19
12/11

Předlohou pro tento model posloužil osobní vůz využívaný převážně jako přípojný k motorovým vozům ř. M 296.1, nyní ř. 854, ale využívaný i ve spojení s motorovým vozem ř. 842.

Při pravidelných návštěvách pražských modelářských burz v Menze v Opletalově ulici mi padla do oka polyuretanová stavebnice tohoto vozu, skládající se ze skříně, rámu podvozku, podvozků, drobných doplňkových dílů na podvozek, čelních měchů, sestavy kinematik a sedaček interiéru. Lze ji zakoupit u stolku p. Bártka.

Stavebnice je včetně nálitků, které alespoň jednotlivé díly ochrání proti poškození při transportu. Skříň vozu je tenkostěnný odlitek, kromě nálitků a blanek v oknech není třeba dále opracovávat.

Nejprve jsem tedy odstranil tyto nálitky, podvozky zároveň zkusmo osadil dvojkolími.

Při zkušební instalaci podvozků na rám došlo k poškození, odlomení čepu otoče tohoto podvozku. S tím ale nebude takový problém se nějak popasovat.

Po odstranění nálitků jsem ale zjistil, že odlitý rám je křivý.

Tak jsem ho ještě vybrousil rotačním brusným kotoučkem.

Z plechu tl. 1 mm jsem vyrobil závaží, jenž zároveň dobře posloužilo k vyrovnání zakřivení rámu, jenom bylo potřeba plech na rám přilepit.

Toho jsem zároveň i využil k novému vytvoření otoče, do plechu jsem vyvrtal otvor prům. 1,5 mm a následně vyřízl závit M 2, otočným čepem bude šroub M 2.

Zkusmo jsem sestavil podvozek a po upevnění čelníků s nárazníky zjistil, že při umístění na kolej, jsou jeho nárazníky oproti jinému vozu trochu výš.

Takže nezbylo než tuto výšku upravit zbroušením styčných ploch obou podvozků.

Čelníky jsem pod nárazníky ještě doplnil o madla, která jsou vyrobena z drátku a usazena do předvrtaných otvorů.

Nyní mohla být provedena kompletace podvozků včetně osazení kinematikami. Po doplnění pružinkami bude jejich funkčnost bezproblémová.

Dále jsem zkontroloval výšku nárazníků po úpravě.

I na druhé straně.

Předtím jsem však podvozek osadil skříní, kdy bylo ale potřeba připilovat zajišťovací západky uvnitř skříně, aby dosedla jak má být. Dalším krokem je ještě osazení drobných dílů na rám podvozku.

Potom jsem se již pustil do interiéru, dvou odlitků sedaček.

Nejprve je ale bylo potřeba zbrousit, ale i potom vzhledem k použitému plechu byly ve voze výš než by bylo třeba.

Jednotlivé díly jsem odmastil v jarové vodě a nastříkal vše základovou barvou.

Potom jsem podvozkové části přestříkl odstínem černé Revell SM 302 .

Skříň dostala nástřik nejprve pruhu světle hnědé barvy SM 314, vlastně i stěn interiéru, pak červenou Revell SM 331 a nakonec šedou SM 374 na střechu.

Následoval přestřik lesklým lakem a nanesení popisů. Potom opět lesklý lak, osazení přechodových měchů a nakonec nástřik matným lakem.

Jěště jsem skříň doplnil madly vedle dveří, tyto jsem vyrobil z drátku prům. 0,25 mm.

Mým původním záměrem bylo osadit skříň rámy oken z leptu bočnic DK-model, ale nakonec „zvítězila“ okna vozu Y BTTB.

Jenom je bylo potřeba rozřezat na jednotlivá, mezery mezi nimi jsou jiné.

Okna dveří a záchodků jsem vybrousil z obalu CD.

Sedadla interiéru jsem také opatřil nátěrem podle skutečného vozu, tedy červené čalounění a hnědé hlavové opěrky.

Ještě se musím vrátit k podvozkům, vůz totiž budu osazovat osvětlením interiéru.

Takže jsem nejprve musel vyrobit sběrače napájení. Vzhledem k předcházejícím špatným zkušenostem s různým provedením sběračů na okolcích kol, jsem se rozhodl sběrače umístit už na ložiska a použít jednostranně izolovaná dvojkolí.

Ložiska jsou mosazná, takže se na ně dá velmi dobře naletovat drátek, který pak stačí přilepit a vyvést k dosedacím plochám podvozku, kde jsem pak vyrobil z měděného plechu sběrače, z nichž jsem vyvedl kablíky přímo k elektronice osvětlení.

Další dosedací kontakty jsem vyrobil i na spodní část rámu vozu.

Takto to nějak vypadá, jen doufám, že budou fungovat správně.

Podvozek je připraven na osazení deskou osvětlení.

Celé osvětlení je na desce pl. spoje bílé barvy, bude pěkně imitovat čalounění stropu. Vyrobil mi ho jeden kamarád, pokud by někdo chtěl o tomto osvětlení nějaké informace, neváhejte ho kontaktovat na: bedlisch@centrum.cz.

Součástí jsou i destičky čelního – koncového osvětlení vozu, které je možno napevno usadit do skříně, od desky je odpojitelné díky patici.

Osazené osvětlení na podvozku jsem ihned vyzkoušel.

Ještě zkusím zhasnout, aby světlo lépe vyniklo (jen konec – F 3)

Díky osazení desky plošného spoje programovacím obvodem, je možno v provozu volit různé varianty osvětlení interiéru – tedy pokud se užívá digitálního ovládání jízdy vlaku (např. Multimaus Roco, zapnuto F1+F3).

Nyní zapnuto celé vnitřní + jedno koncové, tedy F1+F2+F3.

Nyní zapnuta část vnitřního osvětlení + oba konce, tedy F1+F3+F4.

A naposledy celé, tedy F1+F2+F3+F4.

Konce jsem osadil do skříně, prostě jsem ty destičky přilepil kapkou vteřiňáku.

Nezbytným vnitřním doplňkem vozu jsou pak také figurky cestujících, ve služebním oddíle by i nějaké to jízdní kolo mohlo býti přepravováno.

Musel jsem jim ale zkrátit nožky, aby se vlezly do sedaček.

Vůz sesazený a postavený na programovací koleji připravený ke zkouškám osvětlení.

Koncové osvětlení (F3 nebo F4), ještě budu muset zakrýt, aby neprosvítalo okolo a do prostoru chodbičky.

Částečně rozsvícený vůz (F1).

Zapnuta všechna vnitřní světla, tedy F1+F2.

Vypnuté některé „zářivky“, tedy F2.

Celé osvětlení bylo navrženo jako kombinace osvětlení žárovkami a zářivkami, kdy se právě funkcemi F1 – F2 a jejich kombinacemi volí různé možnosti tohoto osvětlení, koncové osvětlení je možno jednotlivě samostatně zapnout, případně přepnout, aby se rozsvítilo podle směru jízdy, do budouscna zvažuji i nad verzí ČSD, kdy by se ale na skříni musely vyměnit nástupní dveře posuvné za klasické, vznikl by klasický Baim.

40 komentářů k článku “Stavba vozu Btn (ČD 054) s osvětlením”

  1. VoVo :

    Tyhle vozy jsou zatím takovým mým „nesplněným snem“ spolu s 854 a 954, takže jako inspirace super. Co bych tomu osobně vytknul, tak střecha by měla být šedohnědá, nikoliv šedá. Stejně tak celý pojezd je stříkán šedohnědou (zdá se to jako blbost, ale i na obyčejné 010 to hooodně změní vzhled modelu, než když je to nechané v černé barvě plastu – zároveň ten odstín šedohnědé je ve výsledku hodně jiný od obyčejné šedé). Že jsou podvozky v reálu spíše do černa je součástí patiny. U těch obtisků si nejsem jistý tím služebním oddílem (jeslti ho vozy vůbec mají?), každopádně když už, tak služební oddíl by měl mít myslím neprůhledné sklo (snad nějaký znalec mě doplní a opraví). Já osobně budu chtít určitě nějak pořešit „kouřová“ skla jako odlišení od těch „obyčejných“ na rychlíkáčích, na to je snad nějaký transparentní lak od Agamy. Osvětlení se mi moc líbí, jen jsem toho názoru, že „vypínat“ některé zářivky ve velkoprostorovém oddílu není v našem měřítku moc použitelné, aniž by to nevypadalo blbě… Jinak moc oceňuju, že je tu taky něco jiného než jen povrchová úprava, tohle je super inspirace pro lidi, kteří by zrovna to osvětlení rádi zkusili, takže díky za to 🙂

  2. Střelec :

    Šedohnědá na střeše? Mě to v reálu spíš připadalo, jako provozem „do zrzava“ olezlá šedá. Asi bych zkusil namíchat práškové patinátory prach, světlá rez a hlína (možná i trochu „klasické“ rzi) a pak je za sucha opatrně nanesl na střechu dle reálné předlohy. Na fotkách je model vozu, kterej zrovna vyjel z dílen (čímž ho nehaním, vypadá jako živej).
    Jinak ta podlaha se opravdu kroutí jako had, srovnat ji „na plech“ je asi jediná možnost. Jak silná je interierová vrstva podlahy se sedačkami? Osazovat jednotlivé zabroušené sedačky přímo na vhodně obarvený plech se asi z hlediska pracnosti nevyplatí….

  3. VoVo :

    Ne, takto vůz opravdu z dílen nevyjel! 🙂 Dle normy nátěrů vozů je to na 100 % Šedohnědá na střechu a pojezd (od Agamy C60P) a to je velký rozdíl! 🙂 Ta stejná šedohnědá se dává na všechny pojezdy a střechy všech motorových a přípojných vozů v tomto schématu, takže o tom nemá cenu polemizovat 🙂 Jak si příroda sama dobarví odstíny po čase svého působení už je věc jiná. Tady na ukázku jeden „z dílen“ http://www.kos.cz/

  4. Zlámalík :

    Super „natřískanej“ vagón, studenti jedou na pondělí do škol? 🙂
    Rozměry vozu odpovídají skutečnosti, nebo Tilligovi? Podle konstrukce bych si tipl na kopii právě Tilligova Béčka, viz i ty vysoké podvozky. Škoda jen té křivé podlahy.
    Jak se ti prosímtě osvědčuje přívod proudu přes ty kontaktní plíšky? Já jsem raději volil variantu obdobnou BTTB, tedy každý podvozek sbírá přes ložiska proud z jedné koleje a šroubem – čepem je spojen do interiéru. Ale tady ti to vzhledem k těm kondenzátorům vydrží svítit chvíli i „ve vzduchu“, tipuju.

  5. Jirka :

    Zlámalík: Co bylo autorovým „základem“ k výrobě masteru opravdu nevím, délkově by rozhodně měl odpovídat, šířkou to spíš typuju podobně jako staré známé Y, i zde byly tyto podvozky.
    Co se týká sbírání proudu, tady je to opravdu bezproblémové, dříve jsem to dělal z okolků a osiček, ale vždy to bylo na úkor zvýšeného jízdního odporu vozu, samozřejmě jak píšeš přes ty šrouby to jde také, ale vzhledem k tomu, že jsem „vyrovnával“ podvozek plátem plechu, raději jsem volil toto řešení. A jistě, powerpack drží napětí na ledkách ještě tak cca 10 s po sejmutí vozu z kolejí.

  6. VoVo :

    Vůz vychází z Y BTTB, je prodloužen a osazen předsuvnými dveřmi. Taktéž je upravena střecha.Součástí je kompletní podlaha s kulisama kkk a podvozkama. – tolik výtah komunikace s p. Bártkem. Rovněž se zmiňuje o tom, že Jacek tvořil obtisky přímo na tyto vozy.

  7. Jirka :

    VoVo: To je správně, ostatně první fotografie dokládají, co všechno je součástí stavebnice a jak to vypadá.
    Co se týká obtisků, použil jsem to, co jsem měl doma, asi to nebylo úplně ono, ale bylo Btn, samozřejmě že Jacek je má úplně akorát, tvoří si je pro sebe a přebytky přenechává dál.

  8. Střelec :

    Takže na střechu hotovýho modelu stříknout hnědej filtr…. Ale na tý fotce funglovýho vozu mi ta střecha do hněda nepřipadá, stejně jako mi „šedohnědý“ nepřipadají čistší kousky střech toho, co u nás jezdí.

  9. pepa_kox :

    Ad „služební oddíl“ na 054:
    Je to blbost 😉 Páč 054 má na jednom představku nic (= prostor pro bicykle) a na druhé straně je 2xWC, takže žádnej služební prostor nikde neni.

  10. Pavel :

    K nerovnosti podlahy, je to problém u tenkých a delších odlitků- nejsou samonosné.Z výroby byly ohnuté jen konce. Při nevhodném skladování a zároveň změnou teploty se zdeformují. Narovnat je možno zahřátím v horké vodě a položením na rovnou podložku. Stavebnice již jsou dodávány s plechem vypáleným laserem. Sběr proudu doporučuji jako u BTTB, plíškem z osek dále drátek dírkou vedle čepu. Naletovat ložiska zvládne málokdo. Obtisky vytvořil p. Smutek ve čtyřech verzích.
    Jinak, krásná práce jako vždy u Jirky a recenze je zde jako pěkný návod.
    Bártek

  11. Kadeřábek Michal :

    Klaním se nevíte u jakého to stánku přiblyžně bylo,a jestly tam jěště nějaký kousek mají?

  12. Střelec :

    Laserovaný plech? Nešlo by na něj při vypalování naznačit polohy dílů interiéru? Pak by nebyl v případě zkroucené vnitřní podlahy problém vyřezat z ní sedačky a přepážky, zabrousit je a lepit rovnou na něj – odpadl by tak deklarovaný problém s deformacemi i tloušťkou složené „podlahy“.
    Navrch ještě dotaz – nebudou časem v nabídce nějaké vozy na lokálky pro II. a III. epochu? Pižlání Bi od LPH je poněkud otravné a myslím, že o BCi či Ci v provedení „šestiokno“, „pětiokno“ či dokonce „čtyřokno“ by se zájemci našli.

  13. Pavel :

    Střelec, nešlo, tento laser nevypaluje ve 3d, ale jen v jedné rovině-obvod. Sedadla jednotlivě by zvýšila cenu o 50% Nálitek pod sedadly se obrousí na smirku za 5 minut.
    Verze s oddílem na kola a buňku WC už si každý dodělá sám.
    K označení, na renovovaných vozech už nenajdete Btn, ale jen číslo.
    Pavel

  14. Jirka :

    Rizoto: koukal jsem na ten tvůj odkaz, to osvětlení také vypadá dobře, to mě teprve čeká, těchto stavebnic mám plnou krabici a mám v plánu si postavit verze ČSD i ČD, včetně motoráků.
    Pavel: Díky za pochvalu, až budu stavět další, už si vezmu už obtisky od Jacka, máš pravdu, že ten interiér je bruskou s brusným kotoučkem zbroušený za pát minut.

  15. Twyggy :

    Pavel: Střelec měl asi na mysli takzvaný „popis“, funkce, při které laser pouze do plechu vypálí stopu a nepropálí se zdaleka skrz. Měla by to umět každá mašina.

  16. Michal :

    Ahoj,
    jen takové 2 podotázky. Cena stavebnice je? a Dá se objednat i přes net či jiným způsobem? (Do Prahy fakt nepojedu)
    Díky

  17. adam TT :

    Takhle precizně udělaný vůz jsem ještě neviděl, ten interiér je skvělý

  18. Jirka :

    Střelec: Ta podlaha se sedačkama po mém zbroušení měla cca 0,5 mm, to už opravdu vzhledem k pracnosti nemělo cenu dělat.

  19. petr :

    Dobrý den,
    nevím, zda jsem článku nepřehlédl, ale nenašel jsem rozměr krémového pruhu. Chystám se totiž na stejný vůz a rád bych to měl správně.
    Děkuji za odpověď, Petr.

  20. VoVo :

    V reálu má pruh na všech vozech 600 mm, takže 5 mm v TT 🙂

  21. Franta :

    Moc pěkný model a pěkně zpracovaný. Mám jen dotaz. Do Prahy to mám pomalu 200.-Km a náklady na cestu znáte. Neuvažuje někdo o prodeji odlitků pana Bártka na dobírku? Nebo nějak podobně? Zájemců by bylo asi v tomto případě dost. Jet na burzu se každěmu nevyplatí. Nevítě někdo něco o takovémto počinu?
    Zdravím Franta

  22. Jirka :

    Franta: Zkusím se zeptat p. Bártka, zda by to šlo nějakým způsobem vyřešit. Případně jedu příští měsíc do Prahy na burzu (mám to taky cca 180 km, p. Bártek ještě víc), mohl bych nějaký předem dohodnutý počet odlitků zakoupit a poslat, podrobnosti bychom kdyžtak ještě dohodli.

  23. Vítek :

    A jaká tedy byla cena? (Tedy pokud to není tajné ;-)))

  24. Jirka :

    Vítek: myslíš-li cenu stavebnice vozu, tak to bylo tuším 380,-Kč.

  25. Vítek :

    Jirka: Díky za odpověď. To je hodně slušná cena. Musí se na burzu objednávat, nebo je tam má p.Bártek vždy?

  26. Jirka :

    Vítek: V únoru nevím, ale předtím je vždycky měl, kolik jich chceš? Já ti je klidně u něho zarezervuju, ale když přijdeš okolo 08.00 hod., tak určitě uspěješ.

  27. Anonym :

    Jirka:prosím tě několikrát jsem na burze taky byl a zatím nikdy jsem si nevšimnul,ale to bude tím že nevím kde p.Bártek sedí u stolu,nebo aspoň číslo stolu nevíš?

  28. Jirka :

    Vítek, Anonymní: p. Bártek má stůl v řadě hned u stěny, cca šestý od pokladny, číslo stolu opravdu nevím.

  29. Vítek :

    Jirka: Vzal bych si hned dva, děkuju moc.

  30. Anonym :

    Adam TT: myslím, že odlitek tohoto řídícího vozu by se mohl dát sehnat na burze od. P. Molaty, má největší výběr odlitků, akorát se musí zkontrolovat jejich stav, druhou možností, tou pracnější by pak bylo upravení odlitku hydry (tedy M 296.1).

  31. Adam TT :

    Děkuji, někdy plánuju zajet na burzu ( ikdyž to mám daleko ), tak se tam mrknu.

  32. Dan :

    Zdravím, chtěl bych se zeptat-jaká je cena tohoto odlitku a pojezd se kroutí u každého kusu nebo je to jen náhoda??

  33. Pavel :

    Cena je 380,- Kč podlaha se kroutila špatnou manipulaci po odlití.Nyní je dodáván plech na který se celá podlaha přilepí a tvoří zároveň zátěž.
    Pavel

  34. Dan :

    Tak je to jasné, určitě si na burze minimálně jeden koupím už jsem kontaktoval i výrobce toho osvětlení ( zatím bez odezvy)… už se na něj těším, mám motorák 842 a Kocoura 742 a Btn-ko se k nim úžasně hodí…

  35. Pavel :

    Osvětlení do velkoprostorového vozu Btn mám taky v nabidce.I Btn si raději rezervujte předem.
    Pavel

  36. Dan :

    A jak si ho mám rezervovat předem? Pan Bártek prý nemá webové stránky- pokud by na něj někdo měl kontakt byl bych rád když byste mi ho prosím někdo napsal na E-mai: TheDannyxCZ@seznam.cz
    S pozdravem
    Dan

  37. Michal :

    Zdravím,

    taktéž bych stál o kontakt na pana Bártka. Zajímá mě, co vše vlastně vyrábí a případná rezervace na blížící se burzu. Kdyžtak mail: m.misp@seznam.cz.

    Díky,

    Michal

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.