28
07/15

DSC_3377Jednou jsem přebíral staré Y vozy od BTTB a zvažoval jsem některé vyhodit pro značnou sešlost.

Nakonec se mi jich ale ještě zželelo a jeden jsem se pokusil zrepasovat.

K tomu jsem využil stavebničku – tedy bočnice s okny z produkce fy DK-model. Píše se rok 2010…

Starý vůz jsem rozebral a u skříně vybroušením zeslabil stěny a zvětšil otvory.

Z leptu jsem vyjmul bočnice, osadil je dveřmi, schůdky a vystouplými okny pro vlakvedoucího.

Připravené bočnice jsem pak vlepil na skříň.

Dále jsem ze střechy odbrousil mřížky a větráky. Z destičky a drátku jsem vyrobil nové a podle typového výkresu a fotografií je rozmístil.

Následoval nástřik skříně základovkou, pak bočnice zelenou a střechy šedou.

Po zaschnutí přestřik lesklým lakem, nanesení obtisků a opět přestřik lesklým a pak matným lakem. Okna jsem osadil přiloženým leptem rámů z alpaky, aspoň se nemusí natírat. Stačí jen zasklít folií.

Z podvozků jsem odřezal čelníky s nárazníky, ty jsem přilepil přímo na rám, nejprve jsem ale udělal vybrání pro umístění kinematik.

Z odstříhaných vývodů ledek a pásku mosazného plechu síly 0,3 mm jsem sletoval nástupní schůdky, ty pak přilepil do předvrtaných děr v čelnících.

Ještě jsem skříň opatřil madly vedle nástupních dveřích a u dveří služebního oddílu.

Opravil jsem podvozky, upravil je pro umístění kinematik a opatřil je novými kovovými dvojkolími. Pak byl vůz na dlouho odložen.

DSC_3184

Podvozky jsem společně s rámem přestříkl černou barvou, ale nakonec byly stejně nahrazeny novějšími, ty staré prostě už nesplňovaly požadované parametry…

DSC_3185

Už ani nedoufám, že na voze budu někdy pokračovat, ale bylo třeba vyrobit i nový interiér. To už je rok 2014…už je z téhle stavby pěkný „kostlivec“

DSC_9240

Jeho výrobě byla použita bezpečnostní plastová destička, starý interiér a jako předloha posloužil výkres na stránkách parostroj.cz, ten původní interiér jsem prořezal, abych mohl předělat příčky a sedadla podle nových bočnic.

DSC_9440

Po jeho zhotovení ještě provedena barevná dekorace a následně vsazení do vozu.

DSC_3188

DSC_3324

Když už byl hotov interér, tyto vozy jsou dosud vybaveny závěsy…tak je zkusím taky. A to už je léto roku 2015, to nám to ale utíká…

DSC_3374

Konečnou prací je osazení kinematik Peho a nových spřáhel, tady jsou vidět i ty závěsy v reálu…

DSC_3375

DSC_3376

DSC_3379

Už zbývá jen nějaký detail…musím doplnit ty vzduchové hadice, nějak jsem si na ně v poslední době zvykl…

DSC_3377

DSC_3378

DSC_3456

Nyní nic nebrání využít vůz v běžném provozu na kolejišti.

DSC_3454

DSC_3453

DSC_3451

DSC_3452

DSC_3455

Závěrem mohu jen konstatovat, že v současné době, když už jsou v nabídce firem Kuehn a Tillig vozy v nezkrácené délce, takováto přestavba ztrácí zcela i smysl, ale vůz ještě nadělá dost parády a poslouží i v jednom speciálním konvoji, ale o tom až někdy…(snad to nebude trvat tak dlouho jako tato přestavba).

16 komentářů k článku “Přestavba vozu Y BTTB na vůz ř. BDs”

  1. MIKO :

    Já všechny Y od Tilliga z nové formy prodal a rychlíkáče dělám takto. Prostě mě nebaví si to koupit a postavit na koleje. Super práce!

  2. zdenál :

    Nádherná práce! Jinak taky kdo chce k novým BP patrům služební,nebo tento vůz by měl vzít v potaz,že šířkou vypadají starý BTTB k těm patrům líp, 3mm jsou docela znát.

  3. Pavel Čáp :

    Také mám doma flotilu starých ypsilonů, některé ještě pamatují starého pana Zeukeho, když byl ještě mladý. Ve srovnání se soudobými vozy Tillig a zejména Kuehn jsou to chudí příbuzní a kombinovat je spolu v soupravě nejde, působí jak pěst na oko. Ale zvažuji je uprvit mimo jiné právě s pomocí leptů DK model na „porodní bábu“ – nehodový pomocný vlak.

  4. TTája :

    Už jsem chtěla ty staré vagóny vyhodit, to je dobrá inspirace jak je ještě „zachránit“.

  5. jirka :

    Pavel Čáp : přesně na tohle ty staré Y-ky použiju také, na to řezání je přece jen těch nových vozů škoda a takhle pak nadělají ještě dost parády…

  6. Samba :

    Jirko pri cene nových vagónov Kuehn a Tillig, som presvedčený, že táto prestavba bude mať stále zmysel. Chválim prevedenie bez vylámania starých bočníc (len zbrúsenie) a obdivujem kde stále berieš čas, ja už mám bočnice viac ako štyri roky v šuflíku. Vytvoril si parádny vagón.

  7. Anonym :

    Opět kus poctivé práce. Obdivuji, Jirko, že jsi se k tomu dokopal. Ano, i já mám tyto bočnice v šuplíku… Jinak myslím, že Pavel Čáp to vystihl přesně – vytvořit unikát, neporovnatelný s jinými vozy.

  8. Zlámalík :

    Omluva, ten anonym jsem byl já – jiné PC…
    J.

  9. Medvěd :

    Skvělá práce. Jinak s těmi patry od tilliga je to pech. Když už se někdo vrhne do výroby něčeho, co má stát ve finále pár tisíc, měl by to dotáhnout do konce. Mám dvě staré soupravy a říkal jsem si, že je předělám podle článku od Vova. S hrůzou (:)) jsem zjistil, že všechny rozměry sedí, až tedy na šířku… Uvažoval jsem, že pár starých vozů předělám, abych mohl mít soupravu Bpjo + Bh + Bh + BDs. Jenže když pak na sousední kolej přijede vlak s vozy od Kuehna (který pořád do háje nemá BDs), tak to bude jako pěst na oko… 🙁

  10. Rosťopiš :

    Já jednotku Btjo předělanou z BTTB mám, pokud jí člověk provozuje samostatně s mašinou a vyhraje si s povrchovkou, zas tak drastické to není. Když člověk ví kde hledat, dá se celá jednotka postavit do tisícovky, včetně nákupu bazarového modelu. Souhlas s tím, že současný Tillig je předražená hračka pro nemodeláře co neumí barvit. Na trh to bylo uvedený po letech jako předsmrtná křeč, aby se z forem vydělalo ještě něco, než bude na trhu nová verze modelu od Arnolda. Ten je už na první pohled úplně jinde, nicméně to trochu platí i o cenovce. Každopádně je to parádně udělaný model, kdyby do něj kvůli odlišnostem u ČSD nebylo potřeba i tak řezat, jdu do něj…

  11. David :

    Teda paráda! Já loni dělal své „lepty“ z hliníku. Měl jsem rozlámané staré Y, tak jsem z něj udělal Ds952. Vzal jsem hliníkový plech, rozměřil, vyvrtal, vybrousil a vlepil. Určitě se to nedá srovnávat s prací na těchto stránkách, ale jako inspirace, že totálně rozštípaný vagon se nemusí vyhodit a poslouží v Najbrtu II. s patráky od Kuehna pěkně. Náklady pouze nápravy a jedna kinematika

  12. starsivlk :

    Opět zlaté české ručičky, Jirko, dobrý nápad , tahle přestavba se mi moc líbí. Mám několik vozů , takže asi projdou přestavbou . Souhlasím i s názorem o vozech Tillig -hračka za moc peněz.

  13. Fuška :

    Pravda, když se tyto vozy upraví a doplní detaily, opravdu nadělají ještě dost parády na jakémkoliv kolejišti. Obdivuji i výrobu nového interiéru, to si přímo volá po osvícení 🙂

  14. jirka :

    Fuška: Osvětlení bude taky, ale později, než se obsadí kupé příslušnou skupinou cestujících…

  15. petr :

    pěkný,taky jsem to před lety stavěl takto,jen akorát bez kinematiky…ale i tak se mi to líbí

  16. Oldřich :

    Přečetl jsem si co píšete no pokud si chce někdo pohrát a zamodelařit tak super ale dnes kdy máme nové vozy bych to soupravy nedal. Lamentujete nad cenou ale spočítali jste si nekdy kolik někteří z vás prokouří ???? 😀 nebo peníze jinak vyhazuje oknem

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..