Kontejnerů v TT se všude válí relativně hromada – na burze, na aukru, v obchodech… Ale otázkou je, jak moc tyto odpovídají českým poměrům. Proto přijde jistě vhod stavebnička od Malé Železnice, která představuje reálný kontejner provozovaný i v ČR, i když trochu atypický.

Například v návodu k sestavení vozu Sgnss přímo na webu Malé Železnice se píše, že kontejner nespadá do epochy, do které je určen vůz. S tím bych si dovolil nesouhlasit, neboť dle toho, co jsem našel já, se jedná o kontejner (jak už popis kontejneru napovídá) provozovaný například společností MITAS. Kontejner je určen pro přepravu sypkých substrátů (u MITASu přeprava gumárenských sazí).

N.p. Rudý říjen Otrokovice získal asi 40 kontejnerů na přepravu gumárenských sazí a vybraných granulovaných substrátů. Kontejnery byly vyrobeny v NDR a v Jugoslávii. Jsou to upravené skříňové jednodveřové kontejnery. Od běžných kontejnerů se odlišují především plnícími a vyprazdňovacími otvory. Pro plnění kontejnerů slouží tři otvory 600 x 1200 mm ve střeše (otvory jsou kryté odklopnými víky), vyprazdňování se provádí čelní klapkou umístěnou v dolní části čela bez dveří (při nakloněném kontejneru). Kontejnery na gumárenské saze jsou dosud (2005) v provozu. (Zdroj: http://www.litomysky.cz/drahy/kontcskont.htm)

Když se podíváte na odkaz, tak uvidíte jednak fotku a jednak náčrtek. Z toho vyplývá, že předlohou byl buďto lehce jiný kontejner, nebo je ve stavebnici chyba, neboť chybí výsypná klapka na jednom čele… Kontejnery jsou v provozu už v druhé polovině 80. let, jak vyplývá z doby vzniku náčrtku. Lze je tedy použít pro epochy IV a V, možná i VI.

Ale co, nejsme tu od filozofování, ale od modelaření, tak jdem stavět.

Slepená základní bedna.

Lepeno lepidlem na plastikové modely, uznávám, že to fakt drží.

Prostě slepený kvádr no…

Začátek lepení ozdob.

Spodní vrstva dveří.

Jediná podlaha je ze silnějšího kartonu.

Ozdoby lepím taky lepidlem na plastikové modely a zatím to vždycky drželo 🙂

A už vše přilepené. Na vršku jsou vidět násypné otvory.

Když se na jedné straně boční ozdoba přilepí souběžně s čelem, tak na druhé straně asi o půl milimetru přečuhuje. Takže jsem přebytek zastříhnul nůžkami.

A poslední díl stavebničky – vrchní vrstva dveří.

Hotový kontejner.

I přes svojí naprostou jednoduchost vypadá zatím hodně povedeně.

A teď jsem si všmil, že jsem omylem prohodil stranu se schůdky na střechu s tou bez schůdků. Mimochodem, v návodu je to taky špatně 🙂

Zkušebně naloženo na svém budoucím nosiči. Pasuje, místa je dost a vypadá to suprově.

V základovce.

Po nástřku základovkou se mi nepřilepené kousky kartonu začaly kroutit, takže jsem přijal záchranné řešení a zkusil ještě karton napustit pro naleptání plastu a tím vzájemné přichycení (jak radili kolegové v minulých článcích). Pro napouštění jsem nepoužíval toluen, ale ředidlo na tiskařskou barvu Leibinger, kterou jsem si odlil na zkoušku v práci (asi to běžně dostupné nebude). A funguje to 🙂

Stříknuto mixem barev Hliník (metalická od Agamy) a R3M od Agamy.

Patina je Umbrou pálenou – napuštění řídké barvy hlavně do spár a co zbylo, to zbylo.

U tohoto kontejneru zvlášť pomůže zvýraznění výstupků a prohlubní.

Matný lak a jsme zase v cíli…

Jak i z fotek vyplývá, neradno podceňovat lepení kartonu k plastovému základu, pokud se jedná o takto rozsáhlejší díly.

Vršek s násypnými otvory je přestříknutý trochu Rzí.

I když na fotce v úvodu jsou kontejnery v barvě takové modro zelené, já jsem ho udělal „klasicky“ šedivý z prostého důvodu – bude se jednat o vyřazený kontejner pro skladování haraburdí. Ve stavebnici stejně nejsou žádné obtisky, kterými by šel modrý kontejner vyšperkovat.

Navíc na tomto čele by měla být zřejmě výsypná klapka (viz náčrtek v odkazu v úvodu).

Ale to je jedno, kontejner je to fajn 🙂

Zatím je naložen na improvizovaném voze, i když i tyto vozy se dají pro transport kontejnerů použít. Ddokonce ČD Cargo je v katalogu nákladních vozů má jako vozy určené pro jejich přepravu, i když pouze jako náhradníky.

Opět velmi snadná stavba, kterou lze doporučit opravdu všem…

4 komentáře k článku “Kontejner 1C od Malé Železnice”

  1. Venca :

    Skvělý, levný, hezký, proč to nezkusit také.. 😉 velice povedená prácička.. 😉

  2. Pavel Veselý :

    Opět moc hezké a skvěle provedené.
    Sleduji každý článek na těchto stránkách – děkuji za inspiraci a hlavně návody. Akorát tady ty články tady naskakují 10x rychleji, než jsem schopen (z časových důvodů) něco udělat já 🙂

  3. Pavel.B :

    To Pavel Veselý : u mě to samé stránky sleduji skoro od začátku už jsem návodů postavil 6 rajek 3 motoráky810 a 4 přípojné vozy upravil některé vozy a předělal Bobinu 🙂

  4. Eda1975 :

    Já pracuji v kontejnerový přepravě, takže ode mě to máš za jedna s hvězdičkou 🙂 Tý patiny bych se vůbec nebál. Kontejnery jsou určeny k multimodální přepravě (t.j. v ideálním případě loď – vlak – auto) a mořská voda a šikulové v překladištích se postarají o to, aby ty bedny brzy vypadaly tak, jak vypadají. Mrkni na http://www.pier2pier.com/index.php?layout=prefix&Sort=0#C a uvidíš, jak je kontejner po třech letech provozu zřízenej – rez, šrámy, nejméně dva odstíny barev….. Životnost bedny z nízkolegovaný oceli (corten steel) nepřekračuje deset let.

Napsat komentář

Pro dodání objednávek do vánoc objednávejte zboží skladem, případně se dotažte na dostupnost. Skrýt