26Skutečný parní vůz byl vyroben ve dvou exemplářích roku 1903 ve Smíchovské fabrice Ringhoffer. Dodnes se dochoval pouze muzejní vůz M124.001, který dříve působil na tratích Česká Kamenice – Česká Lípa – Louny – Dobruška. Nyní je provozní v muzeu ČD v Lužné u Rakovníka – majetek Národního technického muzea v Praze.

Skelet parního vozu z leptu vyrábí pan Vlastimil Lepieš jak ve velikosti TT, tak ve velikosti H0. Stavbu jeho leptané stavebnice popisovat nebudu, je velmi dobře nafocená zde. Pro modeláře nechám volnou ruku na jejich zvážení do jakých detailů až chtějí mít svůj model postavený. Leptaná stavebnice nabízí až někdy extrémní detaily. Kontakt pro objednání leptu – lepies(zavináč)volny.cz.

Součástí leptané planžety není pojezd, střecha, rám vozu ani žádné jiné díly spodní výbavy vozu. Při prvním seznámení s vozem ve velikosti H0 jsem zatoužil po TT, splnilo se. V muzeu ČD jsem sehnal ne moc podrobný výkres parního vozu, ale chybějící díly z něho šly vyrobit. S tím mi pomohl kamarád modelář ze SŽM Pečky a vyrobil mi v PC 3D modely dílů a následně je vyfrézoval na CNC fréze. Další odlití a namnožení z resinu už nebylo problém. Vůz prošel v průbehu let několika opravami a dílnami, tak se může od některých fotek lišit.

První si připravím skelet parního vozu z leptu (viz. foto návod v odkazu výše). Seznam všech potřebných dílů na stavbu parního vozu. Obtisky vyrábí Parostroj, pojezd pan Pleticha i s loukoťovými koly, ČSD lampy a košové kulaté nárazníky ES Pečky.

1

Díly, které jsem nechal vyrobit.

2

Stavbu parního vozu začnu sestavením některých dílů. Parní válce je nutné si lehce přibrousit, aby se do otvoru vešli. Na střechu přilepím komíny z trubiček a na nádrž boční plastické díly.

3

Mám připravené některé díly a skelet z leptu.

4

Rám vozu je nutné také trochu upravit. Pro snadnější umístění rámu vozu do skeletu jsem ho ořízl na jednodušší tvar.

5

Tady doporučuji také vyzkoušet, jak sedí pojezd od pana Pletichy v rámu a to celé ve skeletu. Je známe, že pojezdy už jsou dneska dobré, ale je to co kus to originál. Taky přilepím hotovou nádrž na rám vozu.

6

Na skelet jsem přilepil ČSD lampy, v některém období jsou lampy i na střeše. A vyzkouším, jestli jsem správně sestavil skelet, střecha by měla sedět přesně bez mezery mezi střechou a skeletem bez tmelení.

7

8

Pojezd vyzkouším do rámu, jestli někde něco nedrhne, a sestavím si čelníky s nárazníky.

9

Takto mám sestavené díly.

10

Z tenké alpaky jsou vyleptané schůdky a parní rozvody.

11

Schůdky si první naohýbám.

12

A potom je přilepím na sebe, tím mi vznikne dvojitá tloušťka materiálu a už nebudou tolik křehké. Parní rozvod slepím k sobě horní a spodní vrstvu. Pro zkušené modeláře a fajnšmekry je možné parní rozvod mít pohyblivý. V dílech jsou miniaturní dírky pro možnost pohybu.

13

Nyní už začínám barvit, osobně používám barvy ve spreji a nejradši mám z Globusu větší pixly značky Belton. Na drobné díly používám Revell. Spodní díly na černo.

14

Pojezd vlepím do rámu a na boky do vzniklého otvoru přilepím boční lišty s imitací rámu vozu a na čela přilepím čelníky s nárazníky.

15

Do nastříkaného skeletu vlepím postupně všechny rámečky oken. Vše lepím gelovým vteřinovým lepidlem.

16

Jsou na řadě vodní obtisky od Parostroje.

17

Okap střechy barvím mosaznou barvou a paraboly světel světle šedou. Lucerny a žebřík černou. Přilepím střechu ke skeletu.

18

Hotový skelet takto stříknu matným lakem.

19

20

Jak už psal článek Vovo o zasklívací vodičce tak jsem si jich nakoupil pár do šuplíku a všechny malé okna na modelech s tím zasklívám. Někomu se líbí, někdo jí odsuzuje – je to věc názoru.

21

Zasklívám vodičkou. Nechávám vodičku zaschnout tak asi přes noc.

22

Nyní jsem posadil skelet na rám a slepil k sobě. Skelet parního vozu sedí přímo na nárazníkách, tím i vnikne správná výška vozu. Začínám lepit poslední díly vozu a tím jsou parní rozvody a všechny schůdky.

23

Parní rozvody jsou udělané schválně delší, je dobré je upravit jak zrovna potřebujeme.

24

Ruce co to vytvořili a pohled ze spodu vozu po dolepení posledních dílů.

25

Hotový model ve velikosti TT.

26

Samozřejmě že tento model se dá ještě dále šperkovat a stavět jinak, vše je ve schopnostech každého modeláře a jeho očekávání od modelu.

27

Cena resinových dílů je 670,-Kč – maditel(zavináč)centrum.cz.

35 komentářů k článku “Stavba parního vozu M124.0 – Komárek v TT”

  1. VoVo :

    Nějak mi nešlo do hlavy, že by takový prďola ujel takovou štreku (viz první odstavec o trati), a ještě v tomhle pořadí měst – tak jen co jsem našel na http://www.zelpage.cz/atlasloko.php?id=M124.0 – lokální traťě v okolí Loun a Dobrušky, ovšem také Praha (do Modřan – tedy část pacifiku) a Kutná Hora, v provozu 1905 – 1947 (takže celkem dlouho). Jinak vůz super, konečně pořádný popis jistě zajímavého vozu. Jako předchůdce Hurvínka na malá kolejiště asi ideální 🙂

  2. Jarda :

    Super práce.Takovéto stroje se mě moooc líbí.

  3. MarTTin :

    Cena odlitků je skutečně 670,- Kč? Není to překlep?

  4. kuba :

    klobouk dolů…nádherná práce a souhlasím co se týče provozu s VoVem 😉

  5. VoVo :

    S ohledem na pouzitou technologii a maloseriovost odlitku myslim ze cena odlitku adekvatni. Neco stalo to nakreslit, vyfrezovat (+odpis stroje) a to samotne liti bude uz jen mala cast.

  6. sombrer0 :

    na toto už moje prsty niesú 😀 ešte že to neni N-ko. inak paráda v živote som ten vlak nevidel a ani nevedel že existuje.

  7. Střelec :

    V Lužný s tím občas jezdí s turistama – po jedný koleji sem a tam. Stroj je luxusně zrekonstruovaný. Nejzajímavější je asi stojatý kotel DeDion-Bouton-Komarek, který je překvapivě malý. Na dobových fotkách jsem to kdysi viděl s připřaženým „dřevákem“ v provedení „pětiokno“, což asi byla vzhledem k výkonu pohonu hranice možností…

  8. maditel :

    Děkuji za ohlasy.
    K dotazu na cenu dílů – není to překlep. Něco to stálo díly nechat vyrobit, vyleptat a odlít. Projekt musí zaplatit sám sebe a nejlépe ještě vydělat na projekt další, aby to nebylo nula od nuly a pořád něco nového vznikalo.

  9. Dušan :

    Parádní práce! 🙂 Dá se model v TTčku koupit někde na internetu?

  10. Martin :

    A co všechno je tedy do té ceny zahrnuto? Mluvíte i o leptech, čili ta planžeta se stupačkami a rozvody taky? Nebo je to cena jen za ten resin?

  11. MarTTin :

    Skoda, ze sa to neda zohnat, ako sada na poskladanie v jednom balicku.
    MaTTo

    PS: je to nadhera !!!!!

  12. maditel :

    Ale notáááák, to jsou modeláři opravdu tak líní napsat tři maily, ještě když se jim řekne kam, aby si model sehnali? Nejsem prodejna takže nechci doma držet skladem díly za tisíce korun, dělám modely pro sebe a kamarády z klubu. Nabízím možnost, aby si tento model mohli postavit i ostatní modeláři.

    V sadě je střecha, zadní nádrž s plastickými bočnicemi, parní stroje, rozvody z alpaky, všechny stupačky z alpaky, rám vozu, čelníky vozu a boční lišty rámu vozu.

  13. Pietro :

    Luxusní!

  14. Johny :

    Střelec: to bych tak úplně netvrdil, že jeden dřevák byl již na hranicích možností. Podle toho odkazu na ŽP, co posílal VoVo, při zkušení jízdě jel s třemi osobními a jedním nákladním vozem, to celé o hmotnosti 56 tun a rychlostí 40km/h. A to se mi zdá na takovéto vozidlo docela dost slušný výkon.

  15. riči :

    Potvrzuji,co napsal Johny.V čísle 50 Světa železnice je o těchto vozech nějakých 36 stránek textu včetně nádherných fotografií,plus v příloze kopie originálu výkresu-prostě jedním slovem nádhera.Článek jsem zatím jenom tak na rychlo projel a je tam dokonce psáno,že ten nákl.vůz byl plně ložený uhlák.Takže bych ten vůz nijak nepodcenoval.
    Jinak ty fotky jsou z jeho služby u BNB,kkStB,ČSD.

  16. pepin :

    je to super model moc se my líbí to vtom časopis sem čet je to dost zajímaví jak naši dědci dokázaly myslet aby zlevnily svoji dopravu a i přes předělávky co ten vuz zažil než se dostal do provoz tak to klobouk dolu zato my jen umíme jenom tratě zavírat místo aby sme se snažily je udržet vým že tohle není diskuzní forum o našich železnicích ale když vidím jak u nás ty lokálky kuly kterejm tenhle vuz postavily zanikaj tak sem moc rád že se najde pá borcu který dokážou neco takoví ho udělat aby sme si aspon my modeláři mohly na tu naši lokálku neco takovýho poslat a říkat si že ty naši detci nebyly tak hloupí když dokázaly postavit tak hezkej stroj aby udržely ty svoje štreky při životě jinak super model máš to moc dobře vychytaný

  17. Střelec :

    Johny – lovil jsem informace porůznu, byly překvapivě rozporuplné (problémy ve stoupání s 18t uhlákem). Na výkonu se dost podepsaly sklonové podmínky konkrétní tratě a kotle „Komarek“ taky nebyly žádné terno, byly měněny takřka obratem. Ale dost se mi to plete s informacema o M112.0, který do téhle kategorie patřil taky
    Na malém kolejišti lokálkového typu se uplatní bez přípřeže, nebo s jedním vozem. Osobně bych ale raději právě M112.0 – nedělá ho někdo?

  18. Johny :

    Tak jasně, že to bude různé trať od trati. Podle toho odkazu se zkoušely na trati ze Smíchova do Zadní Třebaně, takže sklon nebyl asi zrovna problém (pokud se pletu, tak mě opravte).
    Nad stavbou M112.0 jsem také jeden čas přemýšlel, ovšem netuším, zda-li někdo vyrábí, ale spíše bych čekal, že nikoli. A ještě bych dodal, že existoval ještě jeden podobný parní vůz – řada 210.0. Koncepce byla stejná jako u M112.0.

  19. kuba :

    četl jsem, že stačilo, když fíra pískal a za chvíli museli zastavit a dělat páru…tak malej kotlík to byl…

  20. Sey :

    Krásný kočárek ! Poklona před autory stavebnice. Stran smysluplnosti hybnosti takto titěrného detailu, si dovolím zapochybovat o rozhýbatelnosti těchto přiložených rozvodů, jedině snad z jiného leptu, případně z vícero sad vyřezat jednotlivá potřebná hejblata, ono totiž křižák, pravítko a ojnice v celku, i přes předleptané dírky moc pohybu nenadělají, o rozvodu ani nemluvě… 😉

    Pepin: Ach jó, nebyli to v tvém případě spíše prapra“dědci“? Tedy alespoň dle tvého „pravopisu“ :-))) Než zas začneš něco veřejně „plodit“, požádej si u své paní učitelky o doučování češtiny, vždyť je to pro ostudu!

  21. Střelec :

    maditel: Pro přehlednost to chtělo vypíchnout všechny ceny za příslušné položky a k nim i kontakty někam zvlášť – třeba to připojit na konec textu. Výchozí rozpočet dneska hraje při pořizování čehokoliv dost podstatnou roli.
    Co v popisu i na fotkách zcela chybí, jsou spřáhla. S těma se nepočítá? Podle fotky spodku soudím, že ne. Na jednom konci místo je, ale na druhém by bylo nutné vydlabat kus nádrže.

  22. maditel :

    Střelec: ceny jsou uvedeny, cena dílů je 670,-, za kolik dostanete lept skeletu a pojezd já nevím, mám jiné ceny protože spolupracuji s modeláři jinak. Navíc pojezd si můžete sehnat jiný nebo si ho udělat svůj, zase to cenu změní a já bych nerad někomu garantoval cenu, kterou jinde nedostane.
    Se spřáhlama počítáno při kontrukci nebylo, protože jsem nikde na netu nenašel foto, kde by to něco tahalo, vždycky foto byl solo vůz. Bohužel povídání o kterém se píše ve Světě železnic vyšlo až půl roku po hotových modelech, co jsem z dílů stavěl.

  23. VoVo :

    Kontakty tam jsou, cena za odlitky také, vážný zájemce si jistě napíše panu Lepiešovi a domluví se s ním na objednání za cenu, kterou si domluví oni sami. Víc bych to nehnípal. Nepřehledné mi to nepřijde, jsou tam jen 2 emaily. Vážných zájemců bude i tak naprosté minimum. Stejně tak spřáhla – takový vůz není určený k tahání čehokoliv. Nerad bych, aby to tu zase sklouzlo do roviny „srovnávání se standardem“ jako že všechny vagóny dnes musí mít kinematiky, tak proč nemá tenhle. O tom tenhle vůz asi není.

  24. Martin :

    maditel : Čili abych to přehledně shrnul – 670 Kč je za alpaku a resin. Koupit jinde se musí ještě lept skříně, pojezd a obtisky. OK?

  25. maditel :

    Martin: ano, cena je za resin a alpaku. U uvedených výrobců si objednat lept, obtisk a případně pojezd.

  26. petr :

    a cena i s pojezdem?kde je možné toto sehnat?

  27. Jarda TT :

    Nádherný model

  28. Střelec :

    VoVo – 1) nejde o nějaké dohadování – model zcela bez možnosti instalace spřáhel je prostě divný.
    2) Celková cenová kalkulace je dnes dost podstatná. Otravovat někoho kvůli leptům a pojezdu jen proto, abych ve finále zjistil, že na to ještě dlouho mít nebudu – to je ztráta času i peněz na všech zúčastněných stranách.

  29. Sey :

    Střelec: A jaký je problém si to spřáhlo nějak naroubovat po svém způsobu, každý dle vlastní libosti, tak jako na každém pletichově a jiném domácím pojezdu, ostatně jiným lidem, včetně mně zase může přijít divná varianta s továrním spřáhlem.
    Co se týče ceny a vlastně vůbec dostupnosti, autor článku udělal podstatný krok k případným zájemcům, tady to http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=3100495 před časem vůbec nevypadalo nadějně, pokrokem je, že tady již máte alespoň nasměrovanou cestu k získání neobvyklého modelu, ale to je pro některé, jak tak koukám pořád málo. Exkluzivita holt něco stojí, kromě větších peněz mnohdy i horší dostupnost.

  30. Rosťopiš :

    Přesně, podej prst a urvou ti celou ruku. Vyřešené uchycení spřáhla mají jenom tovární stavebnice z poslední doby, nic jiného. Ani současné lepty to nijak neřeší. Tak nevím, proč to někomu vadí, tohle je malosérie pro pár nadšenců, takže to logicky nemůže mít parametry modelu pro širokou veřejnost s projdeji po stovkách kusů. Ještě k tomu tohle vůbec není přimárně tažné vozidlo, takže to fakt nechápu. Podle mě je tady přípustná leda tak pozitivní reakce na to, že stavebnici Maditel dokompletoval dalšími díly do velice důstojné podoby.

  31. MirekTT :

    Objednal jsem pro náš klub dvě stavebnice tohoto vozu. Ikdyž jsem objednávací proceduru celkem zvládl, myslím si, že mohla v článku vyznít zřetelněji. Například takto (veškeré kontakty viz výše, nebo v klubu Pečky, nebo na internetu):
    Pro stavbu budete potřebovat
    1. resinovou sadu s alpakovými lepty – kontaktujte Maditele,
    2. resinové lampy (není součástí resinové sady) koupíte v Pečkách, nebo přes Maditele
    3. resinové a nebo možná leptané košové nárazníky. Resinové buď opět přímo v Pečkách, nebo přes Maditele. Ty leptané u p. Lepieše
    4. Budete potřebovat leptanou sadu skříně od p. Lepieše
    5. Pojezd buď vlastní, nebo pan Pleticha, kontakt na něj v klubu Pečky
    6. Obtisky na parostroji.
    Dodací lhůty dílů jsou různé dle skladových zásob, Maditel do týdne, Pleticha a Lepieš cca měsíc.
    Celková cena za díly včetně pojezdu patrně přesáhne 2500,- Je to závislé na volbě dílů a poštovném, popřípadě individuálních vztazích s dodavateli.
    Myslím, že takovýto sumář na konci článku by naprosto přesně objasnil co a kde koupit a na kolik to shruba přijde. Nemyslím, že je co tajit, neboť tvůrci stavebnice nepočítají s velkými prodejem.

  32. Horák Jaromír :

    Přátelé modeláři,jsem jeden z prvních modelářů kteří měli od p.Lepieše stavebnici ve velikosti H0,pojezd jsem upravil z továrního modelu parovozu od f. Trix,cena je pochopitelně někde úplně jinde. takže nechápu pláč modeláře nad cenou zde nabízenou,ostatně jako modelář si jistěpotřebné díly může vyrobit sám,ale pochybuji že náklady na výrobu budou nižší.Musí si sehnat nejen podklady ale i materiál,to vše něco také něco stojí.Jaromír Horák

  33. Petr :

    Také jsem neodolal této stavebnici a rád bych se zeptal na digitalizaci a ozvučení tohoto modelu, jaký dekodér a reproduktor pro tento vůz použít. Nemám zatím s digitalizací modelů zkušenosti.
    Petr.

  34. MiG :

    Střelec: přidělat spřáhla není problém.
    PEHO601 a PEHO100 to jistí.
    Trošku se musí frézovat a pokud použijete jen PEHO601 trošku podkládat.

  35. Milan :

    Já jsem se o tento model zajímal ve velikosti H0. Bohužel, pan Lepieš nebyl schopen (nebo ochoten) prozradit, kdo vyrábí pojezd, střechu, vnitřní vybavení… Cenu respektuji, ale rozhodně nejsem detektiv! Já bych nebyl líný, poslat pár mailů, jen kdybych věděl, komu… Co si počít se samotnou (jakkoli perfektní) stavebnicí skříně? Na zahradní domek je to trochu drahé! Rozumím tomu, že málokdo obsáhne všechno. V takovém případě je ale jistě možná spolupráce výrobců stavebnic skříní s výrobci stavebnic pojezdů (viz pánové Cekul a Gülich). Nerozumím tomu, proč v případě vozu Komarek (H0) nebyla taková spolupráce předem domluvena.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..