Dostala se mi do rukou horká novinka v resinových stavebnicích nákladních vozidel velikosti TT z dílny p. Štěpničky. Vůbec jsem neotálel a pustil se do stavby. Díky patří především p. Štěpničkovi (ttauta.wz.cz), že obohatil svoji nabídku o tento ryze český a svého času nejpoužívanější nákladní automobil. Už nyní se můžeme jen těšit na další varianty.

Součástí stavebnice jsou již tradičně  jednotlivé díly opět pečlivě odlité z polyuretanové pryskyřice, arších leptaných dílů, tyčinka evergreenu prům. 1 mm a bude i návod na sestavení. Začal jsem začištěním drobných otřepů a nálitků na litých dílcích.

Prohlédl jsem si kabinu odlitou z čirého polyuretanu a přemýšlel, jak  ji upravit.

Tak mě napadlo zkusit ji profrézovat. Tím mi vznikla  kabina dutá, ještě jsem musel propilovat otvory oken.

Z bezpečnostních destiček jsem pak vyrobil interiér –  podlahu, sedačky a kryt motoru.

Vyzkoušel jsem i usazení do karoserie.

Na rám podvozku jsem přilepil čelní masku s kapotou motoru a blatníky.

Opět zkušebně jsem přiložil kabinu s interiérem – už to dostává tvary tohoto legendárního vozidla.

Dále jsem přichystal podvozkové části –  zadní nápravu, kardanovou hřídel z tyčky evergreenu.

Přední náprava u skutečného vozu není poháněná, je to pouze příčná trubka, tak jsem přemýšlel, jak ji upravit (proč to dělat jednoduše, když to jde složitě?).

Takže jsem na konce tyčky nalepil malé kostičky vyrobené z bezpečnostní tabulky.

Na vnitřní plochu předních kol jsem vyrobil úchyty a svrtal  je s kostičkami na hřídeli. Otvory prům. 0,4 mm jsem prostrčil kousky drátků. Tak mi vznikla náprava s natáčecími koly (podobnější natáčení kol má i fa. Gabor).

Do zadních kol jsem navrtal otvory prům. 1,5 mm.

Zkusmo jsem sestavil připravené polotovary.

Z leptíku kol ruční brzdy fy. Hektor jsem použil kolečko jako volant.

Nyní jsem přistoupil ke zpracování dílků obsažených na leptu.

Nejprve jsem si připravil korbu sklápěčky. Rydlem jsem z vnitřní strany naznačil spáry mezi prkny.

Potom jsem  si ještě uvědomil, že se jedná vlastně o třístranný sklápěč, tak mě ihned napadlo, že se auto bude hodit ke staveništi rodinného domku, jak právě vysypalo fůru písku.

Takže jsem pravou bočnici vyhnul dolů, zadní čelo, které se normálně nechá v závěsech upevnit volně, jsem přiletoval.

Dále na zadní hranu přijdou ještě výztuhy, keré jsem musel kvůli  tomu  také upravit.

Na spodek korby jsem také přiletoval přední zástěrky zadních kol.

A začal jsem doplňovat detaily, nejprve zadní závěs a zástěrky.

Potom boční stupačky a „tykadla“ na přední nárazník.

Už toho moc nezbývá – dvě vnější zpětná zrcátka na dveře kabiny, madla před tyto dveře a usazení volantu do kabiny.

Posledními detaily jsou  zajišťovací kliky na bočnice korby.

Z bužírky jsem vytvaroval výfukové potrubí.

Všechny části jsem opatřil špejlaty a hurá do lakovny.

Nejprve základovou, pak „klasika“ – modrá kabina, maska a korba, šedý rám.

Mezitím jsem se pustil do stavby další „espětky“.  Zase nejprve jednotlivé odlité díly začistit od otřepů a nálitků.

Po zkušenosti s frézováním kabiny jsem si tu druhou připravil stejně.

Pak abych to stavění neměl tak jednoduché, jsem z předního dílu masky odřízl kapotu motorového prostoru. Když jsem byl v tom frézování, tak jsem kapotu zevnitř odfrézoval  a stejně tak motorový prostor mezi blatníky.

Z bezpečnostní destičky jsem opět naznačil podlahu, vnitřní kryt motoru a sedačky.

Opět jsem mrknul na fotky skutečných „espětek“ na Truck-Forum.cz a z destičky naznačil blok motoru, z trubičky od lízátka kryt ventilátoru a z bužírky řemenici, ještě z párátka vzduchový filtr.

Naznačený motor jsem přilepil na rám, potom jsem zkušebně osadil masku s předními blatníky, interiér a kabinu.

Zkompletoval jsem zadní nápravu a karban.

Zkušebně osadil zadní kola dvoumontáže a z destičky vyrobil zadní blatníky.

Ze silnější destičky jsem vyrobil na rám dvě podpěry, k čemu asi?

Podobně jako u první espětky, i u této jsem přední nápravu upravil, aby byla kola natáčecí. Tentokrát jsem ty závěsy na kola vyrobil z pásku mosazného plechu.

Na rám jsem přilepil nejprve zadní blatníky, pak i masku s předními blatníky.

Následovalo osazení interiéru a zkusmo i kabiny.

Potom jsem ještě upravil díl rezervy a montážní skříňky, rezervu jsem odřízl.

Vyrobil jsem výztuhu a na spodek z bužírky pant pro čep.

I toto jsem přilepil na rám za kabinu.

A nyní jsem musel připravit něco na ty podpěry – korba to opravdu není. Z hliníkové tyče jsem ve vrtačce vybrousil kotel cisterny (asi bude h….cuc).

Na tento kotel jsem ze stavebnice cisterny LPH použil výlisek  jednoho víka horního vlezu.

Dále jsem do zadní části navrtal otvor prům. 2mm a vlepil do něho plastovou hřídel dvojkolí, z drátu taky plnící trubku od čerpadla.

Ze zbytků leptů (madla ze stavebnice baiky a pásky plechu) jsem ještě vyrobil boční ohrádky pro uložení hadic.

Vrátil jsem se k cisterně a odřízl tu vlepenou hřídel, navrtal ji jako výpusť a z leptu vsadil kliku uzávěru.

Na zadní část rámu jsem z destičky a odstřižené nožičky z LED vyrobil zadní  nárazník.

Na zadní část kotle jsem ze zbytku stavebnice malého hektora použil vodoznaky.

Už toho moc nezbývalo, zadní světla a tabulka pro espézetku, potom ještě mezi nádrž a zadní blatník na pravé straně naznačit čerpadlo z nějakých zbytků.

Taky jsem dokončil tu rezervu, z mosazného plechu vyrobil nový držák s čepem, aby se rezerva nechala vyklopit.

Potom kabinu vybavit doplňkovými lepty – zrcátka a madla.

Podobně i přední nárazník doplnit „tykadly“ a rám ještě stupačkami. Málem bych zapomněl, volant opět z leptu kol ruční brzdy a drátu.

A zase jednotlivé části vybavit špejlaty a šup do lakovny

I zde nejprve základ, potom šedá na rám a kotel cisterny, opět modrá na kabinu a přední část vozu a zadní blatníky.

Po zaschnutí barev jsem sedačky a kryty motorů u obou vozů natřel hnědou, ty sedačky ještě doplnil i černou.

Pomalu mohla začít kompletace, tak nejdřív sklopka, kabinu zasklít Clearfixem.

Podvozek vybavit koly, zvýraznit světla a plochy pro „espézetky“, doplnit figuruku řidiče, obtisky spz

K podvozku přilepit kabinu a také korbu, doplnit pístnici pod korbu.

Doplnit zasklenou kabinu s logy ČSAD

Nějaká ta provozní patina a doplnit z leptu stěrače, snad hotovo. Kola rovně, doleva,…?

Teď to těžší, hovnocuc.

Postupná kompletace …

Podvozek vybavit koly, zvýraznit světla a plochy SPZ, u těch kol bude trochu práce, píchnul zadní vnější kolo dvoumontáže, takže musí měnit, auto bude na heveru a kolo dole (hever je z tyčky od lízátka, tyčky evergreen a drátku). Jen se mi někde po lakovně „zatoulalo“ to sundané kolo.

Hadice vyrobeny z bužírky

Na otevřené kapotě znázorněna černou barvou dosedací gumová lišta

Ale copak se stalo?  Že by kromě píchlého kola taky prasknul řemen?  To se  p. řidič do tmy domů nevrátí, a cisterna  je  přitom ještě plná s….. . To ještě aby si zavolal z podniku pojízdnou dílnu…

A to už je teda vše.

15 komentářů k článku “Předburzovní novinka – Praga S5T od Štěpničky”

  1. Thomas :

    Ahoj z Německa . (Omlouvám se za můj ubohý český jazyk)

    Zde jsou 2 krásné modely se objevily.
    Zejména se mi líbí převod na fekální vůz.

    Pěkný Pozdravy z Německa
    Thomas

  2. Petr F. :

    Nádherná práce. Kolik času Vám to zabere, samozřejmě bez schnutí barvy? Díky za odpověď a jen tak dál…

  3. Jirka :

    ¨Petr F. : Strávil jsem se stavbou čtyři odpoledne, tedy nepočítaje to stříkání se schnutím barev.

  4. Beran1970 :

    Jiří, nemůžu si pomoct, ale u toho fekálu ještě schází basička s rozloženým nářadím!! A otevřené dveře u řidiče by taky nebyly marný 🙂

  5. airwar :

    Tak mám pocit, že se tady někdo definitivně zbláznil. 🙂 Je to jako vždy perfektní práce, co mě obzvláště dostalo je odfrézování kabinky a natáčecí přední kola. Klobouk dolů.

  6. Jirka :

    Beran1970: Jiří, původně jsem to tak zamýšlel (ty otevřené dveře) ale času málo, nejen auta je třeba stavět, i nějaká ta kolejová vozidla jsou potřeba postavit. U příští „porouchané espětky“ se polepším, jenže to by musela být otevřená i skříňka na nařádí za kabinou, ale mám ještě i jiné nápady na úpravu autíček.

    Airwar: při tom frézování jsem měl dost nahnáno, jak byl polyuretan zahřátý, začaly se mi ty kabiny trochu deformovat, ale nakonec se zase vrátily zpět. Ta kola není nic nového, Gábor to na svých modelech má normálně i na osobních autech. Díky za pochvalu všem.

  7. Zlámalík :

    Pane kolego, smekám. Při tomto tempu ovšem příště očekávám rotu ČSLA před NASTARTOVANOU vejtřaskou.

  8. kt8d5 :

    Paradna pracicka na TTcko 🙂 Ty kola, to uz si tady nekdo nema s cim hrat, ze jo? Jinak na posledni fotce mi tam v pozadi sviti nejaka Karosa C734/C744. Copak to je? odkud to je?

  9. Petr :

    Moc pěknej model

  10. PedroTT :

    moc krásná práce… SUPER!!!

  11. starsivlk :

    Pěkná práce,bude to hezký doplněk na modelovém kolejišti.

  12. motorak :

    Jirko mohl bys na ten h……..cus bys mněl dat nějakej vtipnej nápis například(JÍDLO DO ŠKOLNÍ JÍDELNY 😀 ,EXTRA PIKANTNÍ 😀 ………..atd).Nebo vymysli něco svého.

  13. Zlámalík :

    Na hovnocuc jedině VAŠE HOVNA – NAŠE STAROST, viz http://goo.gl/4DwKM0

  14. motorak :

    S tím nesouhlasím nápis muže bít jakýkoliv ,ale musí byt vtipní. : D

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.