Můj první pokus o pojezd ve velikosti TT pro motorový vůz ř. M152.0, byl, řekl bych na modelové poměry u mě doma a mé zkušenosti spíše pokusem a odehrál se někdy kolem roku 2000, kdy jsem sehnal několik stavebnic vozů od bývalé LPH Jičín za velmi výhodné ceny.

Myslím, že není třeba uvádět, které tyto stavebnice se vyráběly. Každý modelář, snad ví.Samotná jízda zhotoveného pojezdu z motoráčku (kolejového autobusu) bývalých DR/DB na plechových kolejích bývalé Berlin TT Bahn nebyla nikterak závratná a hlavně spolehlivá. Důvodem vyrobení tohoto pojezdu v domácích podmínkách bylo to, že v té době se tyto pojezdy sice vyráběly, ale jejich spolehlivost ještě neodpovídala mým požadavkům a pořizovací cena celého motorového vozu pro mě byla vysoká.

Ale k věci: když jsem v roce 2011 (červenec/srpen – přesně už nevím) objevil stránky www.mojett.cz, a pročítal si jednotlivé recenze, kolegů modelářů, zejména recenze na výrobce pojezdů pro motoráček M152.0 (např. http://www.mojett.cz/?p=1176), napadla mě myšlenka, proč si pojezd sám nevyrobit, když je tento motoráček hojně rozšířen ve IV. epoše, kterou bych jednou v budoucnu chtěl modelovat.

Vzhledem k tomu, že stavebnic mám celkem 22 kousků, mám tedy v úmyslu je všechny zmotorizovat. Každý modelář, co se o vyrobení jakéhokoliv složitějšího pojezdu pokusil, určitě potvrdí, že je nutná pečlivá a promyšlená práce, včetně „vývoje“.

Určil jsem si základní požadavky na pojezd:

– analogový (zatím),

– spolehlivý,

– zatím pro spřáhla – očka,

– rychlost modelu v mezích modelářských norem,

– co nejmenší hlučnost,

– nenáročnost na výrobu,

– odebírání proudu oběma nápravami,

– motorek nesmí zasahovat do prostoru pro cestující,

– obě nápravy hnané.

Možná podle výše popsaných požadavků to zní jako úkol nemožný nebo zbytečně složitý, o čemž jsem se také přesvědčil sám při výrobě. Celkem byly zhotoveny tři prototypy. Poslední, který zde představím je konečným výtvorem, i když ještě s malilinkatými výrobními nedostatky.

Na internetu jsem si našel dva výrobce ozubených kol, u kterých jsem objednal vždy 4 kusy se stejným počtem zubů – 10 zubů, 12 zubů až po 16 zubů a šneky – jednochodé. Také jsem našel výrobce dvojkolí v požadovaném průměru dvojkolí podle údajů o motorovém voze (atlas vozidel).

Po vyrobení a sestavení vzniklého pojezdů 2 prototypů, (včetně elektrického zapojení – proud je do motorku veden dvěma vodiči, které sbírají proud z obou náprav.), nastalo období trakčních vlastností. Po nasazení na kolej zkušebního okruhu Cerhenice – pobočka Dluhonice, sestaveného ze 4 kusů flexi kolejí 664 mm Tillig a 3 ks vyhýbek (2 ks obyčejné, 1 ks oblouková s umělohmotnými srdcovkami) jsem vytočil regulátor efzet jedničky na první stupně – pojed se rozjel! Budoucí pojezd kroužil po okruhu pořád dokola, bez zastavení, vykolejení, někdy i hodinu v kuse (když jsem si vařil jídlo a byl jsem tedy v kuchyni a zapomněl jsem… 😉 ). Pojezd jsem zkoušel vždy 2 – 3 hodiny denně. Většinou jsem po půl hodině pojezd zastavil a provedl kontrolu, zahřátí motorku, popř. odstranil nánosy nečistot z kol náprav.

Ke zkoušce jízdy pojezdu do stoupání nebo např. průjezd protisměrných oblouků bez vložení rovného úseku koleje sice nedošlo, a to z důvodů, že zatím nevlastínm žádné kolejiště a nikde nebylo možno toto vyzkoušet. Viz níže.: po asi jednom týdnu zkoušek jsem zkusil za motoráček zapřáhnout jeden Y vůz od Tillig TT (ČSD – 1. třída), poté jsem přihodil ještě jeden shodný vůz, a pojezd nadále jezdil bez jakýchkoliv nehod (vykolejení, zastavení na srdcovkách) při různých rychlostech – i docela pomalu (cca přepočtená rychlost 11 km/h). Za motoráček jsem také po odpojení Ypsilonek zapojil 4 ks vozů ř. Wap ještě s umělohmotnými dvojkolími, nebo také 6 ks vozů ř. Faccs (LPH Jičín) s kovovými dvojkolími.

Ale k pojezdu – ten je složen ze dvou základních částí – těles. Oba tyto díly jsou shodné. V tělesech jsou vyfrézovány kapsy pro uložení motorku, šneků a otvory pro nalisování osek ozubených kol převodovky.

Jednotlivé díly pojezdu – nahoře i dole.

Z vnějších stran těles jsou vyfrézovány drážky pro přesné uložení skříně na pojezd. Na spodu pojezdu jsou drážky pro nalisování primárního vypružení motorového vozu.

Kompletace: tělesa pojezdu jsou sešroubována dvěma šrouby M2 (před tím je nutno vložit do pojezdu motorek a převodová ozubená kola), po nalisování primárního vypružení a přišroubování náprav do krytů je celý pojezd již provozuschopný. Pro úplnost uvádím, že na hřídelích motorků nejsou setrvačníky.

Můžete sami posoudit podle fotek níže: pohled na tělesa pojezdu ze spodu (od kolejí, jako kdyby jste byly pod vozem) – malé otvory slouží k přišroubování uchycení náprav, vždy 2 šrouby M2, úzké drážky – cca 1,35 mm jsou pro zalisování primárního vypružení, podélná drážka, 1,35 mm je pro vedení vodičů pro sběr proudu z náprav vozu.

Pohled na tělesa pojezdu – drážky pro zacvaknutí a zafixování skříně motorového vozu, otvory v horním tělese slouží k sešroubování těles.

 

Uchycení náprav: vlevo – zespodu, vpravo – uložení pro nápravu.

 

Postupná kompletace pojezdu:

– sešroubování těles pojezdu, bez vloženého motorku a ozubených kol,

– zasunutí primárního vypružení – pohled zespodu,

– zasunutá primární vypružení – pohled z boku,

– celkový pohled na sestavený pojezd bez motorku – ze spodu,

– pojezd na koleji,

– pojezd na koleji i se skříní.

Pro zhotovení os ozubených kol byla vyrobena „dělička“, po správném nastavení stroje, jsou osky délkově v cca 0.05 mm toleranci.

Pro přesné zhotovení vzdálenosti os ozubených kol, aby nedocházelo k dření, zaseknutí, jsem zhotovil přechodnou převodovku, na které jsem vyzkoušel otáčení ozubených kol v budoucí podobě převodovky.

Celkový pohled na jednu stranu převodovky, u prvního/druhého prototypu pojezdu. Levé ozubené kolo přenáší sílu na nápravu, pravé ozubené kolo je hnacím od šneku – nezobrazen, ostatní ozub. kola jsou vložená.

Porovnání výšky nárazníků vůči hnacím vozidlům – mimochodem, u první fotky je částečně ukázán pojezd motorového vozu řady M286.0 (možná příště), další fotka s Brejlovcem.

Pohled na čelo motorového vozu z roku 1999. Natřeno štětcem.

Na závěr bych uvedl, že pojezd splnil, i když někdy s „neřešitelnými“ problémy svůj úkol spolehlivého pojezdu. Poznámka: i přes to, že pojezd „trčí“ ze skříně motorového vozu je nutné podotknout, že jsou na skříni také kryty, tedy stříbrný hliník bude zakryt – pokud byly výpočty správné.

V případě dotazu a zájmu modelářů o koupi nebo bližších informacích o pojezdu zde uvádím e-mail: pojezd@centrum.cz (pojezd(zavináč)centrum.cz). Momentálně „počítám“ případnou cenu pojezdu.

Podle propočtů by kompletní pojezd (bez osvětlení, digitálu, stavebnice od LPH, poštovné a balné) vyšel na cca 1.100 – 1.200,- Kč. Je ale ovšem nutné upozornit, že celý pojezd je kompletně vyfrézován na CNC (z toho také vyplývá i vzhled – opracování, a přesnost (řádově v setinách milimetru)). Pojezd lze také použít bez motorku a převodů pro vlečný vůz (Baafx) nebo pojízdnou maketu motorového vozu. Tím by byla cena cca 550 – 600,- Kč.

37 komentářů k článku “Stavebnice pojezdu pro M152.0/810”

  1. PedroTT :

    Krásná nástrojařská práce!
    Co takhle zveřejnit video ze zkoušek…

  2. Jarda - pojezd :

    Pro Pedro TT: ahoj modeláři, velmi rád bych zveřejnil video pojezdu, jak si vesele krouží po zkušebním okruhu, má to jen jeden háček, nemám kameru, ale slibuji, hned jak si ji půjčím tak nafilmuji a případně zašlu na e-mail.

  3. Jarda - pojezd :

    Chtěl bych poprosit, také ostatní modeláře, pokud mají názor, popř. návrh na vylepšení, budu za něj rád.

  4. Zlámalík :

    No super! Já bych se tedy rozhodně přimlouval za delrinová ozubená kolečka z produkce Alsracingu (resp. pojezdy tecka eu), aby odpadla ta rachotící skrumáž – jsou k dispozici i v jemnějších modulech – a o doplnění setrvačníku či dvou, vejdou-li se. K dostání tamtéž vč. ložisek pro hřídelky a podobných drobností. Dále by mne zajímal typ motorku – z důvodu plynulosti chodu, a když už se to brousí od nuly, proč nedat pětipólovou Mashimu (jo, snad jen kvůli otáčkám)?
    Konec knihy přání a též reklamního koutku.
    Děkuji předem.

  5. Roman :

    Velice mě tento článek zaujal,jelikož k lidem kteří dokáží vymyslet a postavit funkční pojezd vzhlížím s úctou.Proto bych se chtěl zeptat,jestli by bylo možné tímto způsbem zhotovit pojezdy i na jiné dvounápravové motorové vozy popřípadě i loko.Mám na mysli třeba Hurvínka,Lego,malé lego atd.

  6. Jarda Dluhonice :

    Pro p. Zlámalík: v prvé řadě, děkuji za návrhy. Díval jsem se na ozubená kola, která zde zmiňuješ (zdovolením budu tykat, pokud nevadí), a samozřejmě jsou už na začátku mého počinu o nich uvažoval, ovšem v mém případě zvítězila cena (jen poznámku, i motoráček skutečný dělá kravál a pro mého syna, pro kterého byl/je pojezd určen není ten kravál převodu tak hrozný – po namazání). Cenu pojezdu by to zvedlo o cca 100,- Kč, což musím uznat není tak hrozné….Je tam žel Bohu jen jeden problém, i když lehce řešitelný, spíše jsem chtěl aby byla oska napevno zalisována do pojezdu (z jedné strany – což se povedlo) a z druhé strany měla tzv uložení volné, o cca 2 setiny mm. Zubatá kolečka však mají průměr pro osku 1,95, což by se muselo nalisovat, pro mě to není problém, ale chtěl jsem to spíše nabízet jako stavebnici, než hotový pojezd…já osobně jsme modelář co si sám postaví a rád, aspon se mohu chválit a kochat – viz mých asi cca 250 sestavených LPHáček…Co se týče setrvačníku, asi budu mít návrh spíše odporu, v první řadě musím říct, že sestrvačník, ani jeden, ani dva se nevejdou je to tam už tak našlapané, až hamba 🙂 . Ale úvahy o tom byly, spíše ve velikosti H0. Ještě bych podotknul, že ozubených kol je na každé straně celkem 4 kousky, s převodem do „tuha – pomala“, tedy si myslím, že i pro max. ryhclosti pojezdu by byl dojez jen minimální….cca 5 cm? Nechci rozumovat. Motorek je Mashima – cituji prodejce: „Kvalitní pětipólový motor Mashima MHK-1020D japonské výroby, vhodný pro modelovou železnici.“ Jestě podotknu, že pro pojez na Hurvínka plánuji menší verzi motorku o 5 mm, s jednou oskou (oska z jedné strany motorku). Ale jinak, děkuji za názor, osobně asi objednám zubatá kolca z „uměliny“ a zkusím v provozu ověřit jejich kvalitu. Snad jsem malinko potěšil 😉

  7. Jarda Dluhonice :

    Pro Roman: Děkuji za uznání, mám stejný názor, osobně si taky takových lidí vážím, třeba lepty skříní lokomotiv a pod.

    Jak jsem již výše zmínil, přemýšlím o zhotovení pojezdu i na Hurvníka, hnaná jedna náprava (možná dvě), momentálně vymýšlím podvozek pro motorový vůz 850 nebot mě všechny ty kardany a ostatní trčící věci rozčilují, dále chci zkusit vyrobit třínápravový podvozek pro Čmeláka (770/1 ex. T669.0/1) a pod. Ale to je otázka spíše budoucnosti…. Ovšem jedná méě potěšující zpráva – sám bych jednou v budoucnu chtěl napodobit IV. epochu, kde se malý nebo velký lego moc nevyskytuje, spíše karkule, pieštiky a pod…..Osobně si sám dělám zatím jen rámy pro uložení podvozků z V100, viz fotografie nahoře s motorovým vozem, panťáka mám skovaného jak přpekvápko pro syna ;). Také mě napadlo udělat tzv MUVku….,aby jezdila 😉 V plánu je toho moc ale už dnes bych potřeboval, aby měl den 48 hodin.

  8. Střelec :

    Pojezd vypadá zajímavě, o víkendu jsem na něj ve Zdicích vyfotil poněkud netradiční „potah“ – měřící vůz (celej žlutej). Patřilo k tomu něco jako pojízdná obrysnice (černo-žlutě pruhovaná), připojená na dlouhý (taktéž pruhovaný) štangli. Fotku má k dispozici „redakce“.

  9. Zlámalík :

    Jarda: tykat možno, samo, díky za obsáhlou odpověď, myslím, že v tvém řešení není problém. Modul 0,3 je fajn, ale nároky na přesnost se zvětšují…
    Zkus, co se povede, však nejde o život. Díky předem.

  10. Jarda - pojezd :

    Zlámalík: jj mám přezdívku „filozof“, mimochodem už jsem to všechno přepočítával a než začne prvotní výroba, přejdu na výrobky z ozubenými koly z umělé hmoty 😉 . Jen to chce trpělivost, snad se povede. Nároky nap řesnostp ro mě nejsou nikterak překážkou, v zaměstnání děláme s přesností 0,005 mm ;). Jinak díky za inspiraci.

  11. Roman :

    Díky za odpověď,i když ne moc potěšující.O pojezd na Hurvínka a MUVku budu mít pak zájem a na ten panťák jsem taky moc zvědavý.Je možné ho někde zkouknout?Sám jsem přemýšlel z které loko by na to šli použít podvozky,ale zatím bezvýsledně.

  12. igi :

    Stavebnicu pojazdu MUV má ako novinku na svojej stránke HEKTTOR. 🙂

  13. Jarda Dluhonice :

    Roman: není za co, mno co se týče pojezdu na lego nebo podobné lokomotivy, jak se říká s vyvýšenou kabinou strojvedoucího, tedy i třeba favorit, není problém také udělat z V100, osobně jich mám nachystaných několik, tam mi nevadí, že trčí „královský modelový čep“ z podvozku do představků lokomotiv, mám tak udělaného i malého čmeláka (742). Jak mile si půjčím foťák, vyfotím a pošlu Ti klidně na e-mail, ovšem nic z toho není nalakované……co se týče panťáku, je rám i pojezd kompletní a vyzkoušený (jen ta spřáhla pořeším), podvozky jsou sice prozatím použity z V100, ale mám před sebou návrh dvou- i třínápravového podvozku, i když (ano podvozku, nikoliv pojezdu)……času je málo a je nutno to udělat velmi pečlivě. U MUVky bude problém s motorkem, který bude zasahovat do prostoru pro strojvedoucího, což bych nějak chtěl vyřešit. Mám toho v plánu opravdu hodně…

    Pro igi: ještě jsem ho neviděl, ale kouknu na něj, tak jsem kouknul, a vypadá to zajímavě. Jsou to šikovní pánové. Jen spíše podotknu, jak jsem psal, jíž výše, rád si sám všechno dělám, protože jsem modelář (co dokážu, udělám si sám), ne jen zákazník v modelářské prodejně. Ale díky za tip.

  14. Jirka :

    Roman: Na pojezd pro panťák, ale i motoráky se dobře hodí použít dvounápravové podvozky z motoráku Kres, mají nízko položené šnekové hlavice, takže nezasahují do prostoru pro cestující. Případně se také dají použít podvozky od rakouského výrobce modelů tramvají Halling.
    A pojezd muvky, jak už taky napsal igi, od hekttora, je naprosto perfektní pojezd, osobně jsem ho viděl a měl v ruce na setkání v Zákupech, vzhledem k svému rozměru pěkně těžký.

  15. Číra :

    Když si vzpomenu,jaké polotovary vydávané za pojezdy kolikrát vidím
    na burze za nemalý peníz,tak tohle je opravdu promyšlená a kvalitně udělaná nástrojařina.152 je pro mě pasé,ale motorizace čmeláka nebo panťáku mne zajímá,a o případnou stavebnici pojezdu bych měl zájem.

  16. TTmili :

    No musím říct že mi tohle zasadilo docela brouka do hlavy. Jestli tento pojezd nebo pojezd PicoLoco. Cenově jsou nastejno, kvalitou budou evidentně také. Jediný co se mi nelíbí je to že tak vytrčený ten spodek pod kastli, kdyby se tu přečuhující část podařilo zúžit na rozumnou hloubku, aby se dali například dosadit upravené lepty od DK-modelu, pak bych do tohohle pojezdu šel.

  17. Jarda Dluhonice :

    Číra: díky za pochvalu, jj, snažil jsem se to co nejvíce promyslet, aby to bylo plně funkční a sestavení nebylo zbytečně složité…co se týče panťáka musím taky podotknout, že celou kastli odlitku jsem hodil do svěráku a včetně oken a vnitřku jsem vyfrézoval (mimochodem, mělo to tendenci se lámat a štípat), abych do něj mohl přesně zapasovat pojezd i s rámem. Plánuji udělat takovou recenzi tu na mojett, na to jak to asi tak v reálu vypadá.

    TTmili: děkuji za námět, už vše řeším, protože jsem si uvědomil podle fotek a vzhledu pojezdu i s kastlí, že tam něco malinko vyčnívá, a nástroje se třepou na třískové obrábění 😀 Vše dořeším během přístího týdne. P.S. Děkuji za námět – chybami se člověk učí.

  18. Jarda Dluhonice :

    Ještě bych podotknul jednu velmi důležitou věc, místo mosazných ozubených koleček budou v pojezdu delrinová ozubená kolečka! Tím se sníží hluk v převodovkách. Snad bude vše v pořádku fungovat. Ale jinak díky za rady, náměty, poznámky, výtky….předpokládám, že tímto se pojezd dostane na velmi kvalitní úroveň.

  19. Anonym :

    No pokud by byl k mání, tak bych do něj taky šel… Tohle provedení se mi líbí…

  20. Jakub Klouda :

    No pokud by byl k mání, tak bych do něj taky šel… Tohle provedení se mi líbí…

  21. Jarda - Dluhonice :

    Jakub: ahoj, k mání teoreticky bude, stačí jej jen vyrobit, výroba by měla začít patrně následující týden, zatím je materiál na 31 párů pojezdů, momentálně je největší problém investice do ozubených kol, náprav, šneků, motorků…je tedy nutné posečkat….jinak můžeme se domluvit na pojezd@centrum.cz

  22. Jeňa Sova :

    Pojezd vypadá zajímavě. Napadlo mě, byla by možnost koupit pouze dělané/frézované části pojezdu? Tzn. bez ozubených kol, motoru, koleček apod.

  23. Jarda Dluhonice :

    Jeňa Sova: jj stavebnice lze koupit i bez „vnitřností“. Viz. poslední odstavec recenze. Je ale nutno upozornit, že je určen výhradně pro určitá ozubená kola, motorek , nápravy, osky apod.

  24. Suvis :

    Jasné, já jsem článek četl, ale dnes mi to vypadlo. Je to jen taková úvaha. Asi by to nemělo smysl, shánět si drobnosti sám. každopádně díky za info, možná se časem domluvíme. Budu potřebovat dva, ale rozhodnutí padne, až na to bude dostatek finanční rezervy.

  25. Skrblik :

    to TTmili
    picoloco se mi zdá lepší, je to celé kompletní, včetně osvětlení-nic se nemusí dodělávat, k maní analog i digital, volný je prostor pro cestující i spodek, nic z toho vespod nečouhá, k analogu je na spodek i maketa motoru liaz a jezdí to tiše.

  26. Jarda Dluhonice :

    Pro Skrblik: jsem rád, že jsi na pojezd od Picoloca zmínil – zde odkaz: http://www.itvlaky.cz/pkcomputers/eshop/3-1-LOKOMOTIVY/0/5/881-pojezd-M152-unikat-2-motory-TT-PicoLoco-analog nebo http://www.itvlaky.cz/pkcomputers/eshop/3-1-LOKOMOTIVY/0/5/1714-pojezd-M152-unikat-2-motory-TT-PicoLoco-NEM651, ale jen okrajově: určitě má více výhod než můj pojezd (má osvětlení vnitřní i poziční, digitál apod.). Každý modelář, ať si sám porovná: jen uvedu motorek pětipólový Mashima (1 ks), nezasahuje nikde v celé délce do prostoru pro cestující, ani do nástupních prostor a například, můj pojezd je kompletně vyfrézováný. Tedy záleží na každém modeláři, jak se rozhodne. Prosím tedy všechny o porovnávání a zejména o další názory.

  27. TTmili :

    Tak já sám jsem zmínil že váhám mezi PicoLoco a Tvým pojezdem. Patrně se časem propracuju k oboum, ale vím že letos to určitě nebude. Ale zmíním pár faktů.

    PicoLoco je taktéž frézováno (plošňáky jsou dělané velmi přesnou a dnes propagovanou technologií frézování, a co se týče převodovek tak jsou také frézované, ale z plastu), a zbytek je tuším dělán technologií kvalitního lití. Ale to je už jen „bižu“, bedny pod motorákem, interiér a tak.
    Jinak rozhodně nechci dát PicoLocu přednost jen kvůli tomu že mají interiér a osvětlení nebo DCC. Zaprvé sem půjde dosadit interiér ze stavebnice (příslušně upravený), zadruhé osvětlení a původní zapojení PicoLoco stejně nemám v úmyslu použít a už vůbec ne zapojení pro DCC. Co se týče osvětlení tak já překopávám co jen můžu a co mi síly stačí abych se propracoval k nějakému reálnému základu.

  28. Jarda - Dluhonice :

    TTmili: tak jsem se na to díval více detailněji, a spíše jsem se domníval že je to celé odlité přesnou metodolou lití plastů. Docela mě překvapilo co jsi tu vše popsal. Osvětlení ap odbně bych já osobně nechal na každém modeláři zvlášť. Napsal bych to asi tak: rád si sám všechno do detailů propracuju, a udělám, než si koupit hotový model – i když „brejle“ (druhá fotka zespod) jsou koupené originál. Takžre bych spíše uvedl, že můj pojezd je určen pro modeláře, křeří si na něj nasadí hotovou skříň a poté si sami dodělají osvětlení interiéru popř. osvětlení pozičních a koncových světel. Já osobně na osvětlení vozů používám malinko jiný styl. Ale díky moc za podání informací. J.

  29. Adam :

    Ano ten pojazd od PicoLoco ma najprv sice ohuril ale ked som si predstavil ze ako bude vyzerat osvetlenie na mojom analogu tak som sa na to vykaslal
    podla mna je osvetlenie skor pre digital takze pouvazujem nad tym vasim 😀

  30. josef :

    Jarda-Dluhonice . Ahoj,můžeš mi prosím vysvětlit jak se přepočítává rychlost?
    Mám malé kolejišťátko a vlastně nevím,jak rychle jezdím.
    Díky.Je to taky 120krát pomaleji?

  31. Jarda TT Dluhonice :

    Pro Adama: pouvažuj, to záleží na Tobě, samozřejmě, každý pojezd má své výhody i nevýhody, můj pojezd má tu nevýhodu, že na sestavení je malinko složitější, s porovnáním s pojezdy z leptu.
    Pro Josefa: osobně to dělám tak, že si postavím rovnou kolej, která má délku zábrzdné vzdálenosti podle skutečnosti, tedy 1000 metrů, a převedu to do měřítka 1:120, tedy:
    1cm ………… 120 cm
    x cm …….100 000 cm,
    a trojčlenkou spočítám tedy v modelu kolik to má na délku = 833,3 cm tedy přibližně 8 metrů a 34 cm. Tohle postavím z flexi kolejí, mno a pošlu na to vlak, lokomotivu, a přepočítávám, jak dlouho ten úsek jede. Rychlosti 80 km/h odpovídá:
    60 min ………… 80 km
    x min …………. 1 km
    a opět trojčlenkou, je hodnota 0,75 min, převedeno na sekundy je to x 60 a to se rovná = 45 s.Tedy motoráček s max rychlostí 80 km/h za 45 s ujede vzdálenost 1 km. Snad to dobře počítám 😉

  32. Jarda TT Dluhonice :

    Ještě dodatek k Josefovi, když jsem převodoval pojezd, který zde uvádím, zkošel jsem to na okruhu, který měl obvod myslím 3,4 metrů, což odpovídalo přibližně 2,5 okruhu.

  33. josef :

    Pro Jarda TT.
    Děkuji za vysvětlení.Jestli jsem to pochopil, tak např.
    rychlost 60km/h=1km/min.Na modelu 8,33m/min.
    S pozdravem J.P.

  34. Jarda TT Dluhonice :

    Pro Pepu:
    ano, pochopeno správně, rychlostí 60 km/h ujede vlak kilometr za jednu minutu. 😉

  35. Adam :

    Moc pěkná „strojařina“!!!
    Je k dispozici nějaké malé video (hlavně zvuky) ? A nešlo by to použít na motoráček M 131.1 ? Děláte i nějaké jiné pojezdy?
    Moc dík.
    S pozdravem Adam Juliš

  36. Jarda :

    Pro Adama: – děkuji za chválu, snažím se zůročit 4 roky na účilišti,
    – videa jsou na youtube – pokud zašleš e-mail, pošlu odkazy,
    – tento pojezd nelze pouzít na Hurvínka (M131.1), jinak, když si hvíli počkáš, tak tu bude uveřejněn můj další pokus o pojezd, právě na Hurvínka (záleží jen na Vojtovi, kdy jej zveřejní), jiné pojezdy zatím neplánuji, vyrobil jsem prozatím jen rámy na HV řady 120,121,122,123,130,131 (lept), 850 atd., atd., momentálně vyrábím první prototyp pojezdu na T211. Ještě bych podotknul, že postupem času se pojezd na 810 vylepšil a je momentálně lépe propracovanější, než první série…více info, když tak na mejlu – pojezd@centrum.cz

  37. Pavel :

    Tak jsem se dostal k sadě pohonu tentokrát na M131, ozubení jsem použil mosazné, hlučnost je úplně v pohodě, jede velmi tiše, ale tragedie jsou dvojkolí Šátek použité z důvodu hřídelky průměr 2mm. To jezdit dobře nikdy nebude.Na tom se už poučila i fa Rubikon. Já už léta používám vagonová dvojkolí Luck nebo mueler, mají hřídelky 1,5mm a vše mi s nima jezdí skvěle. Jde hlavně o házení dvojkolí a sběr proudu.
    A ještšě k tomu průhledu do prostoru cestujících, je to jako v HO u Bramosu- sedadla jsou jedné rovině s podlahou.
    S pozdravem Bártek Pavel

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..