20160113_220409Co bych to měl za sbírku, když by v ní chyběly klasické „kloubáky“ a tak jsem hned po ozkoušení krátkých verzí upravil podklady i na dlouhou verzi.

Tento článek se věnuje prvním verzím stavebnic vyrobeným v roce 2013. Od roku 2014 jsou dostupné pouze upravené stavebnice, takže se nemusí popis v tomto článku vždy shodovat s aktuálním stavem.

Práce už to nebyla taková, stačí vlastně říznout zhruba v půlce a dodělat pár detailů, přesto si kloubáky vyžádaly nějaká další chytrá řešení, aby jejich stavba byla nejen stejně pohodlná jako u krátké verze, ale také dostatečně variabilní.

Především jsem chtěl vytvořit funkční kloub, aby bylo možno natáčet zadní článek. Bez toho by vypadala Karosa sice pěkně, ale v rovném stavu trochu mdle. A když už jsou natočené přední nápravy, tak co by to bylo za kloubák bez jeho natočení do oblouku. Ale zase to chce vytvořit tak jednoduché řešení, aby to nebylo omezující nebo moc složité. Takže je možnost si opět kloubovou karosu uzpůsobit dle chuti.

Vytvořil jsem hned obě verze. Linkovou C744…

000_3518

…a městskou B741.

000_3522

Tentokrát bylo na plechu víc místa, a tak jsou kola pěkně sofistikovaně zabalená do úhledného obdélníčku a spojená se zbytkem stavebničky. Nevýhodou kloubáku je mnohem větší spotřeba místa a tím i vyšší cena stavebnice, ale pokud by měl někdo zájem, snažil jsem se cenu udržet i tak na rozumné úrovni.

Takže se koukneme, co je nového. Konstrukce je stejná jako u krátkých Karos. Zde C744, přední část. Rovná harmonika je součástí každého autobusu.

000_3526

A zadní část. Vyvedená mřížka na boku motorového prostoru.

000_3527

Městská B741, jiné je samozřejmě rozmístění dveří a oken.

000_3529

Opět jsme se s kolegou Rosťopišem snažili doladit i drobnosti, aby autobusy skutečně odpovídaly, takže mu opět děkuji za poradenství.

000_3528

Díly potřebné pro sestavení předního článku. Na konci článku se vždy čelo ucpe vnitřním dílem. Ten je tvarovaný s ohledem na průhlednost skrz autobus odpředu dozadu. Jsou v něm dva otvory, jeden pro kloub a jeden pro rám článku jako u krátké verze.

000_3531

Zadní článek je stejný. Vlastně jsou to dva samostatné autobusy, konstrukce obou článků je bytelná a nehrozí nějaké improvizace v podobě „teď mám mezi vozy díru jak do pr*, navíc to nedrží tvar, a co s tím“.

000_3530

Masky jsou opět dvě, obě s oválnými světly, ale každá má jiné provedení mřížek – horní mřížka je originální (kloubový autobus nemá nasávání vzduchu na čele ale právě ve zmíněných mřížkách na konci druhého článku), druhá mřížka je z krátké verze, ale v rámci různých oprav po nehodách se občas osazovalo co bylo zrovna „skladem“.

000_3531

Kloub nabízí dvě možnosti. Pro méně odvážné je kloub nahrazen pevnou spojkou vpravo. Pro odvážnější je kloub ze dvou dílů jako otočný – vlevo. Stačí spojit nějakým drátkem.

000_3534

Kloub se může nanečisto do čela uchytit těmito malými zámečky (můžou se pak zapájet), takže pro zkušební sestavení ideální a rozebíratelné řešení. Zámečky mají trošku vůli a tak při větším naklonění autobusu vypadnou, takže nejsou vhodným řešením pro permanentní sestavení bez lepení/pájení, ale umožní oba články spojit opět jednoznačným způsobem.

000_3532

Do viditelné části autobusu jako kryt kloubu přijde jako ve skutečnosti tento kruh tvořící točnu. Na vršek harmoniky jsou připravené horní klouby – díl vlevo od točny a ten hřeben úplně vlevo.

000_3535

Nové jsou tvarované dekly na střechu.

000_3533

Vylepšený je i kryt matic, který by se teď nemusel sám lámat.

000_3539

Samozřejmostí jsou dvě zadní nápravy. Dále jsem provedl pár drobných kosmetických, které by mohly nepatrně ulehčit stavbě nebo vylepšit vzhled, ale nic, co by stálo za řeč. Z těch znatelných snad jen, že SPZ jsou nyní v poloviční síle materiálu a vypadají tak lépe, než ty plnomateriálové. Ale zase jsou mnohem náchylnější na nechtěný ohyb.

000_3536

Jdu zkusit harmoniku, zda se povedla. Rovná verze je v každé stavebnici.

000_3562

Z vnitřní strany je připravena na ohýbání. Aby se nerozpadla a udržela si trochu tuhost, nejsou drážky po celé šířce ale jen místy, protože motiv je i z vnější strany.

000_3563

Natvarování je snadné, je vhodné dodržet i kopírování tvaru zalomení bočnic.

000_3564

Na boku jsou zámky.

000_3565

A na vršku otvor pro již zmíněný vnější kloub.

000_3566

První představa, že bude harmonika fajnová. Kdo si chce dělat svojí z papíru nebo jinou technologií, samozřejmě může, ale pro většinu účelů (jako nepojízdná maketa) je dle mě i vzhledem tato dostatečná a dobře zapadá do celku.

000_3572

Idea byla jednoduchá – vše do sebe zapadne a bude hotovo.

000_3567

Na sucho to opravdu funugje.

000_3568

Točna má stejný otvor jako klouby a tak je možno jí propojit s otáčením kloubu.

000_3569

Takto je pak točna umístěná mezi články.

000_3571

Pohled na čelo s pevnou spojkou a zámkem v ní.

000_3575

Je tam jistá vůle, ta umožňuje využít kloub i pro horizontální zlomy silnice, na kterou bude autobus umístěn.

000_3576

Bohužel na poslední chvíli jsem dělal nějaké úpravy a tak harmonika výškově nesedí asi o 1 milimetr. Je tak třeba v ní provést jednoduché úpravy, aby pasovyla do otvorů v čelech článků. Vlevo už upravená strana, vlevo původní. Je třeba vystříhnout kousek zámků.

000_3579a

Zde je vidět, co je přesně třeba ubrat. Tuto úpravu je třeba provést ve všech čtyřech rozích stejně.

000_3579b

Pak už nic nebrání tomu, aby se to takto pěkně usadilo. Harmonika by měla vyplnit vnitřní otvor skříně, nikoliv se jí dotýkat ve stejné úrovni.

000_3578

Jdu se vrhnout konečně na stavbu. Ta je zase jednoduchá. Připravím si spájené oba články jako bych dělal krátkou verzi. Nejprve naohýbám díly.

000_3573

Detailní pohled na boční díly. Pozor! Na B741 jsou ve stavebnici rámečky ve více oknech, než v reálu. Umoňují využití stavebnice na různé verze a úpravy dle vnitřních směrových cedulí od starých cedulí po digitální. Takže je třeba se zbavit dle konkrétní předlohy přebytečných rámečků. Zde je verze jak jezdila z továrny, na předním článku první okno pryč a na zadním prostřední pryč. U C744 jsou rámečky v pořádku v rozložení z výroby.

000_3574

Další drobnost, která se ztratila při exportu, je jeden zámek – a to na zadní levé části. Ničemu to nevadí, stačí začít na tomto boku odpředu a připájet zde zadní díl střechy jednoduše na tupo. Pokud už je střecha uchycená vpředu, jde to dobře.

000_3577

Zkouška rovného kloubu.

000_3580

Rovný je trošku zvednutý, je to schválně, protože pokud umísťuji kloub pro otáčení, oba díly se musí překrývat a tím musí být každý v jiné výšce.

000_3581

A díly pro libovolný úhel natočení s dírkou uprostřed pro jejich spojení.

000_3582

Pokud si tedy někdo troufne na svou harmoniku (Rosťopiš říkal, že rozhodně), zůstane autobus ohebný do libovolného úhlu. Žádné jednoduché řešení, jak vyprodukovat za minimální peníze větší množství pružných harmonik mi není známo.

000_3583

Zde naznačení v zatočené poloze.

000_3588

Rovná harmonika osazená.

000_3584

Její usazení není těžké, vyžaduje jen chvíli ladění. Škoda, že se zámky nepovedly, ale výsledku to nevadí.

000_3586

A já jsem se rozhodl nakonec osadit natočenou harmoniku, kterou je možno doplnit jako dodatečný díl (není běžně součástí stavebnice). Ta se opět ohne do pravého úhlu a přihne dle tvaru skříně.

000_3591

Protože jsem opomněl jeden úhel, je třeba nastříhnout tuto harmoniku dle červených šipek a oba boční díly zahnout pod středový rám (zelené šipky). Je to hned hotové.

000_3592

Pak už stačí vzniklý spoj zapájet.

000_3593

Pro finální usazení harmoniky jsem si dočasně spojil klouby drátkem.

000_3589

A protože harmonika je pevná, ohebný kloub není třeba a tak jsem to celé pro lepší pevnost propájel.

000_3595

Zahnutou harmoniku je třeba upravit stejně jako rovnou – tedy ustřižením části zámků. Po usazení jsem zámky zapájel do čel.

000_3596

Vyžaduje to trošku hraní, ale nakonec se dílo podaří.

000_3594

A tím je autobus v zatočenem stavu napevno natočený a připravený na další činnosti. Je lepší sesadit vše teď a propájet, než to pak složitě dolepovat nastříkané. Idea byla, že by to tak šlo, ale je s harmonikou nakonec trochu víc práce, než jsem čekal, takže je lepší osadit hned na začátku.

000_3590

Vzniklé škvíry mezi kastlí a harmonikou se zatmelí.

000_3598

Kloub na střechu. Já jsem omylem nalepil „véčko“ moc dopředu, byl jsem upozorněn později, takže následují fotky s chybou. Doporučuji najít skutečnou fotku předem.

000_3601

Každopádně provedení funguje. Na véčku doporučuji ponechat spojovací můstky k dalšímu dílu, ohnout je a tím vytvořit spojení se střechou.

000_3602

Nové plastické dekly na místě.

000_3603

Zkoušel jsem připáje zrcátka a akoát jsem si zapatlal půl bočnice, takže je zase nalepím nakonec.

000_3604

Pohled na celek vypadá nadějně.

000_3605

Zadek osazený detaily. Světla jsou nyní o desetinku milimetru širší a vypadají trošku lépe, hlavně se to bude lépe natírat.

000_3606

Z druhé strany, zde není nic extra k vidění. Osazené střešní větráky, zvonky, blinkr.

000_3607

Nejtěžší je pracovat s kloubem, harmonikou a usazením článků vůči sobě, aby nevznikla nechtěná vrtule. Pak už je to stejně jednoduché jako krátká verze.

000_3609

Zatočení z ptačí perspektivy.

000_3610

A už v bílé. Spreje dělají zázraky doslova na počkání.

000_3630

Až se harmonika opticky oddělí nástřikem, přechod mezi ní a články se ztratí.

000_3632

Zatmelené a přestříkané to vypadá pěkně, takže práce se vyplatila.

000_3633

Vyzkouším, zda pasují rámy. Pokud ne, rámy opět zastříhnu na požadovaný rozměr – je potřeba stříhat z obou čel stejně, aby byly nápravy stále správně vystředěné.

000_3636

Takže to nejhorší mám za sebou a už chybí jen povrchová úprava.

000_3634

Pohled svrchu. Úhel je volen záměrně větší, zrovna zatáčíme na křižovatce.

000_3635

Ve stavu ohnutém a nastříkaném se zatím loučím.

000_3631

Interiér z kartonu řezaný laserem pro B741.

000_3748

Ve složeném stavu.

000_3798

A to samé pro C744.

000_3800

A opět složené.

000_3799

Kloub před barevným řešením natřu Hliníkem štětcem.

000_3797

Protože se mi nechtělo stříkat, připravil jsem si inspirován Rosťopišem svojí sadu obtiskových pruhů. B741 DP Praha.

000_3816

C744 s kladenskou SPZ.

000_3817

Takže se nastříká celý bus jen bíle, natře se harmonika, a zbytek už je obtisk. Je to opravdu zábava a je to rychlé, snadné a výborně to vypadá.

000_3801

Bez vodiček na přilnutí obtisků se především na čelní partii obejít nedá.

000_3802

Takto přesně se přiznám, že to v životě nenastříkám. Žádné chlupaté hrany, žádná zateklá barva, prostě nic 🙂

000_3803

Černě natřený vrchní kloub. Takto je kloub sestaven správně.

000_3804

To samé v městské verzi. Opět pomocí obtisků (sada „na míru“ představuje částečně fiktivní provedení).

000_3806

Už se vsazeným interiérem čeká na osazení nápravami s koly.

000_3808

A původní B741 DPP v zatočené verzi.

000_3815

Dokončené vzorky obou verzí. B741 je v částečně fiktivním provedení, tak jí moc nezkoumejte, ale pro představu, co se ze stavebnice vytvoří, to naprosto vyhovuje.

000_3840

000_3841

000_3842

000_3843

000_3844

000_3845

000_3846

000_3847

A jak dopadla „zlomená“ pražská B741 se můžete podívat na následujících fotkách.

000_3888

000_3892

000_3893

000_3895

A ještě něco z C744 a obou dohromady na úplný závěr.

20131229_221505

20131229_221542

20131229_221623

20131229_221648

A v naohýbané verzi.

20160115_234306

20160116_131000

20160116_131101

20160113_213702

20160113_220342

20160113_220409

Stavebnici B741 můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici C744 můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

8 komentářů k článku “Kloubové Karosy řady 700 nesmí chybět!”

  1. Digiman :

    paráda jen by chtělo verzi s pohyblivou harmonikou pak už nic nebrání stavbě na bázi Faller car systém těch to autobusů

  2. 475.111 :

    Krásný model krásného busu. Mám ale připomínku. Ten rám uprostřed harmoniky by podle mě měl mít konstantní šířku a zužovat/rozšiřovat by se měla jen samotná harmonika. Ale možná kecam (zas tak moc se v busech nevyznám).

  3. VoVo :

    475: Máš pravdu, v reálu je stejně široký. Je to mojí leností a lehkovážností, s rovným rámem bych měl moc práce a výsledek mizivý, takhle se to snadno kreslilo, tuhle maličkost lze snadno podchytit povrchovou úpravou (jiná barva rámu).

    pro všechny: Harmonika byla od začátku myšlena jako nejjednodušší řešení pro všechny (hlavně pro mě), kteří se s nějakou papírovou nechtějí dělat. Nikomu nebrání tu rovnou zahodit a udělat si svou pohyblivou, pokud někdo chce snadno i zatočenou, můžu dodat právě tu jednoduchou zatočenou jako extra díl, pokud nikdo chtít nebude, já si s nimi vystačím 🙂 Žádný jednoduchý a cenově přijatelný způsob na pohyblivou mě zatím nenapadl, nápady rád přijmu na mailu nebo tady v komentářích, takové „chtělo by to /samo/“ je povzdech k ničemu! 🙂

  4. starsivlk :

    VoVo- dobrá práce,opravdu dobrá, s tou harmonikou máš pravdu,ale i tak je to krásný model a doplněk kolejiště,.

  5. Tomáš :

    No jen jsem nikde nenašel, jestli se to dá někde koupit?

  6. VoVo :

    starsivlk: díky 🙂

    zájemci zatím můžete psát do mailu jako u krátkých verzí nebo použít formulář tamtéž

  7. Martin :

    Ahojky moc pekny busy.Jak Karosy tak jeste to chce i Ikarusy

  8. ja :

    nádherné, je radost vidět kolegu z kladna. jo, kde jsou ty časy.. 🙂

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..