit i do výfuků a sání.

100_1679

Začistit, natřít a nalepit na místo za kabinu.

100_1691

Černé otvory před chladičem v masce jsem musel nakápnout barvou a rozetřít jí štětečkem v každém otvoru zvlášť, nic moc lepšího na to neexistuje, i když si vzpomínám, že jsem to kdysi nabarvil nějakým vhodně silným fixem. Nad čelní okno jsem 2x ťuknul štětcem, mají tam být ještě nějaké malé reflektory.

100_1692

Dosadil jsem lepením zrcátka a stěrače.

100_1693

A tím bych to viděl jako uzavřené.

100_1694

Fotky přiblížení na makro samozřejmě dělají z auta obludu, kterou ve skutečnosti zase tak není.

100_1695

Je to pořád „starý dobrý analogový Štěpnička“, kde stavebnice vyžaduje velkou dávku projevení individuality modeláře, jak se s ním popere.

100_1696

Někdo si potrpí spíše na všechny detaily, někdo na perfektní provedení všech částí, někdo na celkový vzhled, jak model působí jako celek. Já budu asi spíš ta poslední skupina. Vím, že model má nějaké mouchy, ale v rámci možností jsem s ním spokojený.

100_1701

Já jsem hlavně rád, že jsem zase po dlouhé době dokončil něco nového, co jsem ještě nedělal.

100_1702

Ke stavebnici jsem asi řekl vše, co jsem měl na srdci, a z provedení jsem se už snad taky dostatečně „vylhal“, tak vás už potěším jen fotkami.

100_1703

100_1712

100_1713

 

100_1715

 Po opravě otočení nástavby, kterou zmínil Rosťopiš v komentářích, jsem měl chvíli a dodělal lepší fotky na úplný závěr.

DSC_0001

DSC_0002

DSC_0003

DSC_0004

DSC_0005

DSC_0006

DSC_0007

A na výjezdu s Tatrou 815-7 (od Aleše Marboa).

DSC_0008

DSC_0009

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

9 komentářů k článku “„Povodňový“ vojenský valník Tatra 815 6×6 VVN”

  1. brzda :

    Máš tam naopak znaky ČSĽA:), inak sa mi to páči:)

  2. brzda :

    teda asi ČSA, ale modrá je vždy dopredu a neverím, že by sa to po rozdelení zmenilo:)

  3. Rosťopiš :

    Jojo, modrá vždycky vpředu. Taky koukám, že je na jednom autě otočená nástavba, to už je okatější detail 🙂
    Jinak oranžový auta s modrym trojúhelníkem patřily Civilní obraně. Dá se tak postavit celá řada „štěpničkovin“, mam ale tušení, že dneska už je CO zrušená…

  4. MIKO :

    Modrá nebyla vždy vpředu. Jednu dobu dostala armáda dodávku znaků pouze na jednu stranu a tak se to lepilo přesně tak, jak to má VoVo.

  5. brzda :

    a to je akurát tento prípad, aha, tak potom je to jasné:)

  6. starsivlk :

    Rosťopiš, ano CO je zrušená ale tyto oranžová auta mají některé jednotky ženistů, ale je jich jen pár, zdědily je po CO

  7. VoVo :

    No vidíte jak jsem blbnul? 🙂 Jdu alespoň tu nástavbu přelepit :/

  8. John Duff :

    Moc se mi líbí tato tatří dvojčata. K těmto záchranářským vozidlům mám silný vztah a každý takto vytvořený model mě potěší.
    Jinak k oranžové s modrým trojúhelníkem: Tato vozidla stále existují, i když po zrušení samostatných záchranných základen CO (kterých měla ČR dříve 5) už jich není tolik. Mnoho jich dnes jezdí v barvách Hasičů u Záchranného útvaru HZS v Hlučíně a ve Zbirohu, který částečně úkoly civilní ochrany převzal od AČR spolu s mnoha vozidly (Tatry, PTSka, tanky SPOT-55,..). „Civilní ochrana ČR“ jako vládní instituce pod MO ČR byla zrušena, ale úkoly CO stále plní i záchranné roty pod ženijními prapory (v Olomouci a v Bechyni). Některá vozidla jezdila a jezdí ve vojenské tmavězelené barvě a mají „jen“ samolepky se symbolem CO.

  9. Modelář :

    Krásný model také plánuji jednu v podobě HZS a v dnešní době jak již je zde napsáno, patří veškeré úkoly CO Záchrannému útvaru HZS ČR, kteří přebrali od AČR techniku a v současné době má nejmodernější techniku v ČR

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..