20141005_161609Výrobců podvozků Y25 je relativně dostatek (hlavně oproti jiným druhům). Přesto se do stejného rybníku vrhla i firma SDV, aby vody znovu rozvířila dalším provedením stejného. Dneska se tedy podíváme, jak dopadly nové podvozky Y25Cs od SDV.

Samozřejmě někdo může říct, že je zbytečné dělat další verzi toho samého. Na druhou stranu důvod je jasný. Pokud si firma dokáže vyrobit svépomocí vlastní výrobek, téměř vždy je to pro ní finančně výhodnější, než si podvozky kupovat (viz už například Malá Železnice).

Dnes se nechci věnovat srovnání s ostatními verzemi, to je naopak dobrý tip na budoucí článek. Takže se podíváme na konkrétní stavebnici. V balení jsou 2 ks podvozků, tedy na 1 vůz. Cena dvou podvozků je 50 Kč, což v porovnání s konkurencí je jedna z nejnižších cen.

20141005_152800

Stavebnice je balena v pytlíku s jednoduchým návodem.

20141005_152841

Dále už jsou v balení jen 2 shodné výlisky podvozků, každý výlisek obsahuje vše potřebné pro 1 kus podvozku.

20141005_152915

Součástí jsou opět i osičky a lisovaná kola jako u ostatních stavebnic, umožňující tedy kompletní provozní sestavení pro méně náročné modeláře, kteří již nemusí dokupovat dvojkolí zvlášť (u ostatních výrobců je vždy si nutno kola obstarat).

20141005_152934

Masky podvozků jsou už na první pohled velmi detailní, podíváme se dále.

20141005_152944

Z vnitřní strany masky je notoricky známý zámek podobný zámkům z podvozků 26-2.8 od LPH.

20141005_153006

Středový rám je taktéž téměř shodný s LPH.

20141005_153008

Na středovém rámu zejí dva malé „ťuflíky“ známé také z podvozků 26-2.8. Jestli zde větříte nějakou čertovinu v podobnosti podvozků s podvozky 26-2.8, uvažujete správně.

20141005_153018

Rám zapadá do bočnich podvozků úplně na stejném principu také na krajích.

20141005_153025

Lisovaná kolečka vypadají dobře, především mají velmi nízké okolky, což pomáhá konečnému vzhledu bez vlivu na jízdní vlastnosti (k profilu RP25 stále kus chybí).

20141005_153026

Některá kola mají menší nálitky. Je to lepší než dříve, stále to však není dokonalé.

20141005_153033

Osička je jedna navíc, což se může hodit. Důležitý je na této fotce díl úplně vlevo – to je alternativní rám, kdy se oba boky spojí jen uprostřed. Tipuji to na nějakou předzvěst budoucí konstrukční úlitby.

20141005_153048

Při oddělování rámečku to chce opatrně – nedá se oddělovat zatlačením proti podložce, protože spojky jsou vždy zhruba uprostřed síly rámečku, takže by hrozilo zlomení dílu.

20141005_153059

Nejlépe tedy díl vystřihnout a poté začistit.

20141005_153104

Tady je důvod, jak jsem k tomu došel – zabral jsem proti podložce a část rámu byla rázem jinde, než měla být.

20141005_153257

Viditelné nálitky na kolech.

20141005_153745

Po lehkém začištění sestaveno.

20141005_154333

Kola s nižšími okolky vypadají minimálně po vzhledové stránce určitě lépe, do vitríny například ideální řešení.

20141005_154340

Začištění jsem neprovedl dokonale, moc mě to nebaví a pokud někdo plánuje náhradu kovovými dvojkolími, tak se téhle nepříjemné práci vyhne.

20141005_154351

Masky jsou pryč, nyní je tedy třeba si vybrat typ rámu podvozku. Standardně určitě doporučuji ten „běžný“ a při použití kinematik ručně zakrátit jako je zvykem u podvozků 26-2.8.

20141005_154723

Slepená standardní varianta. Vše do sebe krásně zapadlo, stejně jako se tak děje u podvozků LPH.

20141005_154922

Je potřeba neotočit rám a ťuflíky opět nechat nahoře – ty totiž stanovují odstup podvozku od rámu vozu, stejně jako u jejich předchůdce.

20141005_154925

I čelní vzpěra rámu je prohnutá jako ve skutečnosti.

20141005_154931

Zde je to vidět lépe.

20141005_154936

A zespodu je vidět jednoduchost konstrukce.

20141005_154945

Svrchu je vidět vyboulenina v rámu v prostoru dvojkolí, aby nedrhly osičky.

20141005_154950

Takto vypadá podvozek s alternativním rámem.

20141005_154907

Řeklo by se, že pro použití ve vozech s kinematikami je tento typ rámu jasnou volbou, ale není to tak jednoduché. Rám totiž nemá žádné výškové uložení podvozku, a tak by se například pro stavebnice LPH propadl příliš hluboko do vozu.

20141005_154913

Také je důležité testovat takové lepení hned s dvojkolími, protože se mi stalo, že mi dvojkolí drhla (moc jsem díly přitlačil), stačilo o setinu milimetru zatlačit od sebe a dvojkolí se točila výborně.

20141005_155002

Na horní straně opravdu není téměř žádné výškové zajištění.

20141005_155008

Uvidíme, jaké jsou s touto verzí plány 🙂 Tipuji, že první tuto verzi dostane vůz Eas…

20141005_155014

Zde obě verze pro porovnání. Oba podvozky osazeny dvojkolími 7.7 mm s profilem RP25.

20141005_155519

Dvojkolí se toči v obou verzích krásně lehce, neměl jsem problémy s nějakou zápornou vůlí a narozdíl od předchozích vozů jsem složil podvozek napoprvé tak, že se prostě dvojkolí točila – není na tom prostě co zkazit.

20141005_155523

Standardní verze podvozku.

20141005_155526

A odlehčená verze.

20141005_155528

Tuto konstrukci, umožňující stavbu více provedení, považuji za dobrý krok, kdy u konstrukce podvozku bylo myšleno na budoucnost a umožní to jistě i domácím kutilům jednodušší vlastní úpravy pro stavby vlastních vozů.

20141005_155532

Podvozky takto vypadají dle mého názoru opravdu výborně.

20141005_155546

Celkově působí poctivým dojmem.

20141005_155609

Součástí výlisku je i čep.

20141005_155712

Ten složí ke stejnému účelu jako u LPH – k uchycení podvozku do otvoru stejného průměru, jako u stavebnic LPH.

20141005_155718

Už jste jistě pochopili, kam tím vším mířím, tak to teď vlastně jen potvrdím. Ano – podvozky jsou plně zaměnitelné s podvozky LPH. Zde je podvozek usazen s novým čepem do stavebnice Uacs/Raj od LPH.

20141005_155809

Takto vypadá podvozek pod vozem.

20141005_160009

Rajky dostávaly Y25 většinou na Slovensku.

20141005_160046

Čep je tím pádem samozřejmě zaměnitelný s původním čepem LPH.

20141005_161223

A nyní tedy plnohodnotné srovnání podvozku Y25 od SDV a 26-2.8 od LPH. Rozměrově se zdá, že vše sedí. Y25 má rozvor 1800 mm, 26-2.8 má 2000 mm.

20141005_161301

Zde je ono výškové usazení pomocí „ťuflíků“ na vršku podvozku.

20141005_161338

Kdo zkoušel vyměnit někdy podvozek 26-2.8 od LPH za Y25 od p. Čambalíka, ví, že to není hned.

20141005_161344

Rozdíl při pohledu shora.

20141005_161352

Podvozek 26-2.8 má jen vlepenou šachtu pro normované spřáhlo. Takové řešení se dá použít u krátkých vozů (funkční je např. u vozu Faccs).

20141005_161402

Tuto zaměnitelnost osobně považuji za naprosto geniální řešení umožňující řešit výměny vpodstatě v rámci momentální nálady.

20141005_161409

Provedení detailů je naprosto srovnatelné nebo lepší s podvozkem LPH.

20141005_161422

A sestavení je naprosto stejně náročné jako u podvozku LPH.

20141005_161453

To tvoří dle mého názoru z tohoto nového podvozku novou verzi něčeho, co se za poslední roky stalo jakýmsi standardem – tedy když někdo potřeboval ověřenou funkčnost a kvalitu, podvozek LPH byl naprosto perfektní řešení, nyní tuto roli plnohodnotně splňuje také podvozek SDV.

20141005_161515

Podvozek samozřejmě umožňuje také instalaci Peho ložisek stejným způsobem, jako jeho starší předchůdce.

20141005_161524

A myslím, že zrovna takový podvozek si právě ta RP25 dvojkolí zaslouží, protože zde budou co nejvíce vystaveny na odiv publiku. Je vidět, že v 26-2.8 je z dvojkolí vidět výrazně menší část.

20141005_161530

Dnes je možno vidět tyto podvozky na spoustě typů vozů, především na vozech Eas, Falls a dalších.

20141005_161557

SDV tedy pro mě opět boduje produktem, který si časem jistě najde stálé místo v dílnách modelářů.

20141005_161609

A někdy příště snad už u nějaké přestavby s využitím zmiňovaných podvozků 🙂

20141005_161613

Stavebnici podvozků můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

5 komentářů k článku “Podvozky Y25Cs od SDV – Y25 po sté ale lépe”

  1. PeTTo13 :

    Celkom dobré aj ja som si ich kúpil a idem modtovať do Eas-iek. Ale taký malý detail, rajky bežne nemávali tieto strunové pružiny, skôr listové.

  2. starsivlk :

    Perfektní článek a ukázka, která nás bude určitě motivovat. Tohle si každý rád přečte a poučí. Jen více takových pojednání .

  3. sombrer0 :

    Tie podvozky sú parádne ale odliatky kolečiek sú neforemné a ten nálevok odrezať je peklo. možno mohli zdražit pytlík a dat tam rovno kovové kolesá

  4. Rosťopiš :

    Podvozky samozřejmě nebyly na všech vozech z výroby, ale na spoustu řad se dostaly skrze modernizace a opravy (potřeba mezinárodního provozu, atd.). Takže podle reálné předlohy se tohle dá dosadit na Rajky, Faccsy LPH, Falls nebo Gags od Detailu, prostě drtivá většina všeho, co má původně podvozky 26-2.8 a nedá to žádnou práci. Fotky se dají najít na Googlu. Dávat tyhle podvozky na Eas je z mého pohledu trochu zbytečnsot, protože o Vánocích SDV vyleze s vlastní stavebnicí celého vozu. Záměrně jsem nezmínil stavebnici Uachs/Ra LPH, tam je uložení podvozků trošku jiné ( čep se otáčí v rámu, ne v podvozku), rozměry ale sedí i tak a osadit to určitě jde. Ostatně o tom chystám celý článek.

    Co se týká koleček, SDV očividně jede podle hesla „když nemáme limetu, dáme tam citrón“. Pořád to je lepší varianta než „když nemáme limetu, nedáme tam nic“. Spoustě lidí tohle prostě stačí (s tím se my nároční musíme smířit) a navíc je to za cenu, za kterou u konkurence kolečka nejsou žádná…

  5. Střelec :

    Přesně – lepší něco, než nic. Lepší dvojkolí se dají dosadit později.
    Jak to vypadá s Rybákem od SDV? Už jsem někde zahlíd reklamní leták, takže doufám, že se nějaký „předskokan“ objeví tady.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..