22
10/12

I když si mnozí modeláři mohou myslet, že v době, kdy Hektora, tedy T435, vyrábí fa Tillig, je zbytečné ho stavět v domácích podmínkách, já sám raději volím možnost stavby vlastních modelů. Takže ke stavbě tohoto modelu, který zde budu tentokrát popisovat, jsem použil leptanou mosaznou stavebnici od fy Hekttor.

Prvním krokem bylo vyjmutí dílů kabiny a kapoty vlastní strojovny z planžety, následovalo vytvarování a sestavení.

Dále jsem si připravil, vytvaroval a sletoval rám ochozu.

Vzhledem k tomu, že jsem se rozhodl použít k pohonu lokomotivy nějaké ty zbytky, tedy část pojezdu z Tilligovy V100, připravil jsem si rám pojezdu z mosazného plechu tl. 2 mm jen s jedním otvorem pro převodovku, druhý bude jen pro čep.

Celý rám ochozu jsem nakonec doplnil bočními plech a stupačkami.

Následovalo postupné osazování kapoty strojovny všemi víky, dvířky a madly.

Taky dveře do kabiny, kličky, rámečky světel a rámečky na sériové číslo.

Vrátil jsem se k rámu ochozu a doplnil zábradlí, plechy na čelníky, čelní háky a madla.

Do otvorů pro hlavní reflektory jsem zaletoval mosaznou trubičku o prům. 3 mm.

A ještě jsem zkompletoval a olověným plechem naplnil nádrž.

Sletovanou skříň lokomotivy s ochozem jsem odmastil, nejprve nastříkal základovkou, potom celou skříň tmavě červenou a střechu s ochozy a zábradlím šedou.

Ještě jsem osadil nárazníky a hrany schůdků zvýraznil žlutou.

Začala kompletace pojezdu stroje s využitím zbytků komponentů Tilligovy V 100 Start, tedy pouze jeden hnaný podvozek. Druhý jsem vyrobil z nějakého odpadu a masek podvozků.

Rám i podvozky jsem nastříkal rovněž základovkou, následovala ještě šedá jako na ochozu. Předtím jsem na rám přilepil nádrž a čelní pluhy.

Protože motorek je nutno umístit nastojato, bylo třeba zmenšit průměry obou setrvačníků, aby nedrhly o skříň.

Rovněž jsem na hnaném podvozku před stříkáním vyměnil masky podvozků.

Do rámu jsem ještě vyvrtal dva otvory o prům. 1,5 mm a pak do nich vyřízl závity M2 pro upevnění DPS, kterou jsem si nechal vyrobit od kamaráda, protože jsem se konečně rozhodl postupně své stroje digitalizovat. Bude osazena dekodérem Kuehn N045 a na stroji budou funkční světla dle návěstní soustavy ČSD.

Nakonec jsem sestavil zkusmo celý pojezd včetně osazení DPS. Čelní a doplňková deska s osvětlením budou ještě upevněny.

DPS je řešena jako univerzální pro různé kapotované lokomotivy jako náhražka původní DPS z V 100, takže se musí zkrátit a DPS doplňkového osvětlení usadit napevno.

Na vlečný podvozek jsem ze struny vyrobil sběrače napětí a propojil je později kablíky s DPS.

Celý pojezd jsem zkompletoval a odzkoušel, osadil dekodér Kuehn N045 a připojil navíc doplňkové funkce, aby mohla fungovat návěstní soustava ČSD. (Pokud byste měli zájem o tuto DPS, obratťe se na mého kamaráda na tento e-mail: bedlisch@centrum.cz).

Nakonec jsem čelní desky přilepil na rám a odzkoušel funkčnost osvětlení. (Zapnuté osvětlení)

Osvětlení – pozičky + dálkový reflektor (tlačítko F1)

Zapnuté pozičky na druhé straně (tlačítko F1)

Posun ČSD – vypnout osvětlení, ale zapnout funkci F2

Svítí i na druhé straně (jak má být správně křížem)

Potom jsem ještě vyrobil a doplnil závaží, abych zlepšil adhezní vlastnosti modelu.

Ještě jsem zasklil kabinu strojvedoucího, vyrobil jsem příčku mezi motorovou částí a kabinou a zastínil střechu, do volného prostoru kabiny bude umístěna figurka strojvedoucího.

Osadil jsem kabinu na pojezd a hodlal doplnit detaily – hadice, stěrače a houkačky.

A taky „čuby“, stejně bude sloužit jen na posun ve stanici.

A ještě jednou zkouška osvětlení kompletní mašiny (zapnuté osvětlení – pozičky)

K zapnutému osvětlení poziček i dálkový reflektor podle směru jízdy (F1).

A z druhé strany – pozičky.

Pozičky + dálkový reflektor.

Konce…

Posun ČSD (vypnuté osvětlení a zapnutá F2) z jedné strany…

…a z druhé strany.

Dokončená lokomotiva může nastoupit na svou práci posunovacího a manipulačního stroje do nejbližší stanice jako záloha …

12 komentářů k článku “Stavba Malého Hektora od fy Hekttor”

  1. Sadman :

    Myslel jsem si, že tahle stavebnice je zabitá, od té doby co jsou k mání tovární hektoři, ale když vidím Tvé dílo, zřejmě časem postavím i malého ;] 1 hnaný podvozek je dostačující?

  2. Kolejiště Děčín :

    no to se ale opravdu povedlo

  3. Povstalec :

    Model je opět perfektní. Ale nejlepší sou na něm ty detaily. Jak kdyby právě vyjížděl někam do placu…

  4. Adam Buchal :

    Nejhezčí hektor, co jsem kdy viděl ! místama jsem přemýšlel o tilligu, ale tohle mi vyvrátilo domněnku, že dnes už nemá cenu dělat 720 na koleně.

  5. jirka :

    Všem: Díky za pochvalu. Ještě mě čeká v krabici dalších pět stavebnic.
    Sadman: pokud bys to chtěl jen na posun, tak by to ještě šlo, ale lepší je samozřejmě dát oba podvozky hnané. Příští, kterého budu stavět, zase osadím oběma hnanými podvozky.

  6. Zlámalík :

    Paráda! Tady se ukáže, kdo umí, a taky vyniknou nedostatky továrního modelu, a že jich je… Tišťák s rozvodem na LED by se užil i komerčně, neuvažovals o distribuci? 🙂

  7. jirka :

    Zlámalík : Já určitě ne, ale v článku máš kontakt na jeho autora, zkus mu napsat, určitě se dohodnete. Stačí zaměnit čelní desky za jiné a hodí se pro všechny kapotované diesely.

  8. vvitty :

    Ahoj, jak jsi spokojen s vykonem te Mashima MH-122x?

  9. jirka :

    vvitty: co k tomu mám říct? Prostě se chová jako v té Tilligově V100, hektora sice utáhne, ale třeba čmeláka už nezvládne. Do singrovky jsem taky použil raději „štíhlejší“ motorek Mashima.

  10. Milan :

    Vynikající práce ! Začel jsem ho zaké stavět . Jak si poradit v domácích podmínkách se zmenšením setrvačníků soustruh nemám. Neprodává to někdo?

  11. jirka :

    Milan: Dík za pozitiva…Do malého hektora se vejdou setrvačníky z V 100 bez zmenšování, ty jsem zmenšoval pouze do kocoura, jeho kapoty jsou užší. Taky nemám soustruh, ale poradil jsem si, mám stojanovou vrtačku, na vyšší otáčky a velký plochý pilník jako náhražka soustružnického nože. Potom na začištění smirkový papír na prkénku…mosaz je těžký měkčí kov, takto jde velice dobře opracovat.

  12. Marthin :

    To Jirka:
    A to setrvačníky jste „soustružil“ s motorkem a nebo samostatně?
    Předpokládám, že motor byl přikrytý a jeden setrvačník upnutý a mezitím se soustružil druhý s jištěním. A nakonec došlo k prohození.
    Chápu to správně?
    Protože než je pilovat, tak je rozumnější koupit menší…

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..