Z říjnové burzy v opletalce jsem si domů dovezl novinkovou stavebnici z produkce p. Štěpničky. Tentokrát se jednalo o nákladní vozidlo zn. Tatra 138 s jeřábovou nástavbou AB-063, tj. s trubkovou konstrukcí výložníku ramene jeřábu.

Dobou svého vzniku skutečných vozidel se prakticky hodí od III. epochy až po současnost, neboť ještě jsou ojediněle tyto jeřáby někde k vidění. (foto čerpáno prostřednictvím www.google.cz)

Stavebnice samozřejmě obsahuje polyuretanové díly podvozku, kabiny a části jeřábové nástavby. Dále pak planžetu s leptanými doplňky, ale i s rozloženou konstrukcí ramene a kabiny jeřábníka.

A po začištění jednotlivých částí jsem se pustil do stavby hned dvou vozidel.

Navrtal jsem jednotlivá kola , pak ještě upravil přední kola na natáčecí, aby ještě alespoň trochu zvýšila modelovost.

Zkusmo jsem osadil kabinu a plochu nástavby.

Pak jsem pomalu začal s osazováním dílů na nástavby.

A to již došlo na první díly z leptané planžety, protože bylo nutno použít zadní čelo a vytvarovat držáky pro patky.

Ty jsem navrtal do předznačených otvorů vrtáčkem prům. 0,4 mm, abych mohl prostrčit drátky jako osičky a zajistil tak jejich funkčnost, tedy sklápění.

A zas zkouška, jak bude později auto vypadat sestavené.

Dál jsem upevnil sedačku na podlahu strojovny jeřábové nástavby.

Připravil jsem si díly pro uchycení sklopných patek nástavby.

A teď jsem vyjmul díly jeřábového ramene a konzoly pro rameno a pístnici.

Rameno a konzole jsem vytvaroval a proletoval.

Na přiloženou mosaznou trubičku a tyčku jsem ty konzolky naletoval.

Podobně jsem postupoval i u druhého ramene.

A zase jsem zkusil kompletaci těchto dílů.


Do ramene jsem přiravil pístnice pro lanovod.

Vytvaroval jsem kabiny jeřábníka.

Sletoval a osadil do sestav vozů.

Na bok kabin jsem ještě přiletoval madla a kliky.

Na boky kabin Tater jsem nalepil zpětná zrcátka a tykadla.

A už zbývaly pouze drobné díly, háky a kladky.

Lakovna, opět nejprve základovka, potom černá, oranžová, žlutá a modrá…

Zasklil jsem kabiny, nanesl obtisky „espézetek a výstražných tabulek a jednotlivé sestavy jsem přelakoval matným lakem.

Na pístnice lanovodů a řemenice jsem natáhl nit jako lano, zkompletoval jsem jeřábové nástavby a nakonec zavěsil i háky.

Vozidla jsem nakonec zkompletoval.

Úplně nakonec jsem přilepil stěrače a nezbytná světla na kabiny jeřábníků.

A ještě … než tento článek stačil vyjít, provedl jsem aktualizaci – fotky dalších dvou barevných variant těchto modelů.

A na závěr …jednoznačně patří díky p. Štěpničkovi, že pro nás připravil tuto stavebnici a rozšířil tím jednak svoji nabídku, ale rovněž i vozový park nákladních vozidel pro naše kolejiště, moduly a různá diorámata.

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

10 komentářů k článku “Autojeřáb Tatra 138 AB-063 od p. Štěpničky”

  1. igi :

    Po dlhšej pauze niečo nové. A opäť super! 🙂

  2. Vojta466 :

    Krásná práce a pěkný model. Jen k němu mám jednu připomínku. Myslím, že rameno bývalo o něco delší než je na modelu. V základním provedení bez nástavby by mělo nepatrně přesahovat kapotu vozidla. Jak si pamatuji z dětství jezdily tyto jeřáby se spuštěným hákem a uvázaným za přední nárazník. Na modelu to vychází do kapoty. Ale i přesto jde o zdařilý model s širokým uplatněním na kolejišti.

  3. vober :

    …kolega Vojta466 má pravdu.Rameno jeřábu je dobře o dva cm kratší nebo je auto „natažené“.Je to velká škoda a páni Štěpničkové by měli problém vyřešit.

  4. Rosťopiš :

    Připojím sek pochvale jak Jirkových modelů, tak pánů Štěpničků. Tatrovka se opravdu povedla, na to měřítko je vystižená velice pěkně a propracovanost nástavby je pozoruhodná. Sám mám jeřáb postavený a rameno je opravdu kratší než by měo být. Autoři už o tom vědí a další série budou mít chybu odstraněnou. K leptání se prostě omylem dostala špatná verze dílu. Zase ale musím říct, že na pohled je model pořád hodně pěkný a zkrácení ramena je v rámci 1cm maximálně, 2 cm určitě ne. Nicméně časem by měl být k dokoupení jako doplněk nástavec ramene, který problém „zakrslého výložníku“ opticky aspoň trochu vylepší.

  5. Myslivec :

    Tak k tomu ramenu, dle mého je správně, akorát si mnozí z Vás pamatují verzi s nástavcem, ta pak opravdu vychází před kapotu. Ten nástavec se vozil většinou extra na plošině a montoval se pro větší pracovní dosah. Více na http://www.tatraprehled.com/php/138ab063.php
    Jinak Jirka jako vždy super.

  6. vober :

    …Rosťopiš, tak to jsem opravdu rád,že bude rameno napraveno. Jsem si vědom toho , že autor má vždy těžkou situaci, protože není moc kvalitních podkladů k výrobě tak krásných modelů a ještě vytvořených v takto malých měřítcích jako jsou TT a N. A pánům Štěpničkům přeji ať se daří!

  7. jirka :

    Klucí dík. Rameno bez toho nástavce je trochu kratší, ale to by mohla případně vyřešit konverzní sada na jeřábový vůz. V ní už ten nástavec je obsažen. Pokud by tedy někdo spěchal. Já si počkám na ten doplněk, pak ho „naložím“ na nástavbu a ještě si nějakou jinou barevnou mutaci postavím.

  8. vober :

    …Myslivec, právě na fotografii té modré Tatry se základním ramenem je krásně vidět, že hrana kladky ramene je před nárazníkem kdežto na modelu je v půlce kapoty.

  9. lachttan :

    Nesnáším kritiky!!!, ale zase o ramenu je to faktická poznámka a je ctí pánů Štěpničků, že ji přijali a problém řeší. Kéž by tak reagovali ostatní i renomovaní výrobci. Tak snad v lednu už správná délka.
    P.S. Pamatuji jeřáb na T 111. Není kratší, nebo jsou všechny Tatry s čumákem 111, 138, 148 stejně dlouhé?

  10. plech :

    Opět velmi pěkný model. Jak již bylo popsámo délka ramena je „trochu“ zavádějící. Tato verze jak je provedená s délkou ramene, která více odpovídá vozidlu AV-38 (vyprošťovací, vojenská verze), snad na předposledním fotce tento typ připomínající, jen znak na dveřích (ČSLA) je příliš velký. Také budka strojníka je v tomto případě více posunutá ke středu vozidla a rameno je otočeno k zádi vozidla. Ještě malá poznámka k barvám vozidla, všechny jeřáby byly oranžové (poválečné ČSSR) a to již od předchůdce T-111. Jinak nabídka pro velmi podobnou nástavbu vozidla pro T-111 a epochu II. Pánům Štěpničkům pro zamyšlení. Díky za pěkný model.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.