4Skoro po dvou letech jsem se opět dostal k modelům a chtěl jsem začít něčím jednodušším. Tak jsem ze skříně vytáhl model němky 555.0 od firmy Tillig. Tato verze lokomotivy bez uší se mi strašně líbila, a proto jsem si ji kdysi pořídil.

Lokomotivu jsem měl dva a půl roku ve skříni a nyní nastal čas s ní něco udělat. Model jako takový hodnotit nehodlám, to přenechám jiným znalcům a počítačům nýtů, mě se prostě model líbí a zde chci jen názorně ukázat, jak tuto lokomotivu digitalizovat a ozvučit. Kdo někdy nějaký model digitalizoval ví, že to není nic těžkého, zvlášť když má model přípravu na Digital.

1

4

Jako první musíme odpojit tendr, kde je umístěný pojezd a rozebrat ho.

5

Na přední straně tendru je umístěný zajišťovací kroužek. Vytažením ven, odjistíme víko tendru a tendr pak otevřeme.

7

Po otevření tendru vidíme tištěný spoj, pod ním ukrytý motor s převodovkami a nad ním rozraní NEM 651 s analogovou propojkou.

10

Analogovou propojku vyndáme a máme připraveno na digitalizaci (nic složitého).

9

Z místa spojení tendru s lokomotivou ještě odstraníme podlahu, která slouží jako kryt plíšků, převádějících proud z tendru do lokomotivy.

17

Protože v tendru není dostatek místa na nějaký větší zvukový dekodér, například Zimo MX646N, použiji dekodér Lenz Silver Mini se zvukovým rozhraním SUSI.

11

Na rozhraní Susi naletujeme vodiče podle barev, jejich správné pořadí nalezneme v návodu od dekodéru. Já používám tenké vodiče NMRA barvy zakoupené v n-šopíku (http://www.eshop-honzikovyvlacky.cz/honzikovyvlacky/eshop/10-1-Elektro/0/5/326-Tenke-vodice-NMRA-barvy).

16

Dekodér s neletovanými vodiči zasuneme do rozhraní a vodiče protáhneme těsně vedle plíšků, které vedou proud do lokomotivy.

19

Kryt podlahy nacvakneme zpět.

18

Tím máme digitalizovaný a na zvuk připravený tendr s pojezdem. Tendr na chvíli odložíme a budeme se věnovat lokomotivě.

20

Musíme lokomotivu rozebrat. Začneme jemným odkloněním budky do stran, tím budku uvolníme a směrem nahoru ji sundáme z modelu.

23

Po sejmutí kabiny se nám objeví pružinka, která drží pohromadě schůdky. Schůdky i s pružinkou sundáme a uložíme na bezpečné místo.

25

Otočíme model čelem k sobě a z čela vytáhneme dvířka kotle. Tím se nám odjistí kotel, zvedneme nahoru, až nad tištěný spoj pro světla a poté potažením směrem dozadu, sundáme kotel z rámu.

26

Takto vypadá model po sejmutí kotle.

27

Po sejmutí kotle nám zbude rám lokomotivy, v něm umístěná kinematika a vodiče pro tištěný spoj lokomotivy.

28

Kinematiku vyjmeme a rám směrem nahoru sundáme. Tím nám zůstane samotný pojezd lokomotivy.

40

Ozvučovat budeme modulem IntelliSound 32100 od firmy Uhlenbrock s nahraným zvukem lokomotivy.

13

Od zvukového dekodéru odstřihneme reproduktor. Přiložený reproduktor je pro tuto lokomotivu příliš veliký a jeho rozměry 20x20mm se nám nehodí.

14

My použijeme reproduktor Zimo ZI-LS10X15 o rozměru 10x15mm, koupíte třeba zde. (http://www.elektrickevlacky.cz/modelova-zeleznice-miniaturni-reproduktor-15x10x8mm-8ohm10w_p_6207.html)

21

Do stěny kotle, dá se říci, že do dvířek topeniště, které samozřejmě na modelu naznačené nejsou, vyvrtáme otvor pro protažení vodičů k reproduktoru. Já vrtal vrtáčkem o průměru 2mm.

29

Pokud otočíme kotel vzhůru nohami, uvidíme ze spodu kotle otvor, který slouží jako místo pro uložení vodičů, vedoucích od spřáhla k tištěnému spoji lokomotivy. To je přesně to místo, kam schováme zvukový dekodér.

30

Padne tam jak zadek na hrnec. Že by někdo u Tilliga s tím již počítal? Nebo je to náhoda, ale dekodér tam drží bez jakéhokoliv fixování.

31

Dekodér zespoda podlepím pouze papírovou páskou, kvůli odizolování dekodéru.

34

V kotli je totiž po celé jeho délce kovová zátěž lokomotivy a je i v otvoru, kam budeme umisťovat dekodér.

35

Drátky protáhneme pod kinematikou podél spřáhla, nasadíme zpátky rám lokomotivy, kinematiku spřáhla a spojíme lokomotivu s tendrem. Přiletujeme zakrácené vodiče ke zvukovému dekodéru. Vodiče pro reproduktor protáhneme vyvrtaným otvorem.

41

42

Přebývající vodiče smotáme do otvoru, kde je dekodér, kotel zacvakneme zpět na pojezd a zajistíme vepředu dvířky kotle. Vodiče k reproduktoru zakrátíme na potřebnou délku.

44

Vodiče k reproduktoru nepájíme, jen je zastrčíme pod pružná očka na reproduktoru. Pájením může dojít ke zničení reproduktoru.

45

Na reproduktor zespodu nalepím oboustrannou lepenku.

46

Vrátím zpět schůdky včetně pružinky.

48

Reproduktor oboustrannou lepenkou přilepím zevnitř na střechu kabiny.

49

Kabinu zacvakneme zpět a máme hotovo.

51

Vodiče nejsou skoro vidět. Kdo bude chtít, může vodiče ještě přetřít černou barvou. S průhledem budkou je to už horší, tam je reproduktor trošku vidět, ale na to jsme si již v naší velikosti zvykli.

53

Co říci na závěr. Digitalizace a ozvučení tohoto modelu nebylo až zas tak těžké a určitě to za to stálo. Vodiče tažené okolo kinematiky nijak nepřekáží a to ani v protioblouku R 310.

52

Teď již jen doladit nějaké to CV, aby se sladil zvuk s jízdou lokomotivy a hurá na kolejiště. O tom ale až příště.

4 komentáře k článku “Ozvučení němky 555.0 od f.Tillig”

  1. Ferys :

    Ahoj,
    ozvučení 555.0 je pro mě nyní aktuální. Zajímavé řešení, sice u 555.1, jsem našel zde: http://www.moldavacek.cz/prestavba-555-1-se-zvukem-v-tt/

  2. j-novis :

    To je zajímavé řešení, ale u 555.1 je v tendru více místa a Zimo se tam vejde. U 555.0 je v tendru místa míň a pokud chceme dát Zimo, musíme vyklepnout uhlí, dekodér vložit místo něj a pak uhlí upravit. Dobře je to vidět zde http://www.jacek-modely.cz/555-0213/
    Já nechtěl nijak zasahovat do modelu, a tak jsem zvolil tuto cestu.

  3. Jacek :

    Dovolím si reagovat, ten můj model 555.0213 z odkazu na svoje ozvučení teprve čeká, tam nic vidět není, je to navíc přestavba, o instalaci ZIMO píšu tady – http://www.jacek-modely.cz/ozvuceni-br52-tillig/ , není třeba kvůli tomu natahovat uhlák, dekodér tam vejde.

  4. Matlas Drahomír :

    Dobrý večer. Dnes jsem na webu MojeTT našel poslední přílohu „ozvučení parní loko 555.0“, která mě zaujala. Já sám mám rozdělané 2 tyto lokomotivy a zatím se moc nehrnu do ozvučení, protože je v tendru skutečně málo místa na zvukový dekodér. Také proto jsem si upravil lokomotivu 555.1 kde je v tendru dostatek místa na zvukový dekodér Zimo (viz můj článek na našich stránkách http://www.moldavacek.cz/uvod) zde jsem umístil reproduktor do kotle lokomotivy a jízdní vlastnosti se vůbec nezměnily i když jsem zkrátil závaží v kotly). Protože obě lokomotivy mám bez rozhraní-tedy nejsou připraveny na digitalizaci uvažuji, že se pokusím dát repro i zvukový dekodér do kotele, případně kabiny lokomotivy. Digitalizaci jinak provedu podle Petra Smutka, který se k uvedenému článku také vyjádřil v závěru. Vše popíši po realizaci na našich klubových stránkách http://www.moldavacek.cz/uvod/
    Matlas Drahomír

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.